"Бургас и морето" се превърна от фестивал за нова българска музика в място за погребение на песни
Община Бургас се доверява на Стефан Диомов и бърка вече много години, фестивалът загуби своя блясък, смята Божидар Божков
27 Юли 2018, Петък, 14:59 ч.
Автор: Иван КОЛЕВАко някоя песен влезе в този формат, единственото сигурно е, че ще бъде забравена завинаги и никой никъде няма да я пусне
Божидар Божков е дългогодишен български журналист, публицист и един от най-добрите разследващи репортери за нашия и чуждия печат. Завършил е Варненския свободен университет "Черноризец Храбър", изучавал "Политически науки". Работил е за редица печатни издания, а от 2014 г. списва в. BG Voice – за българите в САЩ. Работи на свободна практика у нас. От няколко години води изключително интересното интелектуално предаване „Чудни звуци” по БНР-Бургас, в което изследва музиката от цял свят.-Г-н Божков, над 20 години следите внимателно фестивала "Бурас и морето", както и конкурсната му част.. Как смятате, че се разви той за този период – успя ли да се утвърди в годините на демокрацията или се превърна в събитие за тесен бургаски кръг от хора?
-Насърчително е, че има такъв фестивал, но това не е достатъчно. В началото, когато го възстановиха, според мен Общината се предовери на композитора Стефан Диомов, остави го сам да го прави по начин, който смята за добър. Това не се отрази положително на фестивала. Първо, Стефан Диомов изчегърта думите „…и неговите трудови хора”("Бургас и морето и неговите трудови хора", цялото наименование на фестивала, б.а.), не знам защо. Може би реши, че в Бургас вече няма да има труд, всички предприятия са загинали и няма защо да се занимаваме с това. И започна да го провежда по начин, по който на него самия му харесва. Там участваха негови приятели, награждаваха се негови любимци, журито беше от близки до Диомов. Общо взето му влязоха в тоналността. С годините „Бургас и морето” се превърна от фестивал за нова българска музика в място за погребване на песни. Т.е. – ако някоя песен отиде там, единственото сигурно е, че тя ще бъде изпята на сцената, но никой никъде няма да я пусне, нито ще я запее.
-Защо не се раждат хитове, както преди?
- За последните 20 години няма и една песен, която да е била наградена или да е участвала и след това да е въртяна по някое радио. Дори БНР-Бургас – медиен партньор на фестивала не пуска тези песни. Да ви припомня изключително куриозния случай миналата година, когато участваха двама души, които работят в радиото –изпълнителка и композитор, дори те самите не въртяха собствената си песен. Удивително! Това говори, че самият фестивал има проблем. Голям проблем. Не знам каква роля изпълнява Стефан Димов, но там отиват разни хора, които подготвят едни песни, не за друго, а да вземат един сигурен хонорар, защото всеки участник получава определено възнаграждение, дори и да не е взел награда - за авторски права, музика, текст и аранжимент. Както ги виждам, въобще не си правят труда да запишат нещо интересно, което да става за слушане.
- Нали това са модерни песни, съвременни?
- Песните, които въртят нямат общо с модерната музика – нито има хаус, нито денс, нито хипхоп, нищо от това, което се върти в световните класации. Има някакви стари, провлачени песнички. Не знам и кой беше решил, че този фестивал трябва да се излъчва по бТВ, а телевизията го програмира в едни безумни часове, колкото да си запълни програмата и никой не го гледа. Реално не може да стигне до публика в страната, останал е като градска проява.
-Какво трябва да се промени, Общината е отворена за идеи?
-Според мен трябва да се привличат хора, които умеят да правят музика, такива, които са актуални в момента. Не че трябва да изгоним старите изпълнители, в никакъв случай, но трябва да се залага на такива имена, които вкарват песните си в големите класации. Погледнете БГ Радио, българският ТОП 40 и ще разберете кои имам предвид. Това слушат хората, тези песни се въртят по радиостанциите, а не онези, които ще се пеят утре вечер в Летния театър. Бих препоръчал да се поканят тези артисти или половината от тях, другата да са стари изпълнители. Не може всяка година да участват Йорданка Христова, Маргарита Хранова и да чакаш хитове. С пълното ми уважение към тях. Нищо против, но вече сме 2018 година.
-Ако трябва да бъдем честни те са класа в сравнение с някои изпълнители със спорни качества, които са били на сцената. Напр. бившият общински съветник и близък приятел до бившия кмет Йоан Костадинов - бизнесменът и експолицай Найден Милков.
-Той не само участва, а и спечели. Не само аз, а и всеки друг може да си обясни по един начин как става, това не са самите качества на изпълнителя.
-Тогава ли се разруши реномето на „Бургас и морето”?
-Идеята за фестивала се провали, когато го възстановиха през 90-те години и го връчиха изцяло в ръцете на Стефан Диомов. Аз не го казвам с неуважение или да критикувам заради самата критика. Да, фестивалът го има, но както казах това не е достатъчно, тъй като не ражда хитове, а само се харчат едни пари.
-Защо според Вас Димитър Николов продължи традицията на Йоан Костадинов, която не бе особено добра като пример?
-Смятам, че кметът Димитър Николов не иска да се конфронтира с никого. Дори да е наясно, че този фестивал не струва няма да го спре, за да не се появи конфликт между него и няколко композитора, които участват всяка година и си прибират хонорарите. Заради това и няма да го спре.
-Какво бихте препоръчали на организаторите на фестивала, за да не се капсулират още повече?
-Трябва да се промени цялата концепция. Не може да се продължава по този начин. Това не е фестивал за нова българска музика, а за ретроспомени, написани на нов глас, които никой след това не слуша, не се въртят и това е краят им.
-Всички билети са продадени. Всяка година всички места са заети. Как си го обяснявате?
-Защото в Летния театър и цирково изкуство да има, хората ще отидат, за да си разнообразят ежедневието, но каква полза от това нещо?! Има доста публика, която би харесала да гледа Маргарита Хранова, но за съжаление песните остават само за тая публика, никой повече няма ги чуе и след 2 месеца няма да ги има никъде.
В категории:
Животът
Дари 20 милиона
Спортна България скърби
Археологически музей ще бъде издигнат в Обзор
Зловещо: Момче задига номера от изгорялата кола на Гунди, ето какво се случва с него
Британски генерал: Готови сме да се бием с Русия още сега
Световна сензация: Твърдят, че Ружа Игнатова е жива и се крие в...
22/11/2024, Петък 14:00
0
Зловещо: Момче задига номера от изгорялата кола на Гунди, ето какво се случва с него
22/11/2024, Петък 13:40
2
Разкриха тайната й
22/11/2024, Петък 13:20
1
Археологически музей ще бъде издигнат в Обзор
22/11/2024, Петък 13:00
0
Спортна България скърби
22/11/2024, Петък 12:46
0
Обесилият се полицай оставил предсмъртно писмо?
22/11/2024, Петък 12:30
1
Дари 20 милиона
22/11/2024, Петък 12:18
2
Ето кой ще печели „Биг брадър"
22/11/2024, Петък 12:01
0
"Путин е Хитлер на този век"
22/11/2024, Петък 11:40
3
Закъса
22/11/2024, Петък 11:20
1
Напук на МНС Орбан кани Нетаняху в Унгария
22/11/2024, Петък 11:00
1
Близо 12 000 контрабандни „маркови“ стоки задържаха на МП Лесово
22/11/2024, Петък 10:35
0
По втората част - ами поогледайте се. Искате всичко на готово. Ако Ви покажа какво имам предвид, ще разберете колко сте назад както във времето, така и в пространството. В крайна сметка сте поели някакви обществени ангажименти, пък получавате и възнаграждения. Но в това не е чак толкова проблемът, а че се фаворизират културни явления със съмнителни стойности. Тук компромис не може и не трябва да прави. Например, изисква се малко смелост и да се каже, че от явилите се предложения няма достойни за 1-во място и предлагате сумата за награда да се запази за следващата година.
Много задълбахте, но защо отричате всичко?!
Хайде кажете тогава какво да се промени? Колко вечери да е фестивала, как да се справи с деградацията, как да гласуват хората, за да се оформи "обществения вкус"...
Говорете, предлагайте хайде...догодина да бъде променена
визията на фестивала, а не да се джафка само в социалните мрежи.
Направете нещо, да видим как ще го сторите и как ще ви критикуват
други такива, вечно мрънкащи и
недоволни, криви човечета...
Хубав град, хубави хора и се живее
добре..
В Бургас винаги е имало и има една
арт атмосфера, а Ст.Диомов е много
обичан и уважаван от всички бургазлии.
Фестивалът е наш и си го харесваме!
Който не харесва - да не ходи!
За съжаление няма билети.....
Ще го гледам по телевизията, когато го излъчват, въпреки че нямаше да е лошо, ако го предаваха пряко.
Бъдете добри и се усмихвайте драги
критикари, животът е хубав, а в Бургас ..най!
Разбира се времето ще покаже, след 20години името на Диомов или на Божков ще се знае. Конкурсът Бургас и морето е за хора, на възраст над 60 години, в което аз лично не виждам нищо лошо. За всеки вкус трябва да има такива събития: чалгарите ходят на концерти на Планета, металистите, на 45-55 ходят на Ей Си Ди Си в Пловдив, синът ми на 14 иска да гледа Криско в Морската, майка ми ходи на Бургас и морето. Е, и? Ако имаше Спирит с Роби, аз щях да ходя там! Но да цвъкаш тъпотии и да ръсиш мъдрости, че Диомов е съсипал нещо, което всъщност е възобновил и за родителите ни е повече от тъпо! Както някой по-долу беше писал: песните му се знаят и от хора на 40 (като мен) и всяко събиране с приятели завършва с песни на Тоника, Тони, Щурците, Маргарита Хранова, Лили и прочие! Та, не с такава злоба Божков, не с такава злоба! Малко човече си, не си история, нищо не си, че да ти четем "мъдростите".
Някой спомняли си коя песен спечели миналата година? А по-миналата? Обществото ни е силно фрагментирано. Една от основните задачи на популярната музика е да свързва отделните обществени фрагменти. За съжаление не се получава, а негативните резултати са видими (разбира се, има и други причини). Явно конкурсът е насочен към хора, които са на по 60 - 70 г. и които отказват да приемат, че техният съзнателен живот, мечтите и надеждите им, труда и всеотдайността им са минали под похлупака на лъжата и перфидното ограничаване на едно от най-човешките права – свободната воля. Болезнено е, когато трябва по някакъв начин да направиш много сериозна преоценка на живота си и да видиш, че си живял в един несбъднат, имагинерен свят. Повечето от тези хора най-вероятно са участвали в големите проекти на онова време и те не искат да приемат, че трудът им, че усилията им, че живота им като цяло не е дал резултат. Доказателство за това е твърдението на „5.Dobri“ - изброява 2 песни за цели 20 години, почти за 1/3 от живота (при това тези песни през последните 5 -6 години се изпълняват основно по кръчмите и то в малките часове). Председателят на комисията по култура към ОбС – Бургас е пряко отговорен за всичко това, защото на последните две издания се изявяваше и като член на конкурсното жури. Сляп ли е, глух ли е? Явното е, че е пълен некадърник. Какво повече можете да очаквате от него? Кметът трябва да е наясно още от сега, че заради хора като Пренеров и компания догодина ще бере сериозни ядове. Ст. Диомов не е виновен. Той е име, което със сигурност ще остане в музикалните анали, колкото и на мнозина да не им се иска. Но в случая не става въпрос за лично творчество, а за нещо изключително по-важно. Явно е, че много хора се месят с некомпетентното си режисиране и журиране. Недопустимо е тези вмешателства да са за сметка на качеството. Изводът е, че това са хора, на които им липсва себеуважението. Не е луд, който е изял баницата, луд е, който му я е дал. Същото е и при влака и пътниците ("9.Joss") … Важно обаче е кой плаща?!?
Диомов, нищо лично, добър композитор, бургазлия!
Но конкурсът е мухъл.
дори и баба ми няма такъв профил!
Харесай, сподели и спечели!!! Хахахахахахахахахаха
Алоууу, flagman, как можете да падате на такова ниво и да пускате интервю с такъв човек?????????