Всеки трети се съветва от Фейсбук къде да вложи парите си
Едва един от пет българи се консултира с финансов експерт
Близо 30% от българите изграждат инвестиционния си портфейл на база информация в социалните мрежи. Това стана ясно по време на конференция, посветена на личните финанси и инвестициите.
Инвестиционният портфейл е нещо като собствено портфолио за активи, които да ни носят пасивен доход. Във финансите под пасивен доход се разбира всяка дейност, с която не се занимаваме постоянно и получаваме финансови средства от нея. Това може да са инвестиции в акции, приходи от отдаване под наем на помещение например, приходи от продажби на използвани лични вещи и пр.
Статистиките сочат, че самостоятелната подготовка е предпочитаният начин от родните малки инвеститори да се информират за това в кой актив е най-добре да вложат средствата си. Едва 20% са тези, които прибягват до консултация с инвестиционен посредник, а всеки десети пък се допитва до банков служител Иначе 22% посочват, че работят в сферата и разполагат с необходимите познания.
Любопитно е да се отбележи обаче, че делът на хората, които инвестират редовно, и на тези, които чакат подходящи условия на борсите, са с изключително малка разлика. 28 на сто влагат някаква част от спестяванията си всеки месец или на всяко тримесечие, докато 29% инвестират, „когато пожелаят“. Други 29% пък посочват, че инвестират периодично, когато имат необходимите средства за това.
Едва 14% казват, че са инвестирали еднократно. Акциите са водещи в структурата на инвестиционния портфейл на българина. 34 на сто казват, че именно акциите са с най-голям дял в портфейла им а на второ място с 26% са борсово търгуваните фондове. Данните не са изненада, като се има предвид, че у нас всеки четвърти инвестира в акции. Това са най-често акции на технологични и IT компании.
Впечатляващото тук е, че трети са криптовалутите, които са добре познати със своята ценова волатилност и с високото ниво на риск, което носят. Освен това дигиталните токени продължават да са предпочитани основно от по-младите поколения и от по-неопитните инвеститори, които виждат бърза печалба в биткойн, етер и пр. След тях в портфейла се нареждат борсово търгуваните стоки, корпоративните облигации и държавните ценни книжа. Друга интересна тенденция е, че пандемията насочи българина към инвестициите.
Според статистиките близо 40% от българите инвестират от 3-5 години насам, докато една трета пък инвестират от 1 година насам. Едва 20% са тези, които са с дълъг „стаж“ на борсите от над 10 години.