Трагедията с пияния граничар в Созопол – нещастен случай или убийство?
Безпрецедентен случай – лична трагедия и грандиозен скандал – се опитаха да прикрият в регионална дирекция „Гранична полиция” – Бургас. На 23 срещу 24 април, навръх Великден, четирима граничари са на 24-часова вахта на катер, закотвен до бившата Военно-морска база, за да пазят неприкосновена морската граница на България. Вместо да бдят за нарушители, те мощно се запиват с часове до безпаметност. След края на дежурството тримата си тръгват и оставят четвъртия сам. По-късно той е намерен удавен – според едни трупът е открит от деца, според други – от рибари. „Това, че изобщо не е употребяван алкохол и граничарят се подхлъзнал на камък, докато се разхождал след работно време, както твърдят негови колеги във вашия сайт, са басни за наивни деца”, каза днес източник от Созопол, пожелал анонимност. Според него удавеният се казва Антон – той е граничен инспектор. Преди години започнал в системата като обикновен старшина, но имал висше образование и бързо показал добри качества. По-късно се явил на конкурс за офицер.
„Гранична полиция” трябва да даде пресконференция и да разкаже пред медиите цялата истина – кои са другите трима граничари, участвали в запоя и как ще бъдат наказани. Защото повече от едно денонощие случаят се прикрива и не се води задълбочено разследване, та трябваше бившият вътрешен министър Румен Петков да го огласи, получавайки информация от свои източници. Вече е известно, че по ръцете на удавения има рани. От какво са те – от опитите му да се измъкне от водата или говорят за друго. Не е изключена версията по време на запоя между граничарите да е избухнала свада, да е станало сбиване и Антон умишлено да е хвърлен в морето. Тази версия е толкова възможна, колкото и другата – да е залитнал и да е паднал сам във водата. Отговори чакат и още неудобни въпроси – инструктирани ли са били граничарите преди да постъпят на 24-часовата вахта по време на национален празник и защо през цялото денонощие не е минала проверка, която да установи как тези хора носят службата си. Известно е, че по време на дежурство употребата на алкохол е строго забранена. Ако в такъв момент се появи нарушител и нарядът бъде вдигнат по тревога, тези граничари, която едва стоят на краката си от препиване, ще трябва да се качат и да управляват модерни военни катери, струващи милиони евра всеки един от тях. Тази изключително скъпа техника е предоставена на България по различни програми на Европейския съюз. Знаят ли европейските партньори в какво състояние нашите граничари се качват на тези катери?
„В Атия – базата на „Гранична полиция”, злоупотребата с алкохол е системна и никой не осъществява контрол – пълна анархия е”, твърди бивш граничар, работил там. Доскоро началник на полицейските кораби бе Александър Стамов. Преди около половин година Окръжна прокуратура започна проверка за злоупотреби в базата. Не е ясно как е приключила (ние ще се опитаме да разберем), но след края й Стамов е … повишен в зам. началник на регионална дирекция „Гранична полиция”.
Наскоро „Гранична полиция” бе разтърсена от друг грандиозен скандал, когато на 26 март турският кораб "Чидит IV" се измъкнат буквално под носа й. Той бе арестуван на 26 февруари, когато аварира в открито море и при пускане на котвите поврежда газопровода на компанията "Петреко". Според Институтът по океанология пораженията върху тръбата са за около 500 000 евро. При подобни инциденти държавата, която е претърпяла щетата, отнема документите на кораба и той не може да пътува. Корабът е бил на рейд край Варна, която заедно с Бургас и Добрич са под една шапка. Българската страна е уведомила турската за случая, но съдействие не е получила – в смисъл кой ви е крив, че сте изтървали гемията.