Как се стигна до безпрецедентния лобизъм, позорящ Поморие в Европа
Предисторията в Сънсет ризорт - милиони лева неплатени такси от некоректни ирландци обвинения в рекет и опит да се стигне до помирение
Ирландската евродепутатка Клеър Дейли успя да намеси Поморие в един частен личен спор и по този начин да опетни не само морския град, но и цяла България.
На 8 октомври в Европарламента тя посочи града като пример за недостатъци във върховенството на закона в България. „Изразява загриженост във връзка с по-малко известни примери за недостатъци на върховенството на закона в България, като например отношението към собствениците на апартаменти в Сънсет ризорт, Поморие“ – гласеше текстът в документа.
Днес Дейли пристигна в Поморие, за да вземе участие в експертната среща по способа "Медиаторство" за разрешаване на частно-правния спор между собственици на апартаменти от Ирландия и инвеститорите на комплекса. По информация на Флагман.бг евродепутатката ще се включи и в антиправителствените протести в София.
Как обаче се стигна до безпрецедентния лобизъм, позорящ Поморие в Европа?
Флагман.бг представя предисторията в луксозния комплекс.
Първо разговаряхме с Николай Павлов. Повече от 10 години той отговаря за отдела за връзки със собственици към мениджмънт компанията. Повече от 20 години работи там на различни длъжности. Познава конкретния случай до болка, както признава самият той, и определя проблема като по-скоро битов, а не скандален, тъй като касае около 80 собственици на апартаменти. Става въпрос за вечно недоволни ирландски граждани, казва Павлов. Тази група представлява под 10 % от всички собственици в комплекса, където има 1000 апартамента и 200 търговски обекта.
„10 години те правеха абсолютно фалшиви обвинения и отказваха да чуят нашите многобройни опити за комуникация. За разлика от г-жа Клеър Дейли, предшественикът й в Европарпалрмента - бившият депутат Брайън Хейс, през 2018 г. продължение на шест месеца подробно се запозна с казуса и констатира, че няма нищо незаконно. По отношение на проблема – недоволните ирландски граждани искат индивдуални партиди. Комплексът е построен със строително разрешение преди 2004 г. и заради това е построен с централна инфраструктура и не може да бъде отделен толкова лесно технически. На база комунални такси се прави. Ирландците обаче последните 4-5 години искат индивидуално мерене на ток и вода“, обяснява Павлов.
Въпросните собственици не са ощетени. Ако това беше така, щеше да доведе до спиране на тока в целия комплекс, щяха да бъдат ощетени не 80, а 1080 души, категоричен е представителят на комплекса и добавя, че обвиненията от страна на евродепутатката са безпочвени, за които ще й бъдат поискани обяснения. Не са били верни и твърденията, че има стотици дела срещу комплекса.
„Те обжалват всяко решшение на етажната собственост от 10 години, общо са 40 дела, от които те са загубили 32. Представители на Ирландия са правели проверки, не са установени нарушения“, добави Павлов. Клеър Дейли официално не е собственик на имот в комплекса, лично Павлов е извършил проверка. Той не може да си обясни отношението й спрямо мениджмънта и го определя като безразсъдно и непрофесионално.
Очевидно агресивното поведение е нейният подход, смята Павлов.
Справка в Уикипедия за Клеър Дейли показва, че на 19 септември 2003 г. тя е вкарана в затвора за 1 месец заедно с 21 други участници в кампанията „Анти-контейнери за боклук“ срещу Община Дъблин, която не е събирала отпадъците на жителите, които не плащат такса смет. С протестите тя е нарушила заповед на съда. Пак заради агресивно поведение през 2009 година е била изгонена от Социалистическата партия в Ирландия.
Иначе ирландските собственици на апартаменти иамли претенции за безплатно ползване на всичко, в това число и чадъри и шезлогни. Не искали да плащат за поддръжката на общите части.
Има и безпрецедентен случай на собственик, който живее там без да плаща нищо.
„Незнайно как се случи, но има съдебно решение. След три инстанции е решено да му се предоставя чрез нашата инфраструктура електричество и вода. Това е направено веднага. И вече две години господинът живее без да плаща нито стотинка за ток и вода и ползва абсолютно всичко, за което другите 900 собственици плащат“, обяснява представителят на комплекса. В т.нар. Холандско селище имоти имат общо около 300 ирландци. Преди те били 600, но заради кризата са си продали апартаментите. Имоти в комплекса имат както българи, така и поляци, словаци, руснаци, англичани и скандинавци. Практика е част от тях да си отдават имотите под наем през летния сезон. Въпреки мрачните прогнози за Лято 2020 комплексът все пак отвори врати и посрещна гости.
„През месеците юли и август тук имаше над 1200 души на ден, което представллява над 70 % от общия капацитет на комплекса. Не е вярно, че е бил празен, обвиненията бяха, че ние сме използвали такса поддръжка за призрачен град и защо сме харчили парите на собствениците, след като никой не идвал. Това не е вярно“, казва още Павлов.
Боян Бонев е най-големият инвеститор на имоти в комплекса. Той има огромен интерес курортното селище да бъде поддържан добре. Инвеститорът също смята, че обвиненията на евродепутата са безпочвени.
„Ние искаме официално да се защитим пред медиите, но г-жа Дейли не желаеше да има журналисти на срещата. Ние сме напълно съгласни, дори предпочитаме да има медийно отразяване, защото нямаме никакви притеснения – нашите данни са от счетоводството и сме убедени, че сме от правата страна. Собствениците от Ирландия не искат да плащат нищо. Според тях те имат право да живеят тук без да плащат. Те не си дават сметка, че този комплекс не може да съществува без такса поддръжка. Реално това, което тези ирландци заедно с Клеър Дейли правят, е да опитват с дейността си да затворят комплекса. Най-засегната в случая ще бъде Община Поморие, тъй като плащаме много големи туристически такси и данъци. Освен това в „Сънсет ризорт“ работят около 500 човека – това са работни места, които, при лош развой на събитията, ще трябва да бъдат закрити“, обясни той.
Таксата е около 1500 евро, 15 евро на квадратен метър. Голяма част от тази сума отива за фонд работна заплата.
Според него основната причина за оттеглянето на ирландците от Поморие и Холандското селище не е тази такса „поддръжка“, а кризата през 2008-2009 г.
„Заплащайки тази такса те имат право да отдават апартаментите и под наем, което напълно би им покрило разходите и дори да имат доход. Групата от ирландци, подкрепени от евродепутата Клеър Дейли, агитира всички останали собственици с e-mail-и да не плащат таксите. Официално тя ги подкрепя. Това явно е неин патент да призовава хората да не плащат такси и данъци“, каза инвеститорът.
Медиаторът Елица Николова, организатор на днешната експертна среща в Холандското селище, обясни, че е неутрално лице, просто посредник. Кръглата маса е за обсъждане на въпроси, свързани с управлението и проблемите в комплекса, каза тя.
„Разговорите ни с г-жа Клеър Дейли започнаха още януари месец. Проведохме среща, на която обсъдихме проблемите и по време на това обсъждане стана ясно, че е хубаво двете страни да се видят на място“, добави Николова и допълни, че срещата е замислена много отдавна.
Идея нямаш от счетоводни данни и разходи за заплати. Преди 10 години месечните разходи за заплати и осигуровки на 500 работника бяха около 300 000лв. Смятай за годишните разходи, ако можеш и тогава коментирай.
Чл. 2. (1) Управлението на общите части на сгради в режим на етажна собственост, построени в жилищен комплекс от затворен тип, се урежда с писмен договор с нотариална заверка на подписите между инвеститора и собствениците на самостоятелни обекти.
(2) (Доп. - ДВ, бр. 57 от 2011 г.) Договорът по ал. 1 се вписва от инвеститора в Агенцията по вписванията по партидата на всеки самостоятелен обект и е противопоставим на неговите последващи приобретатели.
Чл. 51. (1) (Изм. и доп. - ДВ, бр. 57 от 2011 г., доп. - ДВ, бр. 26 от 2016 г.) Разходите за управление и поддържане на общите части на етажната собственост се разпределят поравно според броя на собствениците, ползвателите и обитателите и членовете на техните домакинства независимо от етажа, на който живеят.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 57 от 2011 г.) Не се заплащат разходите по ал. 1 за деца, ненавършили 6-годишна възраст, както и от собственик, ползвател и обитател, който пребивава в етажната собственост не повече от 30 дни в рамките на една календарна година.
В таксата е включено и вода-топла и студена,ток, интернет, климатизация,както е в най-луксозните комплекси по света!Така че сметките на №2 са много измислени!
В сравнение с която и да е друга страна,в този комплекс е много евтино за услугите,които се предлагат!
16.10.2020 13:46:12
0
12
Повече от ясно е какво се случва в този комплекс. Инвеститора предлага високи такси за поддръжка на общите части / 15евро/м2 за апартамент / и собствениците не искат да ги плащат защото ги считат за несправедливи. Законодателя ясно е регламентирал как се управлява една сграда в режим на етажна собственост. Тъй като по закон няма задължение собствениците на апартаменти да подпишат договор за управление с инвеститора в комплекс като този, тогава общо събрание на собствениците решава как ще се управлява и какви такси ще се събират. / справка ЗУЕС /. В този комплекс явно има доста „умишлено” нерешени проблеми, като липса на индивидуални партиди за вода и електричество, а общ водомер и електромер. По този начин инвеститора използва ситуацията и точната дума правилно каза Дейли е „ рекет „ ако не плащаш такси която ние преценим - спираме водата и осветлението. За това говори депутатката. Не се спазва закона, а и съдът в Бургас е спрял решения на управляващата „ Двора” ЕООД още през 2016.както е дела потвърдено от ВКС за това да не се ограничава по никакъв начин доставянето на вода и електричество в частен апартамент, а тази практика явно продължава. Днес частната среща е инициирана за решаване на тези проблеми и на нея присъстват ВИК,EVN и собственици и инвеститор за откриване на индивидуални партиди. Кметът без да знае грам английски, явно незапознат и некомпетентен не изслушва какво говори депутатката, а си знае неговата песен, засегнали неговото его и града и депутатката с политически средства се решавали частно правни въпроси. За разлика от кмета и някои журналисти, за всички стана ясно, че тя дава ГЛАСНОСТ за злоупотреба с права на управляващата компания и проблемите на собствениците, които продължават повече от 10 години, вследствие на реално неспазване на закона на ЗУЕС, в който е записано дори, че в сгради в режим на етажна собственост,каквато е „Сънсет ризорт” ако не ползваш имота повече от 1 месец, имаш право да не заплащаш такси поддръжка.