Е-спорт игрите, с които израстнаха няколко поколения българи – част 2
Страната ни има повод за гордост не само в класическия спорт, но и в електронния
След като по-рано днес публикувахме списък с някои от най-значимите заглавия в гейминг индустрията от 90-те и 2000-те години, сега идва ред на същината – игрите, които станаха основоположници на електронния спорт.
Списъкът ще е сравнително кратък, тъй като игрите, които и до днес са на върха „на хранителната верига” се броят на пръстите на едната ръка.
И така, без повече забавяне:
5. Counter-Strike
Трудно е да се намери човек на възраст между 30 и 40 г., който поне да не е чувал за тази игра. В един момент тя беше толкова популярна, че дори представителите на нежния пол „разцъкваха кънтър”. Историята на това заглавие тръгва от 99-та година, когато то е разработвано като мод (модификация) на Half-Life. Със сравнително лесна концепция – терористи срещу анти-терористи, които поставят/обезвреждат бомба или отвличат/спасяват заложници, играта бързо придоби широка популярност сред масите и спечели редица награди. Но най-важното – тя имаше опция за мултиплейър, било то локален (LAN) или мрежов (Network). Това изстреля заглавието на предните страници на всички гейминг списания от този период.
Не само това, покрай това колко си добър в стрелбата с всичките над 20 различни оръжия и опцията да кустомизираш арсенала си на базата на това с какъв капитал разполагаш, в играта започнаха да се изграждат стратегии - т.нар. „META Game” (Most Effective Tactic Available). Постепенно, в зависимост от картите, които се играеха тогава, се заформиха различни комбинации и начини, по които рундовете се печелеха. Това привлече вниманието на милиони и от поредното заглавие в редиците на First person shooter-ите, Counter-Strike се изстреля постепенно до 2005 г. като най-важният шутър в света. Бяха създадени отбори или „кланове”, членовете на които по цял ден тренираха стрелба и тактика, за да могат да спечелят срещу противниците си. В Бургас такъв клан бе станалият известен в цялата страна и основен съперник на cNc – Gp- (градските легенди разказват, че името на бургаският клан всъщност е акроним за „Големи Пакети”, но това все още остава непотвърдена информация).
Реално играта придоби истински баланс с последния си patch – 1.6, където бяха добавени няколко нови оръжия, а някои от съществуващите – преработени. Е, помним още как с AWP (слонския снайпер...) като играчът натиснеше „Q” след всяка стрелба, анимацията за презареждане се зануляваше, а оръжието вече беше презаредено – така от бавно стрелящ снайпер, AWP-то се превръщаше с на практика полуавтоматичен инструмент за убийства на противниковия отбор и 5v5 турнирните игри често се решаваха от уменията на този, който владее по-добре именно това оръжие (B -> 4 -> 6, хехе)
4. Warcraft: Orcs & Humans
Оригиналният Warcraft: Orcs & Humans на Blizzard Entertainment (свиквайте с това име, ще го споменаваме доста пъти от тук нататък), не е кой знае колко красива игра – и визуално, и откъм геймплей. Издадена за пръв път през 1994 г., тя обаче няма как да не влезе в този списък, защото тъкмо тя извади за пръв път жанра на стратегиите в реално време на показ и демонстрира на широката общественост, че в него „има хляб”. Това стана с факта, че тази игра доказа, че за да имат успех всички подобни, то те трябва да се играят в мултиплейър. Не само това, Warcraft бе и абсолютен иноватор в това как изглеждаха мисиите от кампанията на двете раси – орките и хората. Някои от най-незабравимите диалози от Азерот идват именно от тази първа инстанция на бъдещия пълен франчайз, който само 10 години по-късно прерастна в цяла вселена в средновековна и магична обстановка с публикуването на масивно мултиплейъртната онлайн ролева игра (MMORPG) World of Warcraft, която не е необходимо да представяме.
Warcraft даде началото на онлайн и LAN турнирите по стратегически игри и с това павира пътя за един от най-мащабните феномени в гейминга, за появата на който трябваха още 4-5 години.
Редно е да споменем и WarCraft 3 – версията, която се превърна във фурор на сцената на e-sport-a като цяло и постави играта в нови измерения. Там България има и повод за гордост – нашият играч Здравко “SK|Insomnia” Георгиев през 2003 г. стана първият световен шампион на тази игра, печелейки новозаформящият се турнир World Cyber Games, грабвайки голямата награда от 20 хил. долара.
3. Diablo/Diablo 2: Lord of Destruction
Отново продукт на Blizzard и на 90-те тази поредица пренася играчите в най-тъмните дебри на фантастичния, изпълнен с демони, ангели и свръх човеци свят на Сенкшуъри (Sanctuary, убежище). Несъмнено тази игра създаде цял жанр – Action RPG или екшън ролева игра. Тук се има предвид, че геймплейът не е базиран на ходове, както в Heroes of Might and Magic, а всичко се случва в реално време. Посочваш с мишката скелет, натискаш лявото копче и героят ти го напада, докато всички останали чудовища от пещерата се скупчват върху теб. Това, примесено с уникалната за времето си система за намиране на предмети и разпределяне на всички умения на героя, значеше, че всеки играч можеше да „превърти” играта по съвсем различен начин.
Diablo 2 внесе нова светлина в този жанр и надгради изключително много над предшественика си. Повече класове герои, много повече предмети (на жаргон наричани „итеми”), опции за „създаване” (crafting) на нови, по-могъщи оръжия. Всичко това, примесено с невероятно добре пресъздадена атмосфера на страх, мрак, отчаяние, но и надежда, със специално селектиран саундтрак и напълно жив свят с хора, продавачи, лечители и безброй локации, за геймърите значеше само едно: Безброй часове, прекарани пред светлината на старите CRT монитори в търсене на най-добрите уникални предмети, с които героят им да стане по-добър от всички останали. Всичко това, разбира се, се случваше онлайн или в компютърните клубове, които по това време бяха топ дестинацията за всички геймъри.
Няма да скрием, че в тези години бе популярна кражбата на герои, продаването на предмети (понякога за колосални за времето си суми от рода на 100-200 лева), както и безбройните скандали при игра един срещу друг и събирането на „уши” от противниците – трофей, свидетелстващ, че твоят герой е по-добър от този на приятелите ти.
Незабравими са моментите в първия град на Diablo 2, където амазонките пускаха облак от отрова пред входа и всеки, понечил да излезе от града, умираше на място. А кой не помни сорсъра, който се телепортираше от място на място без да спре пускайки магията „frozen orb” и избивайки всички. Е, същото днес вече не може да се прави в наследника на тази игра –Diablo 3, но пък за сметка на това има и добри новини. Същата игра дори с повече ноиви опции съществува в HD формат, дело на всеотдайни фенове, които в очакването си на Diablo IV, са създали изключителен шедьовър, повтарящ и затвърждаващ напълно славата на оригинала.
2. DoTA
Макар в тези години това да не беше самостоятелна игра, този мод за WarCraft 3 заслужава второто място. Defence of the Ancients представи изцяло нов модел на геймплей във стратегията WarCraft. Вместо да се фокусира върху контролирането на мащабни армии, тук акцентът беше управлението на една единствена единица – героят. Взимайки част от системата за кустомизация на героите от Diablo, създателят на този мод – играч с псевдоним „Eul” успя да съчетае два свята в един.
Използвайки това, което Blizzard бяха предоставили като програма за създаване на нови карти, той изгради голяма такава. Две бази в двата диагонала долу ляво и горе дясно, и три пътища между тях, защитавани от кули. Постоянен поток от чудовища се движи по трите линии в опит едната страна да надделе, докато героите – пет човека от едната и пет човека от другата страна, се борят за надмощие. Убивайки т.нар. „миниони” (не, не тези миниони), те печелят злато, с което си купуват различни предмети, за да станат по-силни. Убивайки друг играч пък сумите драстично набъбват.
Този мод се превърна в основата на изцяло нов жанр в игрите – т.нар. MOBA – Multiplayer Online Battle Arena. От тази игра последваха други подобни. League of Legends например следва абсолютно същата рамка като DoTA и днес, от 10 години насам, е най-популярната компютърна игра в света. Турнирите в жанра MOBA днес са най-доходоносните за професионалните геймъри с наградни фондове в стотиците хиляди долари за първия отбор, а с помоща на платформи за стриймване като Twitch, afreeca и др., гледаемостта им е на практика на равно с тази на класическите спортове като футбол, баскетбол, волейбол и др.
1. StarCraft: Brood War
Което ни води до абсолютния номер едно в категория игри, които развиха електронния спорт. StarCraft е неповторим в историята на гейминга феномен. Създадена от Blizzard Entertainment първоначално като „клонинг” на WarCraft, който се е опитал да пренесе успеха на играта от фентзи сцената към фантастиката, тази стратегия в реално време днес е легенда. Успехът на играта обаче не идва още със самото й излизане на пазара през 1998 г., а около 3 години по-късно, когато от компанията балансират всички проблеми в геймплейът.
Базирана около конфликт между три враждуващи раси – хора (terran), протоси и зерги, StarCraft обхваща в себе си всичко, което е необходимо за успешна времева стратегия. В наши дни тя е сравнявана с шахът, а стратегиите, които могат да бъдат приложени в нея са ако не хиляди, то поне стотици. Успехът в изпълнението им обаче е това, което различава добрият играч от gosu играчът. Може би се чудите какво е “gosu”? Ще обясним.
Играта успя да се превърне във феноменът, който днес е, заради Южна Корея. По необясними до момента причини играта в тази азиатска страна и до днес е национален спорт. Шеги плуват в мрежата, че ако искате да се ожените за корейка, трябва първо да победите баща й на StarCraft. Доколко това са само шеги, не знаем, но фактът е, че тази игра преобрази завинаги начинът, по който хората гледат над видео игрите. "Gosu" е корейски разговорен термин, вече окончателно приет в StarCraft общностите, който значи "майстор".
Корейските играчи от ранга на SlayerS`BoxeR`, NaDa, Nal_Ra, iloveoov, YellOw, sAviOr, JaeDong, Flash и Xellos години наред успяваха да покажат на останалия свят, че тази игра не е просто игра, а сблъсък на два ума, посредством механични умения с клавиатура и мишка. С успехът на StarCraft в Корея, играта успя да претърпи процес на прераждане години след като официално бе излязла на пазара през 1998 г. и до днес тя е една от най-популярните, макар и за определени групи хора, компютърни игри.
В това отношение и България също има повод за гордост – нашият играч Димитър „DiDi8” Александров се е изправял срещу световния шампио BoxeR оспорван 50-минутен двубой, завършил с едно от най-добрите изигравания. Друг наш играч – Кристиян “Beast” Дрекслер бе станал трети на World Cyber Games през 2004 г., когато успя да надделее над изгяващата звезда от Русия Андрей „Androide” Кухианидзе в битката за бронза.
Днес StarCraft е далеч от забравена. Макар близо 10 години тя да бе отместена по популярност от наследника й StarCraft II, днес тя претърпява ренесанс. Не само, че играта не е „мъртва”, но преди 2 години създателите й прецениха, че е време да обновят графиката й и да я пренесат на FullHD и UltraHD мониторите. StarCraft: Remastered в наши дни постепенно се превръща в една от най-популярните игри повече от 20 години след официалния релийз. Дори в България, традицията не е загубена и отбори като pSi. Водени от един основателите на отбора Борислав „Grast” Христов, в момента те участват на световният турнир STPL и се справят отлично въпреки, че са изправени пред едни от най-добрите играчи на новото десетилетие.