Какъв е рискът от заразяване с коронавирус при пътуване в самолет
Дългогодишен пилот обяснява механизма, по който работи климатичната система в аеропланите
Какъв е рискът от заразяване с коронавирус на борда на самолет? Отговорът на този въпрос дава пилотът Мариян Бакалов, който адресира основният проблем и притеснение у желаещите да летят – липсата на свеж въздух във фюселажа. С дългогодишния си опит и експертиза Бакалов дава важна ифнромация за това какъв е точният механизъм на самолетните климатични системи, за да разсея всички съмнения за това дали опасността от заразяване е толкова голяма, колкото подозират мнозина.
„60% от въздуха на борда се взима отвън се рециклира и съответно смесва с 40% от този, който се филтрира във фюселажа. Тези 60%, взети отвън минават директно през двигателите, където температурата е изключително висока и така практически те го стерилизират. 40-те процента от въздуха на борда пък преминава през т.нар. „хепафилтри“, които са с ефективност за филтрация на вируси с над 99.99%. Освен това въздухът в самолета се рециклира така, че той пада отгоре надолу – тоест е вертикален. Така той „натиска“ евентуалните вирусни частици надолу, където заплахата от заразяване става многократно по-малка“, обяснява в кратко видео пилотът с дългогодишен стаж.
Той допълва, че веднъж стигнал до пода във фюселажа, този въздух се изсмуква, като процесът на циркулация започва отначало. Допълнително в един стандартен пътнически самолет, въздухът се сменя по 40 пъти за час и половина.
„Тези факти, заедно със задължителното носене на маска по време на полет, свеждат риска от заразяване до минимум, така че хората да се чувстват максимално защитени и сигурни. А в интерес на истината досега няма доказан случай на заразен по време на полет“, уточнява още пилотът Бакалов.
Не е тайна, че авиолиниите в световен мащаб са един от най-засегнатите от коронавирусната криза отрасли. Само за последната седмица няколко нискобюджетни компании заявиха, че ще съкращават масово персонал, а отчетът на American Airlines за периода февруари-април за тази година отчита над 58% по-малко приходи спрямо същия период през 2019 г. Тъкмо затова информация, като тази, която Мариян Бакалов дава, е жизненоважна за бъдещето на авиокомпаниите и самолетния превоз като цяло, тъй като в момента хората са по-уплашени за здравето си от всякога.