Ученици към депутатите: В час е скучно, искаме млади учители, разбираеми учебници и съдържание в крак с времето
Депутати предупредиха децата, че застаряването в учителската професия е неминуемо, но не е толкова голям проблем
Ключови думи:
парламент, деца, ученици, Иво Христов, Ася Пеева, Станислав Станилов, Ирена Анастасова, Веска Ненчева, Милен Михов, ГЕРБ, Таня Михайлова
28 Март 2018, Сряда, 17:01 ч.
Автор: Лъчезар Лисицов, снимки: АвторътТежките раници също са проблем - за него народните представителите предложиха най-много решения
Тежки раници, възрастни учители, неразбираеми учебници, липса на практическа насоченост и скука в час. Това бяха основните проблеми, които поставиха ученици на среща с депутати и с представители на Министерството на образованието и науката.
Дискусията в парламентарната комисия по образование бе под надслов „Актуални проблеми на образователната система в България – децата говорят”.
На хората от властта гостуваха 12 момичета и момчета в 6 и 7 клас. Става въпрос за подбрани ученици по проект „Детска лидерска академия” (ДЛА).
Децата и тяхна учителка представиха в парламента и писмени предложения към народните представители.
„Често ни е скучно в час. Това, което ни преподават, ни се струва безинтересно и без никаква връзка с живота, а учителите ни са изморени и изнервени от купищата документи, с които се занимават, от хаоса, който ние създаваме, когато ни е скучно”, посочват децата от ДЛА.
Според тях има начини да им бъде задържано вниманието по време на обучителния процес.
„Особено ни е интересно, когато ни преподават млади, добре подготвени хора, които говорят на нашия език, и са по-близо до нашата възраст, понякога дори споделяме общи интереси. Липсата на дълъг опит може да бъде компенсирана с работа под супервизия, в която да усвояват успешни педагогически практики”, смятат още учениците от ДЛА.
Според тях е нужна и сериозна актуализация на учебния материал.
„В момента учим много и различни предмети (български език и литература, математика, човек и природа, човек и общество, география, музика, изобразително изкуство, информационни технологии) без да разбираме каква е връзката помежду им и как можем да използваме наученото в училище в реалния живот и за да се справяме с предизвикателствата, с които се срещаме всеки ден. Считаме, че учебното съдържание има нужда от сериозна актуализация и че е важно ние, децата, да участваме в този процес, защото ние сме пряко засегнати от проблема”, се казва в становището на ДЛА.
„За нас е от съществено значение учебният материал да бъде съответен на времето, в което живеем, а не на онова отпреди 50 години например. Необходимо ни е да учим за нещата, които ни заобикалят днес, в живота ни извън училище, и да се подготвим за онова, което ни предстои в бъдеще”, пишат още децата от лидерската академия.
Те предлагат и въвеждане на изцяло нов предмет - „Финансова грамотност”. Така щели да се създадат условия за „по-щастливо и образовано общество, което постига повече успехи, изграждане на стабилна икономика и здравословна среда за предприемачество”.
В самата комисия децата също бяха попитани за проблемите им.
Според Мария например, един от тях продължават да са тежките раници.
Депутатката Ирена Анастасова ("БСП за България") попита децата: „Разбирате ли това, което пише в учебника?”
Отговорите бяха различни: „да”, „не”, „не винаги” и „никога”.
Анастасова попита втори път. Тогава се чуха по-смели отговори в негативна посока. Депутатката обобщи, че „не винаги” е това, което тя е чула в най-голяма степен и обясни, че депутатите знаят за този проблем.
Най-много съвети децата получиха по отношение на тежките раници. Бургаската депутатка от ГЕРБ Ася Пеева например препоръча на учениците да пишат на листи, вместо на тетрадки. Освен това децата можели да се комбинират по двама – единият да носи един учебник, а другият – друг. В час те можели да са на един чин и така да четат заедно от едно помагало.
Електронни учебници, комплекти, които да стоят в кабинетите, подредба на раниците, шкафчета в училищата бяха сред други идеи на депутатите и на зам.-министъра на образованието Таня Михайлова.
Повечето депутати посъветваха децата да се примирят с възрастните учители. Това бил проблем, който вече съществувал в цяла Европа и се задълбочавал.
Освен това нямало млади и стари, а много добри и не толкова добри учители, както обясни депутатът от „Обединени патриоти” Милен Михов.
Проф. Иво Христов пък разкритикува „неолибералната вълна” и по-точно тенденцията ученето да е „гот и удоволствие”.
Дайте да се разберем, образованието е усилие. Животът е стълба нагоре, която се изкачва с усилие – после идва готиното, обяви професорът от БСП, който преди няколко месеца каза, че 80% от българите са дебили.
Проф. Станислав Станилов от „Атака” попита децата дали вече знаят с какво искат да се занимават, като пораснат. Четири от 12-те вдигнаха ръка.
Всички те бяха момичета. Едно каза, че иска да е програмист, друго – лекар, трето - архитект. Четвъртото отговори, че предпочита да запази отговора за себе си.
След въпрос кои от тях искат да станат учители, никое не вдигна ръка.
Чиновник от министерството отговори, че това е проблемът. То било още едно доказателство, че учителската професия е непривлекателна и че следователно децата не бива да се надяват на млади даскали.
Депутатката Веска Ненчева ("БСП за България") коментира, че би било добре учителите да се пенсионират след само 20 години стаж. Така щял да се подмладява съставът. Това обаче бе прието повече на шега и с усмивка от колегите й.
В категории:
Политика
Как се отрази по-високото ДДС на ресторанти и заплати
Петльовден е! 15 любими имена черпят, спазва се строга забрана за работа и секс
Ще има ли мир скоро между Москва и Киев?
Най-малко 30 души загинаха при ожесточено сражение
Британци се „хванаха за гушите“, заради този имот у нас
Нова рокада в БНТ. Денят уж започва с Георги Любенов, а се появи тя
02/02/2025, Неделя 10:20
0
Певица нападна Джокович заради политичската му позиция
02/02/2025, Неделя 10:00
1
Британци се „хванаха за гушите“, заради този имот у нас
02/02/2025, Неделя 09:40
0
Колко пари биха получавали майките, ако взимаха заплата за домашните си задължения
02/02/2025, Неделя 09:20
0
Тръмп подписа тежки мита за Канада, Мексико и Китай
02/02/2025, Неделя 09:00
1
България е внесла 15 560 работници за една година
02/02/2025, Неделя 08:42
0
Леден обрат с времето днес, ужасът започва
02/02/2025, Неделя 08:25
0
Петльовден е! 15 любими имена черпят, спазва се строга забрана за работа и секс
02/02/2025, Неделя 08:10
0
Нов инцидент с папа Франциск - препъна се, бастунът му се счупи
01/02/2025, Събота 22:00
0
Ще има ли мир скоро между Москва и Киев?
01/02/2025, Събота 21:31
5
Най-малко 30 души загинаха при ожесточено сражение
01/02/2025, Събота 21:00
0
Напусна ни Румяна Карадимчева
01/02/2025, Събота 20:28
0
Абсурдно е 5-ти клас деца да изучават икономически и т.п. термини, и учебниците да са им на почти същия език като на студент I курс!!! Имаше репортаж по bTV как студент може да вземе няколко изпита с учебник по „География и икономика“ точно от 5. клас; да не кажете, че пиша измислици!
Бедна ви е фантазията на отдавна завършилите школо, че изученото в гимназиален курс е далеч даже от шепата кандидатстудентски изпити, за които родителите на учениците са принудени да плащат 3-4-цифрени суми за частни уроци, защото иначе няма да приемат децата им в желания ВУЗ.
Знаете ли какво е да завършиш гимназия/университет с диплома 5,50+ и накрая навсякъде да те ритат и да ти казват, че си негоден за работа само защото някой тарикат е научил нещо повече от теб, което няма как да се научи в каквото и да е училище?
Сигурен съм, че шепата от завършилите не можете да изчислите лихва в пари на заем/кредит с период на погасяване 6 месеца, камо ли за 2+ години (20% лихва на хилядарка, тýри го 1200, тъй ми)... Или пък нещо друго, свързано с лични финанси. Е, тогава времето в училище не е ли пропиляно? Помислете и пак кажете, че учениците били виновни! За финал да споделя, че не виня учителите – системата е такава...
И когато са намачкат и скьсат и разпилеят тогава кво правят
За да ПЕСТЯТ и да не им тежи децата да носят общо 1 яке 1 раница и 1чифт маратонки и да си менкат-разнасят за да не им тежи по физическо тая гербавата АСЯ явно е калинка с фалшива диплома и аикю на 1КЛЕТЬЧНА амеба
2.За тежките чанти... да. Имал съм случаи, когато едвам съм си вдигал раницата, защото ми е тежала 15 килограма по кантар, преди да вляза в гимназия. След това стана 20.
3. Няма млади и стари учители - има ДОБРИ и ЛОШИ, кадърни и некадърни. Още малко ще поискате и едни-други да си преподавате матряла, ей така, да говорите на един език.
4. Интересно ми е четвъртото момиченце, дето си пази отговора за себе си, с какво е решило да се занимава - може би да вдига мерака на разни батенца срещу заплащане?
5. Учителската професия ще стане привлекателна, когато се свършат дришльовците, на които им е вменено от мама и тати, че могат да правят каквото поискат безнаказано и да получават всичко поискано на момента!
6. До 3 - Заради Бойко и такива оцелели аборти като теб тая държава клета няма да мръдне от дъното! Глупак.
2.За тежките чанти... да. Имал съм случаи, когато едвам съм си вдигал раницата, защото ми е тежала 15 килограма по кантар, преди да вляза в гимназия. След това стана 20.
3. Няма млади и стари учители - има ДОБРИ и ЛОШИ, кадърни и некадърни. Още малко ще поискате и едни-други да си преподавате матряла, ей така, да говорите на един език.
4. Интересно ми е четвъртото момиченце, дето си пази отговора за себе си, с какво е решило да се занимава - може би да вдига мерака на разни батенца срещу заплащане?
5. Учителската професия ще стане привлекателна, когато се свършат дришльовците, на които им е вменено от мама и тати, че могат да правят каквото поискат безнаказано и да получават всичко поискано на момента!
6. До 3 - Заради Бойко и такива оцелели аборти като теб тая държава клета няма да мръдне от дъното! Глупак.
2.За тежките чанти... да. Имал съм случаи, когато едвам съм си вдигал раницата, защото ми е тежала 15 килограма по кантар, преди да вляза в гимназия. След това стана 20.
3. Няма млади и стари учители - има ДОБРИ и ЛОШИ, кадърни и некадърни. Още малко ще поискате и едни-други да си преподавате матряла, ей така, да говорите на един език.
4. Интересно ми е четвъртото момиченце, дето си пази отговора за себе си, с какво е решило да се занимава - може би да вдига мерака на разни батенца срещу заплащане?
5. Учителската професия ще стане привлекателна, когато се свършат дришльовците, на които им е вменено от мама и тати, че могат да правят каквото поискат безнаказано и да получават всичко поискано на момента!
6. До 3 - Заради Бойко и такива оцелели аборти като теб тая държава клета няма да мръдне от дъното! Глупак.
Дайте малко по напред с тези теми.
И Английски! Това трябва да са задължителни.
Английския трябва да стане втори официален език на Слънчев Бряг и на Бургас.
2.Пълнят главите на децата със много излишна информация която не им е нужна .
3.Задължително униформи
4. Вечерен час -Задължително!!!!
За да е всичко наред моля ви не пълнете главите на децата със излишна информация,нека да учат това която им и ще им бъде занапред необходима.Като останалите у-ще в Европа!