Проектът за бул.”Демокрация” не е само асфалтиране, а за цялостна организация на движението от нов тип
Директорът на ОП „Бургасбус” инж.Петко Драгнев е категоричен, че трябва да има промяна на организация на движение на натоварения булевард
Ключови думи:
Петко Драгнев, Бургасбус, градски транспорт, транспортна схема, иновативен проект, умни кръстовища, пътници, спирки, електронна система, билети, Бургас, Флагман
30 Май 2017, Вторник, 17:02 ч.
Автор: Петър ПЕТРОВ, снимка: авторътПо този булевард минават 7 от линиите на обществения транспорт, необходими са бързи ленти и зелена внълна
Инж. Петко Драгнев е дългогодишен управител на „Бургасбус”. В последните години общинското предприятие промени цялата си философия на работа и неслучайно днес Бургас е считан за града с най-добър обществен транспорт в България. От половин година функционира изцяло нова транспортна схема, въвеждат се и още иновации, заради което все още мнозина изпитват проблеми при движението с градския транспорт. Но е факт, че той премина в следващо поколение, където ги няма старите тролейбуси и раздрънкани автобуси, а са наложени европейски принципи и порядки в общинското предприятие, което го превръща в най-модерното в България. Днес общинските съветници в Бургас дадоха зелена светлина на проект за 12 млн. лева, касаещ изграждането на бързи трасета за автобусите на бул.”Демокрация”, внедряването на модерна система за наблюдение и управление на трафика, както и направата на буферни паркинги.-Г-н Драгнев, градският транспорт в Бургас доби един сериозен европейски облик след реализирането на проекта за Интегриран градски транспорт. Какво е Вашето мнение?
-Във всички европейски столици градският транспорт е създаден на този принцип. Не сме го измислили ние, а черпихме от опита на водещите страни като Германия, Испания, Англия и Франция. Навсякъде градският транспорт е организиран по този начин. Проектът е много мащабен, обхваща всички сфери на транспорта в града – автобуси, тролейбуси, велосипеди. Тук трябва да включим и „умните кръстовища”, които дават приоритет на всеки закъсняващ автобус. Концепцията на проекта е т. нар. бърза автобусна линия, която свързва крайните точки на града и към нея да се придвижват най-бързо пътниците, за да я захранват. Факт е, че бургазлии не припознаха прикачването и не пожелаха да използват схемата в този вид. Наложи се да направим промени в основните линии, за да може пътникът да използва по-свободно, по-приятно този транспорт. Знаете, че още през февруари 2013 г. автобусите бяха подменени с нови, отговарящи на всички изисквания. Следващата година подменихме и целия състав на тролейбусите. В момента всички превозни средства, които се движат в общинската транспортна схема на Бургас, са изцяло нови и отговарят на нормите Евро 5 за екология, което дава доста по-чист въздух на бургазлии от страна на градския транспорт.
-Внедрихте и друг иновативен модел – електронната система за чекиране и следене на трафика. Какъв е резултатът от работата й?
-Да, за този кратък период успяхме да внедрим и електронната система. По спирките на градския транспорт има табла, които дават информация точно кога ще дойде съответният автобус. Такива има и в автобуса, където се упоменава маршрутът и съобщава за следващата спирка по линията. Към момента такива табла нямат тролеите и маршрутките. Причината е, че тролеите са закупени по друг проект за околна среда и не бяха предвидени като бройки в Интегрирания градски транспорт. Цялото допълнително бордово оборудване на тролеите е изградено изцяло със средства на „Бургасбус”. В момента тече процедурата по доставката и монтажа на таблата и валидаторите, които ще направят възможно с една карта да се ползват всички видове градски транспорт в Бургас. Това забави малко нещата, защото отделни фирми спечелиха двете процедури и за да се интегрират двете системи се изисква време.
-Направихте и нова автогара, терминали, инвестирахте много средства в обществената инфраструктура…
-Точно така, Автогара Юг е изцяло нова. Там се намира и терминалът, който прави връзката с жп транспорта, автобусния междуселищен транспорт с Морска гара. Съсредоточена е една голяма част от пристигащите автобуси, има голям терминал за "Меден рудник". И не на последно място е Централната автобусна спирка. Тя се намира буквално в централната пешеходна зона на Бургас. Всеки може да слезе там, от който и да е край на града. По този проект са и пасарелките на кръговото на „Трапезица” и хотел „Мираж”. Те облекчиха допълнително трафика и повишиха безопасността на пешеходците. Всички знаем колко трудно беше пресичането на тези кръстовища, колко ПТП-та имаше и ударени пешеходци. Това сега се избегна, благодарение на тези пасарелки.
-На днешната сесия на Общинския съвет в Бургас се обсъди проект за преобразяване на бул. „Демокрация”, който касае и градският транспорт. Какво е Вашето мнение по тази тема?
-Аз присъствах на сесията и там беше коментирано, че става дума за асфалтиране. Асфалтирането е само една част от целия проект. Ако сега минете по бул. „Демокрация” в частта й зад Механотехникума, до „Народен юмрук”, ще видите, че на платното има паркирани коли, включително и на самата спирка. И когато някой недобросъвестен шофьор спре, така че автобусът да не може да влезе в джоба, той трябва да го направи в активната лента за движение. Така още повече се затормозява движението. Подобно е положението и пред „Краставицата”. Тук не става въпрос просто за асфалтиране, а за цялостна организация на движението. Първоначално по бул. „Демокрация” не беше предвидено да се движат много автобуси. От там минаваха само тролеите и № 15. Затова и не са изградени тези системи за контрол на светофарите, зелената вълна и т. н. В проекта, който днес общинските съветници разгледаха и подкрепиха, е предвидено и това да се случи. В момента от там минават вече 7 автобуса и е наложително буслентите да са свободни и трафикът да се облекчи.
-Интересна идея е и изграждането на буферните паркинги в края на града, с тях Бургас ще заприлича на модерен европейски град. Ще успеете ли да наложите философията на правилното използване на тези съоръжения – хората да остават колите си там и да ползват обществения транспорт?
-Смятаме, че ще успеем и положим началото на една изцяло нова стратегия. Бургас така или иначе има нужда от паркинги. По проект е предвидено в района на ж.к „Изгрев”, около мол "Плаза" да има такъв буферен паркинг. Движението там е достатъчно натоварено и мисля, че така то ще бъде сериозно облекчено. Отделно всички гости на града ще имат възможност да оставят там автомобилите си и с билета от паркинга да ползват с облекчение градския транспорт. От една страна ще се облекчи трафикът, а от друга – замърсяването. Всеки един нов паркинг, където и да е в града, би облекчил доста живота на бургазлии.
-Има ли запитвания от други градове относно този проект, който е пилотен за България?
-С колегите от София, Варна, Стара Загора постоянно говорим на тази тема. Това са градовете, в които се работи активно по такива проекти. В столицата, например, са направили електронно таксуване и в метрото, и в тролеите и трамваите. В момента работят върху въвеждането на тази система и в автобусите. Във Варна също са направили такава електронна система, но информацията ми е, че тя не функционира пълноценно. Постоянно си разменяме информация, гледаме да си помагаме, за да може по-бързо да се справяме с трудностите.
-Хартиените билетчета ще останат ли в сила или изцяло ще бъдат заменени с електронни карти?
-В момента се изчаква от НАП да лицензират електронната система. Имам предвид вендинг машините по спирките. Те не работят поради тази причина. Продажбата на билети в автобуса от шофьора също е обект на този лиценз. Докато НАП не се произнесе положително по тази тема, нищо няма да се промени. Но дори и след това предвиждаме в автобуса да останат контрольорите, за да може да облекчим водачите. Тези детайли обаче ще бъдат изчиствани в движение. Надявам се, че пътниците ще бъдат по-толерантни към промените.
В категории:
Бургас
9-годишно момче и 4 жени са жертвите на атаката на коледен базар в Германия
Топ синоптик предупреди! Нещо ще се случи на 28 декември
Секссимвол си отряза косата
Взех акъла на всички с това чудно ястие - крехко месо под кашкавалова коричка
Мистериозна болест вкара министър на Главчев в "Пирогов"
Мартин Кура е новият й мъж
22/12/2024, Неделя 17:40
0
Стана ясна причината за внезапната смърт на цесекаря Марто
22/12/2024, Неделя 17:20
1
18 пъти по-богат от крал Чарлз
22/12/2024, Неделя 17:00
0
Свали 30 кг
22/12/2024, Неделя 16:40
3
Вашата пералня може да суши дрехи! Всяка има тази практична функция, но трябва да знаете този трик
22/12/2024, Неделя 16:20
0
9-годишно момче и 4 жени са жертвите на атаката на коледен базар в Германия
22/12/2024, Неделя 16:00
0
Секссимвол си отряза косата
22/12/2024, Неделя 15:40
0
Kоледният концерт-спектакъл на Стефан Диомов ще бъде излъчен на празничния 26 декември по БНТ1
22/12/2024, Неделя 15:20
0
Защо днес задължително трябва отидем на пл. Тройката
22/12/2024, Неделя 15:00
2
2025 г. ще започне перфектно за тези 4 зодии
22/12/2024, Неделя 14:40
0
Чудовищна смърт застигна млад мъж на магистрала
22/12/2024, Неделя 14:20
0
Цялaтa ĸъщa yxae бoжecтвeнo на коледен кекс
22/12/2024, Неделя 14:00
0
Кога ще преасфалтирате Струга - от Трапезица до УМБАЛ, прилича на лунен пейзаж, а за смешното кръгово и огромните задръствания на Трапезица не ми се говори...
Според одобрения бюджет на ЕС за 2015 г. националната вноска на България възлиза на 398 400 649 евро
Никой не ти дава нещо ей така. Тази политическа система не може да издържи много дълго. Ще се случат промени раано или късно.
Приватизация за стотинки. Вече сме го гледали тоя цирк. Закривай
Няма да е все така.. този Европейски съюз е един съюз за корупция. Явно такава му е политиката щом позволява такива нагли кражби.
Да,да...ама не!
Чичо Митко и Бате Петко се оказаха първи дружки и се заформи една любов между община Бургас и Бургасбус.Изведнъж тая община дето искаше да разтури и прати в небитието (както се случи с много други)Бургасбус се загрижи много за остарелия автопарк.Изскочи шанс за усвояване на еврофондове.Обаче хората така пари не дават и се наложи цялото общинско войнство(кой разбира и кой не) да конструират един проект от който Бургас едва ли имаше нужда.Главното беше да се купят автобусите за останалото се мислеше в движение.Тея автобуси трябваше да се стопанисват от някой и Бургасбус взе че стана общинска фирма.Изгоряха "частниците",които нямаха никакъв шанс,а любимото дружество се сдоби и с ремонт на базата си.Кой ял...ял,кой пил...пил.Накратко това е всичко-останалото е работа на специализираните органи(ако имат желание).За бургазлии остава да се радват на "придобивките"и схемата и да си траят ,щото иначе тези милиони ще трябва да се връщат.
Върнете си пияния Йоан, защото нищо не заслужавате
Тука 3 трола плюят без имена
Сега относно бързото предвижване на автобуси по него. Не ми се беше налагало да оставям колата и да се сблъсквам с новата ви транспортна схема но предната седмица, не по мое желание го направих. Да ви кажа какво засякох при това:
От спирка МБАЛ в 15 часа след 3 мин. чакане и хванат Б1 до Меден Рудник спирка Резвая -28 мин. с чканенето на автобуса.
На връщане от бившата 2-ра спирка с 10 мин. чакане до спирка МБАЛ с Б12 - 25 мин. вклчая и чакането.
Сега какво илиза - с бързата линия пътувах 25 мин., а с бившата 211 /Б12/ само 15 минути и то по така проблемния бул. Демокрация.
Г-н Драгнев, нещо да кажете по въпроса? Щото аз имам да ви кажа - спрете с разбиването на всичко в града и ограбването на средства за щури проекти.
Ама нищо де пийте си ракийката раята там и само псувайте телевизора, глупаци