Превозвачи: Тол системата преля чашата
Трябва да бъде ясно, че потребители ще плащат тол системата, категорична е Магдалена Милтенова от Конфедерацията на автобусните превозвачи
Превозвачите от всички браншове в страната излизат на национален протест на 13 януари срещу несправедливите "обхват" и "цени" на тол системата, както и срещу нерегламентираните превози. Към тях се присъединиха и от Асоциацията на българските търговци, производители, вносители и превозвачи на горива и Националната асоциация на зърнопроизводителите.
Темата коментира днес в предаването "Здравей, България" по NOVA Магдалена Милтенова от Конфедерацията на автобусните превозвачи.
По думите й не е необходимо да се въведе тол система, за да спре браншът да работи.
"Ако не решим основните проблеми, пред които сме изправени, тол система няма да ни бъде необходима. Тя е капката, която преля чашата. Въпреки че бяхме обявили нашия протест много преди да стане ясно какви ще бъдат окончателните цени", каза тя.
"Разговорите, които водихме с МРРБ останаха безрезултатни. Нито едно от нашите предложения не беше прието. Въпреки че от министерството заявиха категорично, че автобусите, които осъществяват социална услуга и извършват обществен превоз на пътници по редовни линии, ще бъдат освободени от тол системата", посочи Милтенова.
"В момента сме като на пазара и се пазарим за някакви цени. Абсолютно безпредметно се случва това нещо, при условие, че бяха поети конкретни ангажименти от премиера Борисов. Тогава беше казано, че за автобусния транспорт ще бъдат приети различни цени от това, което се предлага, и ще бъде освободени от тол такси. Това беше обещано и беше обявено на пресконференция. В много европейски страни автобусите са на нулева ставка", добави тя.
"Общественият превоз на пътници се възлага по закона за обществените поръчки. Когато се възложи един такъв превоз, цените не подлежат на предоговаряне. В момента колегите, които са сключили договори по тези направления, не могат да увеличат цените на билета. От друга страна, ако тези цени се увеличат, превозвачите няма да плащат. Ще плаща пътникът, който ползва тази услуга. Трябва да бъде ясно, че потребители ще плащат тази тол система", категорична е Милтенова.
Междувременно Пазарджик изпадна в транспортен колапс.
Десетки селища останаха без автобусен превоз. От общинската управа спират над 10 линии, а по други автобусите драстично са орязани и разредени.
Потърпевшите твърдят, че не са уведомени за промяната. Жителите на засегнатите селища заплашиха с протести. Хиляди могат да останат без работа, тъй като нямат транспорт с който да стигнат до фирмите и предприятията в които работят.
"Този проблем продължава повече от две седмици. Спряха всички автобуси без да уведомят никого. Децата нямат с какво да ходят на училище. Щом тази фирма не може да изпълнява задълженията си, нека й отнемат лиценза", казва жителка на Калугерово.
"Нямаме автобус, нямаме и лични коли. Събота и неделя даваме дежурства, а нямаме с какво да пътуваме. Хората, които са в дома са изправени пред риск да няма кой да се грижи за тях. Много от тях са на инвалидни колички и имат нужда от специална помощ", споделят от персонала на дома за възрастни хора в село Щърково.
Позицията на Община Пазарджик е, че не са в състояние да изпълняват обществения превоз на пътници по всички линии и прехвърлят тези линии към малките кметства.