×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • В 2230 офиса на „Български пощи“ ще се обменят левове в евро
  • Поне 24 индийски туристи загинаха при стрелба в Кашмир
  • Мъж е с опасност за живота след падане от въртележка в Ямбол
  • Отиде си журналистката Даниела Кънева
  • Поне 10 убити и над 100 ранени след нощна бомбардировка в Киев
  • СОС отхвърли искане на кмета метростанция да се казва "СК ЦСКА"
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Спомени от соца: Когато от София със самолет можеше да се лети до 7 града в България


Спомени от соца: Когато от София със самолет можеше да се лети до 7 града в България
През лятото билети за Варна и Бургас се намираха доста трудно
11 Август 2017, Събота, 00:01 ч.
Източник: Животът днес

На тричленно семейство пътуването със самолет за морето му струваше около 120 лв. за отиване и връщане, което е значителна на фона на доходите сума

България беше една от държавите с най-развита мрежа за вътрешни въздушни съобщения. До 1990 година БГА „Балкан“ поддържаше редовни целогодишни самолетни линии до Варна, Бургас, Силистра, Търговище, Русе, Горна Оряховица и Видин. През 80-те години на миналия век бяха организирани и полети до Кърджали, които се изпълняваха с вертолет „Ми-8“.


Пътнически вертолет „Ми-8“


В различни периоди от развитието на българската авиация са изпълнявани полети от София до Стара Загора, Пловдив и Плевен, както и от Горна Оряховица до Варна и Бургас.

За относително малката територия на България гъстата вътрешна самолетна мрежа се обяснява с планинския релеф и липсата по онова време на скоростни автомобилни пътища, както и с дългите авиационни традиции на страната. Преди изграждането на съвременните магистрали и първокласни пътища пътуването от София до Варна със съветските автомобили отнемаше поне 8 – 10 часа. Дори до отдалечения на едва 211 км. Видин с автомобил или влак се пътуваше около 5 часа. Затова самолетите бяха много желан транспорт, особено при служебни командировки, в които билетът се заплащаше от държавата.

Схема на вътрешните самолетни линии на БГА „Балкан“ през 80-те години на ХХ в.

Цените на самолетните билети през 80-те години на ХХ в. бяха следните:
София – Варна (респективно Варна – София): 22 лв.
София – Бургас: 20 лв.
София – Силистра: 22 лв.
София – Търговище: 16 лв.
София – Русе: 16 лв.
София – Горна Оряховица: 12 лв.
София – Видин: 11 лв.

За сравнение влаковият билет втора класа София – Варна редовна цена струваше 10.50 лв.



„Ту-134“ беше сред основните самолети във флотилията на „Балкан“ както за международни, така и за вътрешни полети

На фона на днешните цени на самолетните билети посочените по-горе може да изглеждат ниски, но не бива да се забравя, че обичайната начална заплата на висшист се движеше между 150 и 200 лв. Т.е. ако тричленно семейство тръгне със самолет за морето, това му струваше около 120 лв. за отиване и връщане, което е значителна на фона на доходите сума.

Особено през лятото билети за Варна и Бургас се намираха доста трудно. В докомпютърната ера купуването на билет за самолета си беше цяло приключение. Мнозина си спомнят бюрото на БГА „Балкан“ за вътрешни линии на софийската улица „Софийска комуна“ 10. Днес улицата се казва „Княз Александър“, а на мястото на билетните каси е разположена сладкарница. Пред врата на бюрото от ранна сутрин се извиваха опашки. Вътре на отделни гишета се продаваха билетите за различните направления, като на самото гише на лист хартия бяха написани датите и часовете за полетите до съответния град за месец напред. Често се означаваше и типът на самолета, с който ще се изпълнява полета.

Всеки пътник се записваше в специална тетрадка под пореден номер и получаваше билет, написан на ръка от служителката. За бързина и улеснение често те не написваха пълните имена на градовете, а София беше „Сф“, Варна – „Вн“, Бургас – „Бс“, Видин – „Вд“ и т.н. За разлика от сега, изгубването или забравянето на хартиения билет създаваше големи главоболия и без този документ просто не можеше да се лети. Друга особеност е, че обикновено от София не можеше да се купи билет и за връщане със самолета. В столичното бюро имаха някаква квота от билети в обратната посока, но тя се изчерпваше много бързо и често се налагаше пристигналият в който и да е град със самолет веднага да отиде в местното бюро на „Балкан“, за да търси билет за връщане.

Затова с голям ентусиазъм беше посрещнато въвеждането на така наречената видеорезервационна система „Габриел“, нещо като прадядо на сегашните дигитални системи за резервация и продажба на самолетни билети. Така или иначе цените бяха твърди и не се влияеха нито от това колко време преди полета е купен билетът, нито от това дали е еднопосочен или двупосочен.

През лятото до Варна и Бургас имаше над 20 полета дневно, при това с всички типове самолети, с които БГА „Балкан“ разполагаше. Естествено, желанието на хората беше да летят с по-големите и бързи машини като „Ту-154“ и „Ту-134“, но при липсата на места, никой не се отказваше и от „Ан-24“. По тези линии летяха също „Ил-18“ и „Як-40“.


Салонът на „Ан-24“ не предлагаше особен комфорт, но побираше 48 – 50 души, които за час стигаха до другия край на България

По-големи самолети („Ту-134“ и „Ил-18“) изпълняваха вътрешни полети и до Търговище, докато до Русе, Силистра, Видин и Горна Оряховица летяха само станалите нарицателни „Ан“-чета.
Правилата изискваха при вътрешен полет пътникът да е на летището най-късно 20 минути преди часа, определен за излитането. Минаваше се на гише, където се представя билетът и се приема багажът. Всеки получаваше и бордна карта, но без конкретно определено място. Затова когато автобусът, закарал пътниците от терминала до стълбичката на самолета, отвореше врати, наставаше сериозно бутане кой ще влезе в салона по-напред, за да заеме желаната седалка.
По време на вътрешните полети се предлагаха бонбони за смучене, мокри кърпички за почистване на ръцете, кафе, чай и вода.

Продължителността на полетите беше приблизително следната:
София – Варна:
„Ту-154“ – 35 минути
„Ту-134“ – 40 минути
„Ил-18“ – 50 минути
„Як-40“ – 45 минути
„Ан-24“ – 1 час и 15 минути

До Бургас времетраенето на полета със съответните типове самолети беше с около 5 мин. по-кратко.
От София до Видин „Ан-24“ летеше 35 минути, до Русе – 50 минути, до Горна Оряховица – 40 минути, до Силистра – 1 час и 10 минути, до Търговище – 50 минути.

С изключение на Варна и Бургас, чиито летища бяха свързани с центъра на града с редовна автобусна линия, в останалите градове автобусните връзки бяха предвидени според съответните полети.

До Видин целогодишно се поддържаха два полета дневно – сутрин и вечер; до Горна Оряховица – 3 полета, до Русе – три полета, до Търговище, което практически обслужваше и Шумен и Разград – между 3 полета през зимата и 5 – 6 през лятото, до Силистра – 2 полета.



Днес летището в Русе не обслужва редовни полети, както и летищата във Видин, Горна Ораховица, Силистра и Търговище

Поради постоянните зимни мъгли над София и особено в района на летище Враждебна, честа картина беше закъснението и отмяната на полети заради лоши метеорологични условия. Тогава в тесния салон на „Вътрешни линии“ наставаше истинско стълпотворение. Както и пред касата за билети, защото много от пътниците се опитваха да сменят отменения полет с друг – до възможно най-близкия до целта им град.

В категории: Ретро Флагман


4
Коментара
"Али Реза ряпа да яде"
"Али Реза ряпа да яде" 24/04/2025, Четвъртък 22:00 1
Получи интересен приз
Получи интересен приз 24/04/2025, Четвъртък 21:40 0
Карат се за имот
Карат се за имот 24/04/2025, Четвъртък 21:21 0
Подиграваха му се и реши да...
Подиграваха му се и реши да... 24/04/2025, Четвъртък 21:00 1
Китай и Русия с грандиозен план
Китай и Русия с грандиозен план 24/04/2025, Четвъртък 20:47 2
Фрапиращ инцидент в България
Фрапиращ инцидент в България 24/04/2025, Четвъртък 20:18 0
Мъчи го коронавирус
Мъчи го коронавирус 24/04/2025, Четвъртък 20:00 0
Много грозен побой в страната
Много грозен побой в страната 24/04/2025, Четвъртък 19:48 0
Прави интересен ход
Прави интересен ход 24/04/2025, Четвъртък 19:21 0
4
Коментара по темата
4.
fsd
12.08.2017 18:03:32
1
1
Няма са притеснявате след три години краденето свършва. През 2020 спират eврофондовете защото се смята че до тогава страната се е стабилизирала иконимически.Така че който крал до тогава крал пък който не е да му мисли как ще връща чужди пари. Затова кака ви Кури толкоз я е яд че неможа нищо да излапа от тез фондове само боко и герб:)
3.
до 2
12.08.2017 16:07:56
4
3
Горбачов-предателя и агент на ЦРУто и българските му вербовани агенти в ЦКто направиха преврата и предадоха България като колония на хамеркиканците
2.
Въпрос
12.08.2017 12:47:45
9
10
Щом имаше държава,защо направихте преврат и я разрушихте бе комунисти ?
1.
mtv
12.08.2017 09:29:17
9
31
тогава имаше ДЪРЖАВА !!!сега има КОЧИНА с подивели нерези......
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Ергенът Мартин излезе от „харема“ и Силвия полетя за Бургас, обляна в сълзи Ергенът Мартин излезе от „харема“ и Силвия полетя за Бургас, обляна в сълзи Шри Ланка напуснаха също Мартина и Анна-Мария, след като Елвиса обяви решението си да се отдаде на любовта с Даниела Посланикът ни във Вашингтон се връща в Поморие заради скандала с Елка Русков? Посланикът ни във Вашингтон се връща в Поморие заради скандала с Елка Русков?  Това е формалната причина да бъде поискана оставката на Георги Панайотов след куп гафове "Али Реза ряпа да яде" "Али Реза ряпа да яде" Златева каза за олимпийските шампиони Нападателят с меча твърди, че травеститът е започнал да се заяжда пръв Нападателят с меча твърди, че травеститът е започнал да се заяжда пръв Случаят се пренасочва към Отдел „Културно-абсурдни инциденти“ при Столична община Фрапиращ инцидент в България Фрапиращ инцидент в България Младеж си спретна гонка с полицията Размина ли ни се водният режим? Министър уверява, че язовир Камчия има достатъчно вода Размина ли ни се водният режим? Министър уверява, че язовир Камчия има достатъчно вода Иван Иванов съобщи, че в момента ВиК Варна работи по проект за захранването на града от друг водоизточник Много грозен побой в страната Много грозен побой в страната 42-годишен мъж посегна на баща си Димитър Николов: Всички одобрени за саниране блокове в Бургас ще са със скелета от 1 юни Димитър Николов: Всички одобрени за саниране блокове в Бургас ще са със скелета от 1 юни Премиерът Росен Желязков пък призна, че програмата за енергийна ефективност се е забавила почти фатално, но но увери, че се работи активно Посланикът на България в САЩ подаде оставка! Завръща се в Поморие? Посланикът на България в САЩ подаде оставка! Завръща се в Поморие? Георги Панайотов зае поста през 2022 г Министър Мирослав Боршош и кметът на Велико Търново обявиха кога ще се проведе важно изложение Министър Мирослав Боршош и кметът на Велико Търново обявиха кога ще се проведе важно изложение Събитието е без аналог на Балканите
Тръмп притиска руснаците да върнат на Украйна АЕЦ "Запорожие" и окупираната земя край Харков Тръмп притиска руснаците да върнат на Украйна АЕЦ "Запорожие" и окупираната земя край Харков За да има мироопазващи сили, трябва Русия да се съгласи, което на практика е невъзможно, коментира дипломатът Любомир Кючуков Карат се за имот Карат се за имот Афлек и Джей Ло не могат да се разберат за цена на луксозно имение Подиграваха му се и реши да... Подиграваха му се и реши да... Сина си присади коса Китай и Русия с грандиозен план Китай и Русия с грандиозен план Свързан с Луната Мъчи го коронавирус Мъчи го коронавирус Сантана влезе в болница Прави интересен ход Прави интересен ход Меси ще е парламентьор между Интер Маями и Модрич Потвърдено: Марин Маринов е убит от израелски танков снаряд Потвърдено: Марин Маринов е убит от израелски танков снаряд Израелските сили за отбрана признаха, че по погрешка са стреляли по обект на ООН Жена бе отнесена на пешеходна пътека Жена бе отнесена на пешеходна пътека Неприятен инцидент в Пловдив Арестуваха екоактивист с коктейл Молотов Арестуваха екоактивист с коктейл Молотов Климатичният истерик подготвял безредици по време на протест Германия дава по 4000 евро на сирийски семейства, за да се върнат обратно в родината си Германия дава по 4000 евро на сирийски семейства, за да се върнат обратно в родината си Над 460 души вече са напуснали доброволно страната
Димо ГЯУРОВ за мира в Украйна: Димо ГЯУРОВ за мира в Украйна: Няма как Европа да признае руски статут на завзетите територии – това събаря целия международен ред Виц на деня Виц на деня Съдията:
- Подсъдимия, защо открадна кравата?
- Господин съдия, тя ме погледна, аз я погледнах... и някакси... просто ей така се случи... съдбата ни събра!
Виц на деня Виц на деня На пазара:
- Бабо, как са доматите?
- Абе като зетьовете - изглеждат хубави, ама ще разбереш какви са, чак след като ги вземеш!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Истинската сила не е в това да надвиеш другите, а в това да надвиеш себе си – в тишината, в избора да замълчиш, когато можеш да крещиш, и да простиш, когато имаш право да съдиш
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори