Изхвърлиха „Супер Бургас“ в контейнера за боклук
Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията няма да строи новите контейнерни терминали във Варна и Бургас. Това решение е взето в края на седмицата, веднага след като правителството се отказа от т.нар. японски заем, с който се предвиждаше да се финансира строителството на терминалите. Уточняваме, че наличието на контейнерния терминал е основополагащо, за да се отвори Бургас към морето и да се стартира мегапроекта „Супер Бургас“.
„Някой опитва да сложи прът в каруцата на Бургас, да спре развитието му...“, написа на Стената на своя фейсбук профил днес изпълнителният директор на проектната компания „Супер Бургас“ Павел Маринов. Веднага след това недовършено изречение се нароиха гневни коментари с търсене на отговора кой и защо завъртя интригата в столицата през тези няколко дни. Маринов е известен в община Бургас и като кандидат за кмет на миналите местни избори, но отстъпи на съпартиеца си Йоан Костадинов, който получи вътрешната подкрепа на БСП за трети мандат. Предполагаше се, че през настоящите 4 години, 47-годишният днес Маринов, ще бъде подготвян от Столетницата да се яви на вота през 2011 г. Още през 2008 г. обаче той напусна ОбС и се отказа от водаческото място на червената група, за да се посвети изцяло на проекта, който е негова лична рожба, зачената през времето, докато бе съветник на транспортния министър от Тройната коалиция Петър Мутафчиев.
„За мен няма значение кое правителство и коя партия ще започне работа по проекта, важното е да се прави за Бургас, а това ще е най-значимото, което може да случи в цялата му история“, каза тогава Маринов и си стисна ръката с герберовия кмет Димитър Николов за общи действия.
Онзи ден от транспортното министерство са отбелязали, че има необходимост от строителство на нова пристанищна инфраструктура, но държавата не може да си позволи заеми за изграждането й. Затова ще се търсят възможности за финансиране от фондове на Европейския съюз, пише сайтът „Инвестор“. Тъй като била в ход процедура по концесиониране на част от пристанище Бургас, според направените прогнози и икономическата логика, спечелилият бъдещ концесионер най-вероятно ще преоборудва част от Терминал 2, за да обслужва и контейнери. В тази връзка ставало безсмислено строителството на нов, специален контейнерен терминал в Бургас, тъй като оборотите били сравнително слаби.
Във Варна обаче нещата не стоят по този начин. За там отпада вариантът контейнерен терминал в района на Максуда, но ще се търси терен, който е по-подходящ за строежа.
„Това са дребни кокошкарски сметки, пак биткаджийство с източник Варна. Сега ще платим една камара пари като санкции за неусвоени средства. Неустойките към американо-японския консорциум, който спечели търга за строежа на контейнерния терминал вече са набъбнали на 500 хил.лв., в т.ч. квартирите и паспортите на чужденците“, казва консултантът - член на екипа Александър Александров, който е бивш транспортен министър. Александров твърди, че при това положение неустойките към банката-донор от Япония ще са 1,5 млн.лв., с което хвърлените на вятъра държавни пари ще станат общо 2 млн.лв. В същото време трафикът в Черно море се увеличава. Солун и Констанца просперират, подобен терминал в момента се строи в Истанбул, а ние робуваме на конкуренцията между варналии и бургазлии, за да провалим един междудържавен договор, смята Александров. (Виж интервю с Павел Маринов по-долу)