×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

"Трансстрой Бургас" трябвало да ремонтира тунела "Ечемишка", където загина жена


07 Февруари 2017, Вторник, 18:31 ч.
Автор: Капитал

Още през 2005 година фирмата е спечелила обществената поръчка

Още през 2005 г. тунел "Ечемишка" на автомагистрала "Хемус", в който в неделя загина жена заради паднала осветителна греда, е бил обявен за опасен и създаващ предпоставки за "възникване на пътнотранспортни произшествия с непредвидими последствия и възможни човешки жертви", пише Капитал, позовавайки се на справка в регистрите на Агенцията за обществените поръчки.

Именно с мотив, че съоръжението е в "аварийно състояние", в края на 2005 г. пътната агенция сключва договор с Консорциум "Техностил 2001-Курортно строителство", в който 99% е фирма "Трансстрой-Бургас". Тя получава авансово 2.4 млн. лв., но така и не започва работа, а миналата година е осъдена от държавата да върне получените средства.

За случая е имало образувано разследване, но няма публична информация за това как е приключило.

Тунелът е построен през 1984 г., а първият му ремонт започна едва през септември 2016 г. Тогава е направен преглед на осветителите и електроинсталацията в тунела, обяснява Георги Златев, директор на дирекция "Поддържане на пътната инфраструктура" в Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). След това е започнал ремонтът в тръбата в посока Варна, а движението досега се извършваше двупосочно в неремонтираната, където е станал инцидентът. От АПИ не отговориха до редакционното приключване на броя кой е направил огледа, кой ремонтира другата тръба и докога "Хемус" ще е затворена.

Ясно е обаче, че това не е първият предвиден ремонт на тунела, макар и предишните да не са се състояли заради неизпълнение на договори от страна на избраните фирми. Преди повече от десет години е констатирано лошото състояние на съоръженията, но заради причини като липса на финансиране или твърде натоварен трафик по "Хемус" заради ремонти на други тунели мерки не са предприети.

От 5 февруари движението по "Хемус" от "Витинска река" до пътен възел "Правец" е забранено за всички превозни средства. До момента нито регионалното министерство, нито АПИ отговаря дали трасето ще бъде затворено за дни или за месеци.

Историята започва преди 12 години

С решение от 5 октомври 2005 г. Агенция "Пътна инфраструктура" (тогава Изпълнителна агенция "Пътища") открива процедура за договаряне без обявление за "извършването на аварийни ремонтни строителни работи за осушителни мероприятия, конструкции за окачване на ново осветление, електрообзавеждане и осветителна уредба на тунела "Ечемишка" на автомагистрала "Хемус". Мотивацията на пътната агенция: тунелът е в "аварийно състояние" и "необходимостта от предприемане на незабавни действия за авариен ремонт на съоръжението, което е в аварийно състояние и са създадени предпоставки за възникване на ПТП с непредвидими последствия и възможни човешки жертви, както и причиняването на големи щети за участниците в движението".

За участие в процедурата са поканени няколко фирми, като всички са закупили документи за участие: "Техностил 2001", "Поларис продукт", "Трансстрой-Бургас" и "Трансстрой-Консорциум". Подадена е само една оферта - на "Техностил 2001". Предложената им цена е била 8.6 млн. лв. с ДДС.

На 30 ноември 2005г. е сключен договор с единствения кандидат - Консорциум "Техностил 2001-Курортно строителство" с водещ партньор "Техностил 2001", на стойност 8.2 млн. лв. с ДДС.

Към онзи момент в управлението на "Трансстрой" са Иван Мирински (впоследствие собственик на свързаната с Пеевски "Водстрой 98") и Милчо Киряков, който е близък на Йордан Цонев от ДПС. Тогава мажоритарен собственик на компанията е люксембургската компания "Нидор", в чийто управителен орган влиза Милчо Киряков.

От последните документи, представени пред Търговския регистър от фирмата през 2016 г., се вижда, че мажоритарен собственик (59%) е Николай Милев. "Капитал" потърси Милев за коментар, но не успя да се свърже с него до редакционното приключване на броя.

На 10 април 2007 г. на събрание на съдружниците в обединението победител пък се взима решение "Техностил 2001" да прехвърли правото си на участие в консорциума на "Трансстрой-Бургас". Впоследствие в консорциума влиза "А груп", което пък получава дял в обединението от "Брод 2002".

Пътната агенция е превела аванс за 2.4 млн. лв. на дружеството с фактура от 18 декември 2007 г.

Има аванс, няма ремонт

След получаването на аванса обаче ремонт не се осъществява. Чак през 2012 г. Агенция "Пътна инфраструктура" завежда дело срещу "Трансстрой-Бургас" (с 99% участие в консорциума), "Брод 2002" и "А груп" (с 1% участие) в Окръжен съд - Бургас. Искът на държавата е уважен, а съдът приема, че "кога и кой е извършил видимите ремонтни работи в тунела вещите лица не са успели да установят поради липсата именно на протоколи за изпълнение".

След получаването на аванса избраният консорциум не е извършвал ремонти на тунел "Ечемишка". От решението става ясно само, че компанията е възложила на "Пътпроект" да изготви технически проект, за което е платила 400 хил. лв. За строителните работи бил сключен договор с "Хидрострой" (чийто собственик днес е възложителят на поръчката Велико Желев, тогава шеф на пътната агенция), който обаче бил прекратен.

Съдът осъжда "Трансстрой-Бургас" да заплати 2.3 млн. лв., както и 601 хил. лв. обезщетение и 229 хил. лв. разноски по делото на ищеца.

Защо не е ремонтиран веднага

В решение на Национална агенция "Пътна инфраструктура" от април 2009 г. става ясно, че са търсени изпълнители на авторски надзор за въпросния ремонт.

В документа се посочва, че изпълнението на строителството не се е състояло "по обективни причини" веднага след подписването му. Между 2005 и 2007 г. са били затворени за ремонт тунелите "Витиня" и "Топли дол", тоест е имало затруднения в автомобилния трафик и това не е позволило да бъде затворен и тунелът "Ечемишка". Освен това по това време не е било осигурено и финансиране за ремонта.

В решението от 2009 г. се твърди, че тези пречки са отстранени и пътната агенция може да започне строително-монтажните работи, което очевидно не се е случило.

От информацията в Агенцията за обществени поръчки става ясно, че през март 2009 г. комисия от представители на област София, Гражданска защита, КАТ-Пътна полиция и Национална агенция "Пътна инфраструктура" е изразила категоричното становище "за незабавни и неотложни действия за осигуряване на безопасни условия на движение в тунел "Ечемишка".

През последните години пътната агенция е възлагала поддръжката на тунела на държавното дружество "Автомагистрали".

АПИ не отговори до приключването на броя кой ще трябва да изпълни ремонта на тръбата, в която се случи инцидентът.

В категории: Бизнес , Политика


1
Коментара
Флагман.БГ Потресаващ случай на пътя Потресаващ случай на пътя 23/04/2025, Сряда 09:00 3
Флагман.БГ 16-годишен погази закона в Бургас 16-годишен погази закона в Бургас 23/04/2025, Сряда 08:57 1
Флагман.БГ Смел ход в "Ергенът" Смел ход в "Ергенът" 23/04/2025, Сряда 08:24 0
1
Коментара по темата
1.
cbnm
07.02.2017 15:57:45
0
12
После Трансстрой фалира и мангите шъ имат да ги взимат
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
Започва поклонението пред тленните останки на папа Франциск Започва поклонението пред тленните останки на папа Франциск Рим се подготвя за огромния наплив от над 200 000 богомолци "Аксиос": Тръмп признава Крим за руски, Украйна няма да е част от НАТО, но чука на вратата на ЕС "Аксиос": Тръмп признава Крим за руски, Украйна няма да е част от НАТО, но чука на вратата на ЕС Ще бъде ли приета рамката за мир на американския президент? Путин с предложение за мир в Украйна, Зеленски готов да преговаря Путин с предложение за мир в Украйна, Зеленски готов да преговаря Очаква се поврат в преговорния процес, но в Киев се опасяват, че от Кремъл може да поискат по-големи отстъпки от САЩ Ислямисти убиха 27 туристи Ислямисти убиха 27 туристи Брадатите аллахакбари ги карали да си свалят панталоните, преди да ги застрелят, за да се уверят, че не убиват мюсюлмани Хищник със стряскащо нападение в... Хищник със стряскащо нападение в... Израел Стана ясно дали Путин ще присъства на погребението на папа Франциск Стана ясно дали Путин ще присъства на погребението на папа Франциск Държавният глава на Русия няма такива планове Двама ранени при стрелба в търговски център Двама ранени при стрелба в търговски център В Италия Проф. Каприев: Папата беше като пътепоказател – показваше пътя, но не вървеше по него Проф. Каприев: Папата беше като пътепоказател – показваше пътя, но не вървеше по него От 137 кардинали Изкуственият интелект е номинирал 24 за наследник на покойният свети отец, каза философът  Силно земетресение в... Силно земетресение в... Остров Нова Гвинея се разлюля Екзекутираха мъж в Китай Екзекутираха мъж в Китай Присъдата дойде, след като въпросното лице уби дете
Володимир Зеленски, президент на Украйна Володимир Зеленски, президент на Украйна Руската армия се опитва да създаде впечатление за Великденско примирие Виц на деня Виц на деня - Докторе, как е положението?
- Ами... ако имаш неуредени дела, сега е моментът.
Виц на деня Виц на деня - Каква е разликата между политик и фокусник?
- Единият прави илюзии... другият поне си признава.
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Април е като жената - никога не знаеш какво да очакваш!
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори