×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

ИПБ: Само в България тол системата работи на загуба


15 Февруари 2022, Вторник, 12:59 ч.
Автор: Флагман.бг

Налице напълно погрешна концепция за управление, изразяваща се в необосновано раздут щат от служители /912/ при похарчени 180 милиона лева за видеонаблюдение и сателитен контрол

Само в България тол системата работи на загуба, гласи становище на Института за пътна безопасност, съобщиха оттам. "България изпитва критична нужда от поддръжка и модернизация на пътищата, за което е необходимо устойчиво инвестиране. Изградената вече тол система трябваше да спомогне за подобряването на управлението на трафика, безопасността, националната свързаност и да увеличи сигурността по пътищата. На практика тя се превърна в заложник на политически и корупционни зависимости, пише вестник Монитор.

Анализ на Института за пътна безопасност (ИПБ) показва, че България е единствената страна в която тол системата работи на загуба. В същото време е налице напълно погрешна концепция за управление, изразяваща се в необосновано раздут щат от служители /912/ при похарчени 180 милиона лева за видеонаблюдение и сателитен контрол. Голяма част от рамките за установяване на нарушения не работят или дават грешна информация. В ИПБ ежедневно постъпват сигнали за неправомерно наложени глоби/компенсаторни такси на товарни МПС. Не са обработени и стотици хиляди нарушения. Необосновано е намален обхвата на тол системата, както е и налице престъпно ниската тарифа на изминат км.

Всичко това превръща българската държава в донор на международния и национален превоз на стоки и товари.

Надеждите, че служебното правителство ще промени и изсветли управлението на тол системата също останаха напразни. Единственото нещо, което направиха, е да подменят ръководството като обявиха конкурс, при който отново нямаше публичност на концепциите. От два месеца има редовно правителство, но действия за промяна на модела за управление на тол системата не са предприети. Министърът на регионалното развитие и благоустройството проведе среща с транспортните фирми, на която се появи без концепция и конкретни предложения. Липсата на експертиза от страна на министерството създаде условия промените да бъдат отложени за неопределено време. Експертите на ИПБ извършиха анализ на сега действащата тол система и констатираха, че тя обслужва частни интереси и работи срещу нейните потребители", пишат от ИПБ.

Те напомнят, че националното тол управление (НТУ) е създадено с постановление на Министерски Съвет № 231 от 31 октомври 201 г. за изпълнение на проекта.

"Някъде в средата на август 2019 г. представителят на Капш г Михаел Вебер в рамките на една лъскава PR кампания предаде официално „ключа” от българската тол система на АПИ. В края на 2020 г. АПИ тихомълком „върна ключа” защото „уж“ нямала капацитет да управлява тол системата. Както по късно се установи, това е било добре режисирано още с избора на изпълнител и единствената цел е била 7% от всички такси да остават в частни/технологично подставени лица.

Това е най-високият процент в ЕС за този вид услуга, като средно в ЕС той е между 0,8-2 %. Целта Капш да контролира българския тол се оказа стратегия. Според Олег Асенов, член на Управителния съвет на АПИ тогава и архитект на тол системата, всички договори са проверявани многократно и не са открити нередности. Явно четем различни документи, защото становището на Агенцията по Обществените Поръчки (с Изх.№ Д-38 от 31.08.2020 г.), с което е сключен скандалния Договор РД-37-22/23.12.2020 г. за „Проактивен мониторинг…” се оказа един изключително интересен и поучителен документ. Някой наистина се е постарал да легализира схемата на обръч от фирми около тол системата. Например: на страница 3 в точка 3 се казва, че становището е изготвено от независим ръководител на проекти, чието име не открихме в нито един от публикуваните документи. В същото време това лице е и старши консултант на ITS. Та този „независим експерт“ посочва, че: “тол системата е без аналог в ЕС и трябва да има договаряне без предварително обявление”.

Беше ли подведена Агенцията по Обществените Поръчки от мистериозния специалист? Наистина ли българската тол система е без аналог на територията на Европа ? И за капак, като извод в същото това становище е написано, че: „поради липса на конкуренция, дължаща се на технически причини, поръчката може да бъде изпълнена само от определено физическо или юридическо лице”. Така Капш поема контрола на тол системата срещу допълнителни 141 милиона лева.

Има ли кой да защити националния интерес? Тръжната документация включваше ангажимент от страната на доставчика да обучи кадри на АПИ, за да могат те да поемат управлението на тол системата. Защо това не се реализира? Kадрите от АПИ ли се оказаха неквалифицирани или липсваше обучение?", питат от Института за пътна безопасност.  

И продължават с още въпроси: "Защо първоначално заложената възможност за изготвянето на тол декларациите не се предостави и на GPS провайдърите в България ? Има няколко български GPS провайдъри, които притежават експертиза, познания и технологии да се справят с подобно предизвикателство. Тези фирми биха се справили не по-лошо от Капш. Не трябва да се съмняваме в качеството на родните софтуерни специалисти. Не само че ще се справят по-добре, но определено това ще е и по-евтино от сумите на Капш, които са заложили в т.2 от ценовото предложение в договора си с АПИ за 141 милиона, а именно: техните часови ставки варират от 258.00 до 290.40 лв., което при 23 работни дни на месец прави трудово възнаграждение в размер от 47 000.00 до 53 000.00 лв. на месец.

Затова е важно да се разбере, че изготвянето на тол декларациите е алфата и омегата на тол-а. Някои специалисти смятат този процес за един от най-важните процеси на безпроблемно функциониране на една здрава тол система. Изготвянето на достоверни тол декларации е ключова и отговорна работа, която изисква много добро познаване на материята, свързана с GNSS технологиите. Глобите вървят ръка за ръка с недостоверните тол декларации и това ще продължи, ако не се предприемат незабавни мерки.

Либерализацията на пазара е задължителна, за да започне да се решават проблемите на тол системата. Държавата на всяка цена трябва да поеме контрола върху тол системата, ако иска да има аргументи за увеличаване на обхвата и цените на тол системата.

В заключение Институтът за пътна безопасност настоява до един месец Министерството на регионалното развитие и благоустройство да прекрати хранителната верига и да си върне контрола върху тол системата", гласи още становището на ИПБ.


В категории: Политика


4
Коментара по темата
4.
Трий, м**ма ти
15.02.2022 16:59:37
0
9
Герб уж не са във властта, обаче още разпределят порции
3.
гражданин...,..,
15.02.2022 15:17:28
0
13
Някой да има съмнения, че са назначени 912 калинки от Банкя, за да цоцат пари? Бяха казали, че всички глоби се вкарвали РЪЧНО!!!! РЪЧНО!!! За система, която си дал половин милиард!!! Е, по-голяма кражба, здраве му кажи!!! Няма кантари, не си я свързал с граничните пунктове....Отделно, че фирмата, която я е изградила ще взима 10-20% на година от приходите(ако не се лъжа)...
2.
Зомбайо
15.02.2022 13:37:13
0
14
Щом работи на загуба да я закриват тая система, така държавата ще е на пюс без тол
1.
*********
15.02.2022 13:06:57
0
4
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Изграждащата се велоалея към бургаския кв. Крайморие грейна (СНИМКИ) Изграждащата се велоалея към бургаския кв. Крайморие грейна (СНИМКИ) Проектът ще бъде завършен в идните месеци, предстои създаването и на наблюдателница към защитената местност „Пода“ Каква е тайната съставка на рибния курбан в Бургас Каква е тайната съставка на рибния курбан в Бургас Бургас ще има петима нови почетни граждани, които ще бъдат удостоени навръх празника - Никулден "Димо, приятелю, бъди..." "Димо, приятелю, бъди..." Мартин Николов-Елвиса защити скандалния Димо Алексиев МВР обясни как ще се промени контролът по границите заради Шенген МВР обясни как ще се промени контролът по границите заради Шенген Няма да допуснем в никакъв случай двете вътрешни граници с Румъния и Гърция да бъдат безконтролни, увери Антон Златанов Правителството одобри допълнителни 125 млн. лв. в подкрепа на земеделските производители Правителството одобри допълнителни 125 млн. лв. в подкрепа на земеделските производители Министерството на земеделието и храните нотифицира две схеми за държавна помощ за земеделските производители за второто полугодие Слаба България означава силна Северна Македония Слаба България означава силна Северна Македония Левски? Македонец! Ботев? Македонец! А Паисий е монах от Охридската архиепископия - и той чист македонец! Бургас посреща Никулден с богата програма, преплетена с обаянието и магнетизма на морето Бургас посреща Никулден с богата програма, преплетена с обаянието и магнетизма на морето Празникът на града ще радва малки и големи Модерната суперхрана Модерната суперхрана Просото се превърна в последен писък на модата по здравословното хранене Лоша новина за пушачите – цигарите поскъпват сериозно Лоша новина за пушачите – цигарите поскъпват сериозно Министерството на финансите изтегли напред графика за увеличаване на акциза Ето кои са първите проститутки в България Ето кои са първите проститутки в България Мара Мерака и Любо Лагоска са сред емблематичните жрици през онова време
Сърбия е под снежна блокада, идва ли апокалипсисът към България? Сърбия е под снежна блокада, идва ли апокалипсисът към България? Повече от 10 000 потребители са без ток в три области в югозападната част на Сърбия Италианско село предлага къщи за 1 евро на американци, разочаровани от преизбирането на Тръмп Италианско село предлага къщи за 1 евро на американци, разочаровани от преизбирането на Тръмп Село Ололай отдавна се опитва да привлече външни хора Тръмп предлага бивш финансов мениджър на Джордж Сорос за министър на финансите Тръмп предлага бивш финансов мениджър на Джордж Сорос за министър на финансите Бесънт ще донесе нова златна ера на САЩ, коментира новоизбраният президент на САЩ Зеленски: Украйна разработва средства за противовъздушна отбрана Зеленски: Украйна разработва средства за противовъздушна отбрана За да се противопостави на "новите рискове", възникнали, след като Русия използва нова ракета със среден обсег в 33-ия месец от войната Кървав екшън в Макдоландс Кървав екшън в Макдоландс Нападателят е произвел четири изстрела "Пия вино от 4 бона и не знам къде се намирам" "Пия вино от 4 бона и не знам къде се намирам" Това сподели холивудска звезда, разказвайки перипетиите си Ако си мислиш, че си играч - стани змийски дояч Ако си мислиш, че си играч - стани змийски дояч Ето какво може да работи човек, ако е много смел и подготвен   Смени си зъбите за 160 000 долара Смени си зъбите за 160 000 долара Джони Деп ще има чисто нова усмивка в новия филм "Дневен запой" Три неща, които "изтриват" няколко години от ЕГН-то Три неща, които "изтриват" няколко години от ЕГН-то Не се мажат по лицето и не се ядат Световна сензация: Твърдят, че Ружа Игнатова е жива и се крие в... Световна сензация: Твърдят, че Ружа Игнатова е жива и се крие в... В момента САЩ са предложили награда до 5 милиона долара за информация, която ще доведе до ареста и осъждането й
Валентин Тончев Валентин Тончев Няма как Доган да бъде изключен от нещо, в което никога не е членувал Виц на деня Виц на деня - Ти виждал ли си летяща чиния?
- Преди да се оженя не бях виждал...
Виц на деня Виц на деня Добрият футболист, дори от най-неудобното положение - може да вкара гол в собствената си врата! Статус във фейсбук Статус във фейсбук Трябва да намеря начин да взема изпитите...
Мама: Ами седни да учиш!
- Ситуацията е сериозна, не ми е до шеги.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори