×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

ИПБ: Само в България тол системата работи на загуба


15 Февруари 2022, Вторник, 12:59 ч.
Автор: Флагман.бг

Налице напълно погрешна концепция за управление, изразяваща се в необосновано раздут щат от служители /912/ при похарчени 180 милиона лева за видеонаблюдение и сателитен контрол

Само в България тол системата работи на загуба, гласи становище на Института за пътна безопасност, съобщиха оттам. "България изпитва критична нужда от поддръжка и модернизация на пътищата, за което е необходимо устойчиво инвестиране. Изградената вече тол система трябваше да спомогне за подобряването на управлението на трафика, безопасността, националната свързаност и да увеличи сигурността по пътищата. На практика тя се превърна в заложник на политически и корупционни зависимости, пише вестник Монитор.

Анализ на Института за пътна безопасност (ИПБ) показва, че България е единствената страна в която тол системата работи на загуба. В същото време е налице напълно погрешна концепция за управление, изразяваща се в необосновано раздут щат от служители /912/ при похарчени 180 милиона лева за видеонаблюдение и сателитен контрол. Голяма част от рамките за установяване на нарушения не работят или дават грешна информация. В ИПБ ежедневно постъпват сигнали за неправомерно наложени глоби/компенсаторни такси на товарни МПС. Не са обработени и стотици хиляди нарушения. Необосновано е намален обхвата на тол системата, както е и налице престъпно ниската тарифа на изминат км.

Всичко това превръща българската държава в донор на международния и национален превоз на стоки и товари.

Надеждите, че служебното правителство ще промени и изсветли управлението на тол системата също останаха напразни. Единственото нещо, което направиха, е да подменят ръководството като обявиха конкурс, при който отново нямаше публичност на концепциите. От два месеца има редовно правителство, но действия за промяна на модела за управление на тол системата не са предприети. Министърът на регионалното развитие и благоустройството проведе среща с транспортните фирми, на която се появи без концепция и конкретни предложения. Липсата на експертиза от страна на министерството създаде условия промените да бъдат отложени за неопределено време. Експертите на ИПБ извършиха анализ на сега действащата тол система и констатираха, че тя обслужва частни интереси и работи срещу нейните потребители", пишат от ИПБ.

Те напомнят, че националното тол управление (НТУ) е създадено с постановление на Министерски Съвет № 231 от 31 октомври 201 г. за изпълнение на проекта.

"Някъде в средата на август 2019 г. представителят на Капш г Михаел Вебер в рамките на една лъскава PR кампания предаде официално „ключа” от българската тол система на АПИ. В края на 2020 г. АПИ тихомълком „върна ключа” защото „уж“ нямала капацитет да управлява тол системата. Както по късно се установи, това е било добре режисирано още с избора на изпълнител и единствената цел е била 7% от всички такси да остават в частни/технологично подставени лица.

Това е най-високият процент в ЕС за този вид услуга, като средно в ЕС той е между 0,8-2 %. Целта Капш да контролира българския тол се оказа стратегия. Според Олег Асенов, член на Управителния съвет на АПИ тогава и архитект на тол системата, всички договори са проверявани многократно и не са открити нередности. Явно четем различни документи, защото становището на Агенцията по Обществените Поръчки (с Изх.№ Д-38 от 31.08.2020 г.), с което е сключен скандалния Договор РД-37-22/23.12.2020 г. за „Проактивен мониторинг…” се оказа един изключително интересен и поучителен документ. Някой наистина се е постарал да легализира схемата на обръч от фирми около тол системата. Например: на страница 3 в точка 3 се казва, че становището е изготвено от независим ръководител на проекти, чието име не открихме в нито един от публикуваните документи. В същото време това лице е и старши консултант на ITS. Та този „независим експерт“ посочва, че: “тол системата е без аналог в ЕС и трябва да има договаряне без предварително обявление”.

Беше ли подведена Агенцията по Обществените Поръчки от мистериозния специалист? Наистина ли българската тол система е без аналог на територията на Европа ? И за капак, като извод в същото това становище е написано, че: „поради липса на конкуренция, дължаща се на технически причини, поръчката може да бъде изпълнена само от определено физическо или юридическо лице”. Така Капш поема контрола на тол системата срещу допълнителни 141 милиона лева.

Има ли кой да защити националния интерес? Тръжната документация включваше ангажимент от страната на доставчика да обучи кадри на АПИ, за да могат те да поемат управлението на тол системата. Защо това не се реализира? Kадрите от АПИ ли се оказаха неквалифицирани или липсваше обучение?", питат от Института за пътна безопасност.  

И продължават с още въпроси: "Защо първоначално заложената възможност за изготвянето на тол декларациите не се предостави и на GPS провайдърите в България ? Има няколко български GPS провайдъри, които притежават експертиза, познания и технологии да се справят с подобно предизвикателство. Тези фирми биха се справили не по-лошо от Капш. Не трябва да се съмняваме в качеството на родните софтуерни специалисти. Не само че ще се справят по-добре, но определено това ще е и по-евтино от сумите на Капш, които са заложили в т.2 от ценовото предложение в договора си с АПИ за 141 милиона, а именно: техните часови ставки варират от 258.00 до 290.40 лв., което при 23 работни дни на месец прави трудово възнаграждение в размер от 47 000.00 до 53 000.00 лв. на месец.

Затова е важно да се разбере, че изготвянето на тол декларациите е алфата и омегата на тол-а. Някои специалисти смятат този процес за един от най-важните процеси на безпроблемно функциониране на една здрава тол система. Изготвянето на достоверни тол декларации е ключова и отговорна работа, която изисква много добро познаване на материята, свързана с GNSS технологиите. Глобите вървят ръка за ръка с недостоверните тол декларации и това ще продължи, ако не се предприемат незабавни мерки.

Либерализацията на пазара е задължителна, за да започне да се решават проблемите на тол системата. Държавата на всяка цена трябва да поеме контрола върху тол системата, ако иска да има аргументи за увеличаване на обхвата и цените на тол системата.

В заключение Институтът за пътна безопасност настоява до един месец Министерството на регионалното развитие и благоустройство да прекрати хранителната верига и да си върне контрола върху тол системата", гласи още становището на ИПБ.


В категории: Политика


Бившата му стана астроложка
Бившата му стана астроложка 23/01/2025, Четвъртък 13:40 2
4
Коментара по темата
4.
Трий, м**ма ти
15.02.2022 16:59:37
0
9
Герб уж не са във властта, обаче още разпределят порции
3.
гражданин...,..,
15.02.2022 15:17:28
0
13
Някой да има съмнения, че са назначени 912 калинки от Банкя, за да цоцат пари? Бяха казали, че всички глоби се вкарвали РЪЧНО!!!! РЪЧНО!!! За система, която си дал половин милиард!!! Е, по-голяма кражба, здраве му кажи!!! Няма кантари, не си я свързал с граничните пунктове....Отделно, че фирмата, която я е изградила ще взима 10-20% на година от приходите(ако не се лъжа)...
2.
Зомбайо
15.02.2022 13:37:13
0
14
Щом работи на загуба да я закриват тая система, така държавата ще е на пюс без тол
1.
*********
15.02.2022 13:06:57
0
4
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Детска градина "Яна Лъскова" в Несебър вече има модерен и многофункционален физкултурен салон Детска градина "Яна Лъскова" в Несебър вече има модерен и многофункционален физкултурен салон Новата придобивка предоставя възможности за спортни дейности и различни активности в среда, специално проектирана и изградена за безопасност на нашите най-малки жители, заяви кметът Николай Димитров Една инжекция вдига на крак хора с метастатични костни заболявания в КОЦ-Бургас Една инжекция вдига на крак хора с метастатични костни заболявания в КОЦ-Бургас В рамките на 2 седмици след първата процедура пациентите могат да очакват занчително облекчение, което трае между 2 и 4 месеца, каза ординаторът по медицинска радиология д-р Петя Тусчиева Три проекта подобряват условията за риболов в Бургас Три проекта подобряват условията за риболов в Бургас Подобряват значително лодкостоянките в кв. "Сарафово", кв. "Крайморие" и в Ченгене скеле Лоши новини за шофьорите. С колко поскъпнаха горивата Лоши новини за шофьорите. С колко поскъпнаха горивата Последните 4-5 седмици цените тръгнаха по-осезаемо нагоре Синоптик посочи на коя дата през февруари снегът се завръща Синоптик посочи на коя дата през февруари снегът се завръща Следващата седмица ще се радваме на по-високи температури, а после отново ще стане студено Министърът на енергетиката въвежда компенсации в цената на тока за бизнеса до края на март Министърът на енергетиката въвежда компенсации в цената на тока за бизнеса до края на март Подпомагането ще бъде около 30% от сметките за електроенергия и ще осигури предвидимост за стопанските субекти, за които на практика цената няма да расте неконтролируемо над 180 лв/MWh, каза Жечо Станков Удар: Закопчаха дясната ръка на петричкия Ескобар Удар: Закопчаха дясната ръка на петричкия Ескобар Един от най-известните дилъри на наркотици в село Тополница - Стефан Каракостов, с прякор Тефото, падна в капана, "заложен" край Кресна Бившата му стана астроложка Бившата му стана астроложка Есмер Омерова заяви, че се е отдала на окултни практики 69-годишен помориец стана световен шампион по плуване в ледени води 69-годишен помориец стана световен шампион по плуване в ледени води В първенството взеха участие общо 752 състезатели от 44 държави при много силна конкуренция Бивш затворник разби стена и ошушка оборота на автомивка Бивш затворник разби стена и ошушка оборота на автомивка Престъпникът търкал наровете заради подобно провинение
Защо няма дебели китайки: 6 трика, които спазват стриктно Защо няма дебели китайки: 6 трика, които спазват стриктно Веднага след ставане от сън - масаж на уши, стомах и стъпала Известен инфлуенсър почина, докато му правят татус на гърба Известен инфлуенсър почина, докато му правят татус на гърба Той е бил поставен под анестезия, когато получил удар Продават телефони с инсталиран ТикТок в САЩ, цената стигна до 40 000 долара Продават телефони с инсталиран ТикТок в САЩ, цената стигна до 40 000 долара Някои потребители обаче, така и не изтриха TикToк по време на кратката му забрана и сега използват това като добър начин за бърза печалба Мечка разкъса баща и син Мечка разкъса баща и син Хищникът сигурно е с бяс Силно земетресение удари... Силно земетресение удари... Централната част на Филипините Фатална стрелба в училище в САЩ Фатална стрелба в училище в САЩ Драмата се случи в държавна гимназия с над 2100 ученици Първи кадри с освободените от плен моряци, мечтата на Данаил Веселинов се сбъдна Първи кадри с освободените от плен моряци, мечтата на Данаил Веселинов се сбъдна  Капитанът на "Галакси лийдър" Любомир Чанев пък каза, че хутите са се държали с тях добре Ще дърпа ушите на охраната си? Ще дърпа ушите на охраната си? Куриозна случка с Дуа Липа ЛГБТ ще си веят знамената само в ЕС? Тръмп с нов ритник в задника на Европа ЛГБТ ще си веят знамената само в ЕС? Тръмп с нов ритник в задника на Европа Най-известната треньорка в Русия във възторг от 47-мия президент на САЩ заради решението му да бие шута на трансджендърите от спорта Отиде си твърде млад Отиде си твърде млад Леджър остава легенда на киното
Милен КЕРЕМЕДЧИЕВ, анализатор Милен КЕРЕМЕДЧИЕВ, анализатор Визите за САЩ едва ли ще паднат при мандата на Тръмп Виц на деня Виц на деня След като почистих телефона си със спирт, той се включи сами поиска и мезе Виц на деня Виц на деня Нови коли карат само тези, които нямат пари да поддържат стари Статус във фейсбук Статус във фейсбук Не си истински българин, ако покрай спагетите болонезе не хапнеш и две филии хляб.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори