Могат ли и трябва ли електрическите тротинетки да се управляват сред пешеходци
Карането на тротинетка след алкохол е нарушение на ЗДвП и се наказва аналогично с шофирането в нетрезво състояние на автомобил или мотоциклет
След като в социалните мрежи се появиха няколко скандални клипа, на които водачи на електрически тротинетки буквално изпреварват автомобили по магистралите в страната, темата „за” и „против” тези превозни средства в градовете отново се върна на фокус. Електрическите тротинетки несъмнено са много удобни за превоз, но не спадат в почти никоя конкретна категория за превозни средства. В този смисъл те са по-различни от автомобилите, моторите и дори велосипедите и в този смисъл за тях законът е врата в полето.
Това, разбира се, не е съвсем така, защото все пак има конкретна регулация, която определя, че движението с каквото и да е превозно средство в пешеходните зони на градовете е забранено. А иронично точно това са основните места, където те се използват и нещо повече – глоби, поне засега, няма в контраст на тези срещу велосипедистите, които пък обективно представляват по-малка заплаха за пешеходците дори когато извършват нарушения.
Какво всъщност казва законът-пеленаче по темата с тротинетките?
Първо се поставя дефиницията. Това е пътно превозно средство, оборудвано с електрически двигател, чиято максимална конструктивна скорост надвишава 6 км/ч (пешеходна скорост), няма място за сядане или ако има такова, то е с височина до 540 мм за двуколесните и 400 мм за тези с 3 или повече колела, а собствената му маса не надвишава 50 кг. До тук добре.
Мъж се бори за живот в реанимацията на УМБАЛ Бургас след тежка катастрофа с електрически велосипед
Те могат да се движат по велоалеите и по градските пътища, но не и в пешеходните зони. Когато движението се осъществява по пътя, това трябва да се случва най-вдясно, но пък за Бургас това действително е странно, тъй като на повечето главни пътни артерии, именно крайната дясна лента е отредена само за автобуси, а в такива, според закона, електрическите тротинетки не могат да се управляват.
Какво се случва по отношение на глобите?
Засега такива в Бургас няма, колкото и странно да звучи. Със сигурност велосипедисти, дръзнали да покарат в центъра, биват глобявани, но за по-опасното превозно средство – електрическите тротинетки, някои от които тежат повече от водачите си, няма такъв прецедент. В закона, приет през 2020 г., е описано ясно какви са предвидените наказания за нарушението му. Така например с глоба от 50 лв. се наказва водач на ел.тротинетка, който се движи извън велоалеите или не е най-вдясно на пътя. Същото е наказанието за управление при намалена видимост без включени светлини – как, при положение, че повечето такива ППС-та нямат изобщо фарове. Аналогична е глобата за движение с над 25 км/ч.
Много любопитен момент е, че според същия този закон, управлението на ел.тротинетка под въздействието на алкохол се счита за нарушение по ЗДвП и се наказва по аналогичен начин с шофирането в нетрезво състояние на автомобил или мотоциклет. В същото време обаче тротинетката не се регистрира в КАТ.
Интересни са заключенията от тези правила. До тук става ясно, че водачката на тротинетка, която преди дни изпреварваше автомобили по автомагистралата, е нарушил ограничението за скоростта с над 95 км/ч. Неясно остава обаче как може тя легално да бъде обвързана с тротинетката, след като превозното средство не е регистрирано официално.
В същото време законът предвижда глоби за шофиране на този тип ППС в градски условия, но засега няма глобени, поне не и в Бургас. А тротинетките действително са много и броят им постоянно расте, защото са много удобни за придвижване на къси и средни разстояния, особено в града. Повечето водачи се снабдяват с такива, за да избегнат трафика в сутрешния и следобедния час пик, но на каква цена?
Защото в интерес на истината самото превозно средство от този тип представлява много по-голяма заплаха за живота и здравето на случайните хора в пешеходните зони, но пък за него сякаш правилата не важат, така както важат за колоездачите.
Когато се движим с велосипед или тротинетка едновременно спортуваме и опазваме въздуха чист. Ако отидете в Брюксел ( Европейска столица ) ще видите как масово хората се придвижват с велосипед, да наистина - на велоалея , но ако сравним велоалеята там и тези тук - в България, ще можем да разберем защо в България хората не карат по тях. В България те са не само са с изключително много дупки(където ако гумата ти попадне , директно падаш) , а повечето са и точно до пътя и вместо да спортуваш , се нагълтваш с безброй вредни емисии от колите до теб. Да не говорим , че дори и да искаш да караш само по тях , на доста места дори ги няма, така че се налага да прелетиш, ако трябва да спазиш закона едно към едно.
Така че , аз съм ЗА разумното каране , но НЕ за ограниченията..
Хората не са умрели от велосипеди, няма и от тротинетки. Отпусни си перлите пенсионерке.
Аз може в годината да забия 1-2-3 ама ,а не да се кефя,че думкам някакви уроди дето са станали като кофа за сп*рма и се шибат за една чертичка пико
Ай с здраве и си карай вмирисаното БМВ на 25 години и думкай лилавите от комлука
Баси жалката история
не приятел,да караш тротинетка не те прави джендър,това да искаш да те ш*бат от зад те прави,за това по-скоро ти и другите мрънкачи сте джендъри отколкото хора с тротинетка
Другия цървул дето мечтае да има 2 пъти по 2 леа в джоба някога написал,че били на цената на кола
Смятай какъв таралясник караш,вреден за всеки околен и опасен за всеки на пътя, 1 тротинетка стурва 500 леа е скъсаняк,смятай за 500 леа къв кенеф на колела караш
ПС.
Даже и не карам тротинетка,но ако хората с тротинетки са ти най-големия проблем,то смятай какъв жалкар си в този живот
Я съм с монстар кок,и обичам по закръглените.
Пуши ми на лично
Сигурно ли е?
Аз пък си помислих,че това е
Котоошу!
И трябва да им се правят тестове за алкохол и наркотици масово всичко са пияни и друсани докато ги карат навсякъде .
Могат да вървят с тропическата или велосипед до тях, но НЕ да карат!
Случи ми се тук (Испания) почти да ме блъсна един който караше тротинетка по Централна улица. Понеже се стресна, се извиних аз (завих рязко към магазин) за да го успокоя, но говедото реши, че има зелен светофар да ме атакува. Развика се аз да гледам къде ходя, тогава и аз се развиках, че той няма право там да кара. Изненада се, че знам, явно като се извиних аз, друго си беше помислил. Докато се разправяхме се появи полицай, който само ми показа с жест, че е видял какво се случи и го глоби.
Така е редно!