НСОББ: Жизненоважно е незабавното изплащане на надлимитната дейност
От Сдружението на общинските болници предлагат и решения, свързани с преодоляване на проблемите в общинското здравеопазване
Националното сдружение на общинските болници (НСОББ) категорично заявява, че жизнено важно за оцеляване на общинските болници е незабавното изплащане на заработени и незаплатени от НЗОК така наречените „надлимитни“ средства за 2015, 2016 и 2017 години, които варират между 3-4 % от общата сума за болниците. Това става ясно от декларация на Сдружението, изготвена на база взетите на провелото се миналата седмица Общо събрание.
„Настояваме неусвоените бюджети на общинските болници за период от м. януари до м. август 2019 година да бъдат пренасочени от НЗОК за изплащане на „надлимитните“ суми. НЗОК разполага с достоверна информация за точния размер на тези средства“, се казва в декларацията.
Припомняме, че Българска болнична асоциация, Националното сдружение на частните болници и Национално сдружение на областните многопрофилни болници за активно лечение, вече изразиха своята пълна подкрепа на справедливитие искания на Сдружението на общинските болници в България, в която се настоява за незабавно изплащане на „надлимитната” дейност. „Присъединявайки се към исканията на Съюза на общинските болници в България, ние категорично настояваме за незабавно изплащане на извършената, но неразплатена дейност на болниците и слагане на край на политиката на лимитиране в интерес на пациентите и лечебните заведения”, написаха в позицията си болничните асоциации.
От Сдружението на общинските болници предлагат и решения, свързани с преодоляване на проблемите в общинското здравеопазване.
„Предвид задълбочаващия се кадрови дефицит в страната, който не може да бъде решен в средносрочна перспектива, считаме за необходимо в НРД-2020 да бъде включена възможност специалисти, назначени на половин щат, да бъдат включени в Приложение № 1, като изпълнители на КП, в това число двама специалисти на половин щат да се равняват на един. В подкрепата на това предложение е и практиката на Надзорния съвет на НЗОК за някои лечебни заведения да бъде направено това изключение. С това решение ще бъде запазен принцип на равнопоставеност, гарантиран от НЗОК, като основната му функция.
Предлагаме на специалисти по вътрешни болести да се върне правна възможност чрез МС да могат да извършват дейности по тесни медицински специалности, такива като ендокринология, пулмология, кардиология. При необходимост и по преценка на специалист по вътрешни болести да се извършват консулти от тесни специалисти по съответната специалност, в това число и назначени на гражданския договор към лечебното заведение.
Настояваме за адекватно увеличаване цените на клиничните пътеки през 2020 година, с което ще се намали дисбаланса между така наречените „печеливши“ и „непечеливши“ клинични пътеки.
При разработката на нови медицински стандарти и с цел намаляване на „корпоративни“ интереси, в работните групи да бъдат включени задължително представители на общинските болници. Това решение ще позволи действащите високи изисквания, заложени в медицински стандарти, да се синхронизират както с наличен кадрови, така и финансов дефицит.
Предлагаме през 2020 година на болниците да се спускат годишни прогнозни бюджети, поради обективната невъзможност от централизирано разпределение на „твърдите“ помесечни и годишни приходи на лечебните заведения, които обслужват региони с различна нозология, структурния състав на населението, с различен мащаб и структура.
Предлагаме на Отделенията по анестезиология и интензивно лечение с второ ниво на компетентност да се заплаща извършването на КПр №3 „ Интензивно лечение, мониторинг и интензивни грижи с механична вентилация и/или парентерално хранене" и КПр № 4 „Интензивно лечение, мониторинг и интензивни грижи без механична вентилация и/или парентерално хранене”, които реално се извършват в тези структури, но не се заплащат от НЗОК по формални причини“, се казва в декларацията.
Представители на Управителния съвет на СОББ заявят, че са силно обезпокоени и от очакваното увеличаване на минималната работна заплата за страната, считано от 1 януари 2020 година, без ясна обосновка откъде ще дойде допълнителен финансов ресурс за това увеличение, дали от МЗ или от съответното увеличаване на цени на клинични пътек