Кризата сложи на тезгяха кафенета, ресторанти, фитнес зали. ЧСИ-та ги продават на безценица
Обявени за продан заведения, ресторанти и магазинчета има и в курортите Банско и Сандански
Пазарът на бизнес имотите е изключително драматичен, както по отношение на наемите, така и на продажбите. Сривовете в цените са заради несигурността, а в обявите за продажби присъстват от тенискортове, до кафенета и фитнес зали. Но въпреки ниските цени, сделките с бизнес имоти бележат 50 процента спад. Това коментираха пред „Труд” мениджъри от няколко водещи брокерски агенции в страната.
„Търсенето на наем на бизнес имоти преживява спад от поне 80 процента в сравнение с офертите от преди пандемията. Става дума за офиси, магазини, аптеки, складове, бизнес сгради, а цената на квадратурата в София, в централните райони вече е около 15 евро за квадратен метър”, коментира пред „Труд” Йорданка Рангелова, мениджър „Наеми и бизнес имоти” в една от големите агенции. За сравнение, преди пандемията от коронавирус цените са били между 20 и 30 евро на квадратен метър. За да не губят доход от собствеността, която имат, хората се принуждават да я отдават на много по-ниска цена”, допълни Рангелова.
По думите ѝ таксите за поддръжки също са много ниски. Задържа се като тенденция и скъсяването на сроковете за наем в договорите. Ако по-рано бизнес имотите са се отдавали под наем за период от 5-10 години, то сега договорите се подписват за 12 или 24 месеца, отбеляза още Йорданка Рангелова. В Благоевград десетки са обявите да продажба на заведения за хранене, кафенета, билярд клубове или пицарии. Повечето от собствениците са обявили, че продават помещенията заедно с обзавеждането и разрешителните. Така, че който реши да купува, може още на следващия ден да влиза с персонал и да работи. Цените за продажба варират от 520 евро до 1300 евро на квадратен метър в зависимост от локацията, обзавеждането, квадратурата, екстрите. Повечето от продаваните заведения се намират в широкия център на града или пък са част от бизнес сгради. Според брокери от Пиринско доста от собствениците имат кредити и задължения, които не могат да обслужват и затова са се решили на крайната стъпка за продажба.
Обявени за продан заведения, ресторанти и магазинчета има и в курортите Банско и Сандански. Там цените са по договаряне и падат до 300-400 евро на квадратен метър. Кафенета и клубове масово се продават в Пловдив, но не като помещения, а като бизнес. Обичайно това правят наематели, които заради затварянето на заведенията не могат да издържат финансово и решават да продадат дейността си. Сред офертите са дори 2 заведения в известния в цялата страна квартал „Капана”. Едното е напълно оборудван и с всички документи и разрешителни кафе-бар. Площта му е 120 кв. м, а посочената в обявата цена е 43 000 лв. Продават се и кафе-сладкарници, за които се твърди, че може да отворят още в деня след падането на ограниченията.
В обявите се предлага и магазин за плодове, зеленчуци, насипни ядки, кафе и фрешове - също с цялостно оборудване. Търговският обект е 45 квадрата и досегашният му наемател иска за него 20 000 лв. Допълнително предлага и микробуса, който е зареждал магазина, и уточнява, че „бизнесът се продава заради по-изгодни условия в друго мое начинание”. Сред интересните оферти е продажбата на вендинг бизнес. Машините за кафе и продажба на безалкохолни и пакетирани храни като солети и вафли се намират в най-голямата административна сграда на главната улица в Пловдив. „Двата автомата са единствените в сградата на 4 етажа с офиси и адвокатски кантори”, уточнява притежателят на този бизнес. Продават се и производствени помещения, след които цех за колбаси в Асеновград. Продажбата на бизнес тече през сайтовете за обяви, масово в офертите се уточнява, че посредничеството на агенции е нежелано.
В общи линии, мен лично ми досажда врявата. Като на гей парад (само че в случая сервитьорски парад)- нямам лоши чувства,но не съм и съпричастен,аретен че ми надуват главата, системно и натрапчиво.
аре , бастун да си ги плащал навреме
По - принцип статиите по темата са нонсенс.Ако не се чете ден за ден всичките им мрънкания си противоречат. Пример :
1) що ни затварят,що да не правим коледни партита,мрън-мрън-мрън(хванаха Глория два пъти да се гушка с тълпата на партита по празниците)
2) грория е много болна,как се е заразила,моля помогнете
3) местен особено забавен полит.сервитьор организира системно протести,апелира към неподчинение,щото мрън-мрън-мрън
4) същия вика после - аре,молА ви за повече доброта и да ни помогнете с кеш.
Имам вече няколко питания от колеги чужденци- човека с дългата кичара (Р. Алибеков) кво прави в кризисния щаб?
Отговарям : не е вирусолог,от бизнеса е.
Питат : Индустрия или IT сектора ?
Викам : Сладоледаджия е,има много вкусни мелби , редовен клиент съм му.
Гледат ме с недоверие.
Така че, работа е ясна,ма се правим на расеяни.
В САЩ един търг може да започва от 0 и вече кой колкото даде. В този ден и час това ще е цената. А у нас тази начална цена не трябва да е по-ниска от данъчната оценка, има оценители, които изготвят пазарна такава по консервативна методология и чак тогава се пристъпва към търг. Колко е пазарна пазарната оценка се вижда от публичните продани, където 95 % от имотите си остават непродадени. И така до следващият път. Именно заради такива вопли, че имотите се продават на безценица, в крайна сметка са се превърнали в непродаваеми. Десетилетия трябва да минат, за да разберем какво е пазар и как функционира. Също и че е абсурдно стотици хиляди имоти да стоят без купувачи, също толкова задължения да остават непогасени, а парите вместо да влязат в гражданският оборот, са прибрани и не произвеждат нищо.