Софийските таксита искат 20% по-високи тарифи
Компаниите в сектора настояват и държавата отново да поеме част от патентния данък, както се случи в пандемията
Таксиметровите асоциации и синдикати предлагат минималните и максимални тарифи в София да бъдат актуализирани с поне 20%. Причината, според тях, общата инфлация и поскъпването на горивата. Това става ясно от внесено писмо от „Съюз Такси“ до Столичния общински съвет, което бе обсъдено на заседание на Транспортната комисия.
Таксиметровите компании искат и дължимият данък за превоз на пътници през 2023 г. отново да е само 300 лв., а разликата да бъде поета от държавния бюджет, както се случи в предишните две пандемични години.
Припомняме, че миналата година таксиметровите услуги в София поскъпнаха с около 33%. Новите тарифи влязоха в сила от 1 януари 2022 г.
Председателят на „Съюз Такси“ Кирил Ризов посочи, че браншът тази година се намира в много сложна ситуация – дори по-сложна от миналата година. Причината е ценовият шок при горивата. Повечето таксиметрови автомобили са оборудвани с метанови уредби, а горивото скочи до малко над 7 лв. за килограм, предава economic.bg.
Тръгваме към подмяна с пропан-бутан, но всички сервизи са задръстени със заявки до края на годината. Според нас реалното увеличени би трябвало да е с 45%, но 20% ще са по-поносими за клиентите“, коментира Ризов.
Ако искането на бранша бъде прието, то минималната дневна тарифа ще скочи от 1.05 лв./км на почти 1.40 лв./км, а максималната – от 1.78 лв. на 2.14 лв./км. По отношение на нощните тарифи, минималната би достигнала 1.21 лв. от 1.45 лв./км, а максималната – от 2.19 лв. на почти 2.63 лв./км.
Браншът настоява да получи отстъпка и по отношение на дължимия данък за превоз на пътници за 2023 г. Според Ризов, той трябва да запази минимума си от 300 лв. Съгласно Закона за местните данъци и такси налогът е между 300 и 1000 лв. Конкретният размер се определя всяка година от общинските съвети до 31 октомври.
Според председателя на „Съюз Такси“ разликата може да се покрие отново от републиканския бюджет. Нещо повече – Ризов коментира, че е получил уверението на служебния транспортен министър Христо Алексиев и шефа на ИААА Бойко Рановски, които са поели ангажимент да изпратят писмо до Министерство на финансите, така че дотирането да се включи в Закона за държавния бюджет за 2023 г.
Тази година не се различава с нищо от предишната, когато намалихте данъка. В началото на годината пандемията още не бе отшумяла, натрупаха се и други кризи с войната, инфлацията“, посочи Ризов.
Таксиметровите настояват и за приемането на Методика, която да определя минималните и максимални цени за таксиметров превоз на пътници. Тя, според бранша, трябва да включва три фактора – поскъпването на алтернативното екологично гориво, инфлацията, както и процента на изменение на минималната работна заплата.
Председателят на Транспортната комисия Карлос Контрера насочи искането на таксиметровите към зам.-кмета по транспорт и зам.-кмета по финанси Дончо Барбалов за изготвянето на доклад. Промените трябва да бъдат обсъдени преди 31 октомври.