Маслото на скоростната кутия: Кога да го сменим
Маслото в трансмисията е подложено на повече тормоз
Всеки - или почти всеки - шофьор знае колко важна е редовната смяна на маслото в двигателя. Но далеч по-малко са онези, които се замислят за маслото в скоростната кутия. А много често то се нуждае повече от вниманието им. Защо е необходимо да се обслужва трансмисията? Маслото в нея всъщност е подложено на повече тормоз. Маслото в двигателя по-често работи при оптималните температури, за които е създадено - просто защото двигателят се загрява от вътрешното горене, и има по-ефективно охлаждане.
В скоростната кутия нагряването идва само от силите на триене, и тя доста по-често прегрява. При топло време и натоварен режим на работа температурата в трансмисията може да надвиши тази на двигателя с 15-20 градуса по Целзий. А прегряването ускорява деградацията на маслото. Отделните компоненти в скоростната кутия се износват от триенето един в друг. Стружките попадат в маслото и единственият начин да се отстранят, преди да са започнали да запушват тънките канали, е именно подмяна на маслото. В редукторните кутии тези стружки са основно стоманени. В механичните скоростни кутии към това се добавят частици от износените синхронизатори - месингови, бронзови и от различни композити.
При автоматиците и вариаторните кутии има и отпадъци от фрикционните дискове. Да не забравяме също и за праха, който прониква през клапаните при цикъла прегряване/охлаждане. При газене в дълбоки локви вътре може да попадне и вода. Съвременните "даунсайзнати" двигатели с турбокомпресори влошават положението, защото създават по-висок въртящ момент и товарят повече трансмисията. Изглежда очевидно, че тя се нуждае от известно внимание, за да се справи. Но колко внимание? Тук производителите не са в състояние да дадат еднозначни отговори, пише Аитомедия.
Руското списание "За Рульом" наскоро се обърна за препоръки към няколко основни производители и получи отговори, които се разминаваха дори за марки от един и същи концерн (и с едни и същи агрегати в тях). Причините вероятно са много, и сред тях е фактът, че всяка марка си има своя политика за следпродажбено обслужване.
Kia
Макар да ползва по същество същите агрегати като Hyundai, Kia например изобщо не препоръчва смяна на маслото в ръчната трансмисия за бестселъра си Sportage и за Rio. При версиите с автомат маслото се сменя на 90 000 км, а в тези с 4х4 се препоръчва и замяна на течността в предния и задния редуктор на всеки 105 000 км.
Hyundai
Корейците препоръчват маслото в механичните им скоростни кутии да се сменя на всеки 120 000 км, а в автоматиците - на всеки 90 000. При моделите с пълно предаване на всеки 120 000 км трябва да се подменя и маслото в раздатъчната кутия и диференциала.
Renault
Французите твърдят, че работните течности са разчетени за целия жизнен цикъл на трансмисиите и трябва да се сменят само при ремонт на агрегата.
Skoda
Чешката компания също настоява, че и механичните, и автоматичните й трансмисии не се нуждаят от обслужване. Това важи и за редуктора на задния мост. Единствено при роботизираните кутии с двоен съединител тип DSG - всъщност най-често срещаните у нас - се препоръчва смяна на маслото на всеки 60 000 км.
Volkswagen
При роботизираните кутии DSG (с кодове DQ250 и DQ500) маслото се подменя на 60 000 км. При по-съвременната DQ381 - на всеки 120 000 км. В моделите с пълно задвижване маслото в халдекс съединителя се сменя на всеки три години. При ръчните трансмисии на модели като Polo и Jetta се препоръчва проверка на 30 000 км. При по-старите класически автоматици - на 60 000.
![Извънредно! Петролен бос е застрелян в София](/news/2025/02/08/tn/173901795378819.jpg)
![Извънредно! Петролен бос е застрелян в София](/news/2025/02/08/tn/173902869212221.jpg)
![Извънредно! Петролен бос е застрелян в София](/news/2025/02/08/tn/173902883577441.jpg)
![Извънредно! Петролен бос е застрелян в София](/news/2025/02/07/tn/173893822861428.jpg)
![Извънредно! Петролен бос е застрелян в София](/news/2025/02/07/tn/173893218280165.jpg)
![Гладиаторски дуели и инфарктни моменти на 16-тия шахматен мемориал за купа "Янко Гюзелев"](/news/2025/02/08/tntn/173904954973018.jpg)
![](/files/tn/155292215956025.jpg)
![Знаците, които показват, че той определено си пада по теб](/news/2025/02/07/tn/173893844670662.jpeg)
![Една от три жени между 18 г. и 60 г. страда от липса на интерес или удоволствие от секса](/news/2025/02/07/tntn/173893822861428.jpg)
![Зодиите, които ще получат мечтано предложение преди края на февруари](/news/2025/02/07/tntn/173893804061912.jpg)
![](/files/tn/154875491788721.jpg)
![Пламен Карашев съобщи голяма новина навръх рожденния си ден](/news/2025/02/08/tn/173904235440614.jpg)
![„Щастието на французойката“: торта суфле без печене](/news/2025/02/07/tntn/173893789045357.jpg)
![](/files/tn/155292215956025.jpg)
![Сигнал до Флагман.бг: Страшна измама с прахосмукачки Dyson и Техномаркет (СНИМКИ)](/news/2025/02/08/tn/173904047192647.jpg)
![Ако искате я наричайте модерна мусака, ако искате руло от картофи - всичко му отива на това изкушение](/news/2025/02/07/tntn/173893218280165.jpg)
![Просто изсипете пакетче мая в пералнята и решете този проблем](/news/2025/02/08/tntn/173901879721645.jpg)
![Усложненията от грипа идват седмица след него](/news/2025/02/08/tntn/173902883577441.jpg)
![Обявиха най-странната обществена поръчка. 9,2 милиона лева за конете на спецченгетата](/news/2025/02/08/tntn/173902869212221.jpg)
![Имахте ли необичайно главоболие и неразположение? Подгответе се за още!](/news/2025/02/08/tntn/173901811745755.jpg)