Как да защитим картата си от източване при онлайн пазаруване?
Потребители сигнализират за опити за кражба
Потребители все по-често сигнализират за опити за кражба от банкова карта след пазаруване в интернет. Как може да защитим парите си, когато купуваме онлайн?
Според последните данни на ЕЦБ българите предпочитат да плащат в брой, вместо парите им да стоят по сметка или да плащат с карта. Потребителите у нас разполагат с 6,2 млн. дебитни и още 1,24 млн. кредитни карти, средно по една на човек. Реално обаче някои хора притежават 4-5 карти, а други - нито една, съобщава Нова ТВ.
В България доверието към онлайн търговците все още е ниско. През изминалата година 85% от българите са предпочели да платят чрез наложен платеж при доставка, когато пазаруват по интернет. Едва 5 на сто плащат с карта цялата сума още преди да са видели стоката.
Йоана Рискова само преди дни прави покупка от онлайн магазин за дрехи. "Видях една рокля, която ми грабна вниманието в непознат за мен сайт. Натиснах бутона "купи", поискаха ми данните от картата, за да извърша плащане и директно ги въведох", разказа жената.
На следващия ден опитва да плати със същата карта, но транзакцията не може бъде изпълнена. След проверка се оказва, че банката е блокирала картата след покупката в интернет.
"Причината за това е, че освен транзакцията, която аз съм извършила, има още една, която е на нулева стойност. От банката ми обясниха, че е имало опит да ми откраднат данните", разказа още Йоана.
Киберекспертите постоянно се сблъскват с подобен тип атаки върху банковите ни карти при покупки онлайн. Откраднатата банкова информация от компроментирани сайтове се публикува в специални форми в интернет, до които хакерите имат достъп.
"Много често забелязваме, че в т.нар. "тъмен интернет" се продават откраднати акаунти за плащане, откраднати номера на дебитни или кредитни карти", каза IT експертът Любомир Тулев.
"Т.нар. "нулева" транзакция е именно първата стъпка към кражбата на данни и пари от сметката, след като хакерите се сдобият с тази информация", разказва Тулев. Основната цел е да се провери дали със събраните данни плащането ще мине. Йоана е спасена от бързата намеса на банката издател на картата, за да бъде източването на сметката.
Експертите по онлайн търговия уточняват, че при утвърдените сайтове за продажби обаче нулевата транзакция може да е стъпка и към улеснение на потребителите. Тогава обаче потребителите трябва да минат през няколко нива на проверка.
"Клиентите често имат възможността да запазят картата в самия сайт и по този начин да си ускорят пазаруването следващите пъти. За да се верифицира това, понякога се налага да се направи една допълнителна транзакция с нулева сума или с някаква минимална, която после се връща автоматично в картата", заяви Любомир Русанов от Българска Е-комерс асоциация.
Финасновият експерт Десислава Николова разказва, че при всяка нетипична транзакция е съвсем нормално банките да се намесят и блокират съответната карта. А целта е да се защитят парите на потребителите.
Източник: dnes.bg.