Превозвачите на протест, тол системата вдига цените?
Малкият и среден бизнес е тотално убит, каза Дариан Десподов от „Сдружението на малките и средни превозвачи
Превозвачите излизат на протест срещу тол системата. Той ще е от 11:00 до 16:30 часа на „Цариградско шосе” и на „Ботевградско шосе”. Очакваме поне по 100 камиона на всяка позиция. Това каза пред Нова телевизия Дариан Десподов от „Сдружението на малките и средни превозвачи”.
Стартът на тол системата ще е на 1 март, но до 27-ми глоби няма да се налагат. Причината е в неизяснените спорове между превозвачи и представителите на Агенция „Пътна инфраструктура”.
„Излезе информация, че сме обвързани с политически партии. Този протест няма нищо общо с политиците в България. Камионите ще се движат с конвой на полицията без да пречат на другите граждани”, обясни той.
„Малкият и среден бизнес е тотално убит. По наши сметки увеличенията са 7 пъти – от таксуването с винетни стикери и тол такси” заяви Десподов.
„Оскъпяването е безспорно, всеизвестно и е за всички. Със седем пъти е може би при малките превозвачи с тирове. При автобусите достига и до 12 пъти. Не бих казал, че всички са застрашени от фалит. В крайна сметка крайният потребител ще плати тази цена, защото това увеличение ще бъде пренесено съответно на българските граждани”, обясни Петър Захариев от „Национално сдружение на автобусните превозвачи”.
„Ние сме за тол системата, защото тя ще сложи по-добър ред в ползването на пътищата и плащането. Но самият модел не е най-добрият, бихме казали, че е малко сгрешен, защото се различава кардинално от всички модели в Европа”, добави той.
Превозвачите са били приети вчера от премиера Бойко Борисов. На срещата им е обещано, че особено драстичните нарушения ще бъдат променени.
В „Здравей, България“ пък проф. Олег Асенов, който е член на Управителният съвет на АПИ, каза, че тарифите у нас били най-ниските в Европа.
„От София до Бургас е 10 лв. тол таксата за най-големия автобус за еднократно пътуване. Ако човек иска да мине с камион по транзитния маршрут „Калотина” – „Капитан Андреево”, това става за 40 лв. Всеки може да сметне, че за такова разстояние увеличението е два пъти. Ние имаме най-ниските тарифи в Европа. В момента всички второкласни пътища са безплатни”, добави той.
Петър Захариев обаче опроверга думите му за алтернативните маршрути, по които камионите и автобусите можело да се движат безплатно. „Няма такива пътища. Тол системата е обхванала всички“, подчерта той.
Професорът коментира и старта на тол системата, който ще е на 1 март, но до 27-ми глоби няма да се налагат. Причината е в неизяснените спорове между превозвачи и представителите на Агенция „Пътна инфраструктура”.
„Тук имаме модел за тол таксуване, който не е измислен в България. Такива доставчици на услуги има във всяка тол система. Те не просто взимат едни пари, те имат информационна система. Най-важният момент е какви услуги се искат и какви отговорности носят доставчиците“, добави той.
Водещият Виктор Николаев обаче уточни, че 7% от приходите от тол такса отиват в посредник, вместо да са за ремонт на пътища.
„Такива доставчици на услуги има навсякъде. От 3 до 8% от приходите вземат в различните страни. Те носят отговорност за пълното събиране на средствата. Всичко, което декларират като данни за движението на ППС към държавата, го изискваме на 100%. Ние реализираме правоприлагането и търговското опериране по отношение на маршрутни карти и винетки”, обясни Асенов.
„Обикновено при старта на тол системите тези проценти са такива, после те прогресивно падат надолу. Това е една част от спора, който е разрешен в голяма степен на срещата при премиера. Обяснихме, че няма да има големи разходи за превозвачите”, добави той.
„Кой ни набута този модел? Чехите, които започнаха с нас, имат само 4% от пътищата ТОЛувани“, каза пък Петър Захариев.
Двама човека с автобус Бургас-София - 100-120лв, около 6 часа.
Двама човека с кола, която гори 10л/100км газ - няма 90лв и 4 часа.
Естествено, че ще предпочета автомобила.
Много ясно, че ще протестират превозвачите. Като вдигнат още билетите заради малоумщината на управляващите, пътници съвсем няма да останата.
Градския транспорт в Бургас е мога зле с тази транспортна схема. Затова пак си ползвам колата. И затова броят на автомобилите ще се увеличи още.
Няма такива наложени мислители на света.