Как се крадат пари за магистралите и за свлачищата
Министър Комитова разкри т.нар. процедура „инженеринг“, количеството на материалите се надвишава
Парите за магистралите и за свлачищата, които държавата отпуска, се крадат по т.нар. процедура „инженеринг“. По този механизъм се надписва сметката в строителството. Това каза в „Здравей, България“ по Нова телевизия служебният министър на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова.
„Държавата отделя много пари за пътищата. Фирмите, които изпълняват поръчките, се оплакват обаче от години, че средствата за строителството са малко, а гражданите са недоволни от ниското качество. Защо се случва така?“, каза тя, след като водещият Виктор Николаев я попита как се крадат парите за магистралите.
„При т.нар. процедура „инженеринг“, за един път може да трябват 100 кубика бетон за качествена работа, но се пише, че са използвани 200. Цената е пазарна, но количеството е завишено“, обясни министърът.
„Има много хора, които проверяват, но регионалният министър за 40 дни няма как да разследва всички безобразия през годините. За свлачищата е същата схема. Представители на фирмата, които искат да подпишат договор с „Автомагистрали“ ЕАД, гледат на око свлачището и написват сметката за количеството бетон, желязо и др. материали. Носят я на Стоян Беличев, стискат си ръцете и подписват договор. Няма конкурс, обществена поръчка, а той сам преценя на кого да даде парите“, добави тя.
„Докато няма проект, чертежи с изчисления, не може да кажем колко са парите за един строеж. Няма още такива“, заяви Комитова.
„Само Алепу го укрепиха“, прекъсна я водещият Виктор Николаев.
„Никой не спира строителството на магистрала „Хемус”. Важно е обаче кой би могъл да го спре. Първо - могат да го спрат фирмите, които могат да кажат на работниците си, че нямат пари за заплати. Това ще бъде лъжа, защото те имат много пари, но е възможно този процес да се случи по други причини. Искам да кажа на работниците, че фирмите имат пари“, подчерта служебният министър.
„Беличев също може да спре строителството. Той е шеф на „Автомагистрали” ЕАД и на всички подизпълнители. Аз нямам власт над него. Въпреки че „Автомагистрали” ЕАД е собственост на МРРБ, Беличев може да се уволни, само ако той сам реши", поясни тя.
"Не съм съгласна повече да се раздават авансово пари от държавното дружество. Ако обществото подкрепя Беличев, нека да остане! Той е допуснал много други грешки, докато е управлявал „Автомагистрали“ ЕАД. Не се дават пари за нещо, което няма да започне в следващите няколко години“, коментира Комитова
За свлачищата 188 млн. са дадени кеш през 2019 г. на приятелски фирми с мотива, че е много спешно, а нищо не е направено, няма и проекти, добави тя.
Министърът поясни, че строежът на магистрала „Хемус” представлява едно трасе от 250 км от Ябланица до Шумен.
„Това е равно на магистрала „Тракия” от Пловдив до Бургас. „Хемус” е разделена на 9 участъка за строителство. За участъците от 1 до 6 сме одобрили 1.95 млрд. лв, а за участъците 7,8 и 9 сме осигурили 1.8 млрд. лв.”, обясни тя.
„В участъците 1,2 и 3 се извършва строителство с разрешението за строеж, а в участъците 4,5,6,7,8 и 9 не е започнало строителството. Нека поговорим кой и как спира строителството на магистралата. В 1,2 и 3 се строи и към този момент, а в другите - няма как да спрем строителство, което не е започнало”, заяви министър Комитова.
По нейните думи средствата за строителство на магистралата не са спрени.
„По първото постановление от участъци от 1 до 6, за които са разходени близо 2 млрд. лв, се строят само 1,2 и 3, а другите не са започнати. Важно е да отбележим, че „Хемус” се строи от нашето търговско дружество, наречено „Автомагистрали” ЕАД. Това е основната строителна компания, която работи с много подизпълнители, на които са раздадени аванси”, казва Комитова.
„От тези 2 млрд. на нашето търговско дружество са изплатени 1.38 млрд. – парите са там. Като строителство сме изпълнили – 9 км са готови, а още 68 км са в строителство и не са въведени с Акт 16. Около 16 процента от магистралата са изпълнени, а с парите сме много по-напред. Въпрос на месеци е километрите по участъци 1,2 и 3 да бъдат завършени”, обясни министър Комитова.
„Аз мразя незавършеното строителство, защото то е най-скъпото. Ако тя остане незавършена тя ще ни излезе 5 пъти по-скъпа. Никой няма интерес да спира строителството на магистралата”, добави тя.
„Ремонтът на магистрала „Тракия“ пък се финансира с други средства. Когато аз дойдох в министерството на 12 май - 3 фирми вече работиха в участъка Чирпан – Стара Загора. На 12 май се работеше усилено, а туристическият сезон се открива на 15 май. Опциите пред нас бяха две – или да спрем строителството или да го продължим“, уточни Комитова.
„Спряното строителство са загубени пари. Грешката е допусната в по-ранното планиране на тези ремонтни дейности”, каза Комитова. Фирмите започнаха да си искат парите. Ние казах, че ще им ги дадено, но след като извършим проверка на място. Констатирахме некачествени строителни работи и ги накарахме да си отстранят дефектите“, каза още тя.
Доктор Доган наистина понякога не може да повярва, че Има такъв Народ като нашия. Да накараш Черепа, чийто бизнес взе да плати простестите, с които да изриташ ГЕРБ, а ти да си останеш Падишах в сянка, може да мине тук, където Има Такъв Народ!
И за капак най-много ни се смеят във Вашингтон. Никъде по света, дори в банановите републики, смянатаа на правителство не им е коствала само стойността на мастилото за принтера,
с което напечатаха 20-те странички на доклада "Магнитски".
Демократична България могат да ходят да целуват крака и гъз на чичо Васко в Дубай, че плати масрафа миналото лято :)))