Процедурите за концесии на плажовете изглеждат нечистоплътни и предрешени
„Защо трябва да бъде и с тайни оферти? Какво пречи всичко да бъде явно, публично, пред очите на обществото“, пита Атанас Зафиров
22 Декември 2016, Четвъртък, 17:00 ч.
Автор: Лъчезар ЛисицовЗаконът следва да се промени, медиите трябва да могат да присъстват при отварянето на офертите, категоричен е народният представител
Правителството провежда спорни процедури за концесии на няколко плажа по Южното Черноморие. Медиите не се допускат до заседанията на конкурсните комисии, които действат в конспирация, обяснявана със законови рестрикции, както алармира „Флагман“. Разговаряме по темата с бургаския народен представител от БСП Атанас Зафиров.
- Г-н Зафиров, вчера изразихте недоволство от провеждащите се процедури за концесии на плажовете. Какъв е проблемът?
- Не само на плажовете. Това е принципна позиция на Българската социалистическа партия. Заявили сме, че в периода на оставка на правителството е неморално то да извършва разпоредителни сделки. В това число са и течащите в момента 20-годишни концесии - подбрани са най-атрактивните плажове по Южното Черноморие. Това са плажове, които са от значителен обществен интерес не само за местните жители, но и за милионите туристи. Смятаме, че не е редно това правителство в последния момент да прави толкова важни разпоредителни сделки. В този дух, между другото, беше вчерашното изявление на министър-председателя в оставка, който буквално нареди на своите министри да бъдат спрени всякакви разпоредителни сделки – това потвърждава нашата теза.
- А конкретно за плажовете какви са Ви претенциите?
- От вчера започнаха да се отварят документите, процедурите текат. Ние настоявахме те да бъдат прозрачни. По възможност да бъдат спрени, а ако не бъдат спрени, правителството да гарантира тяхната прозрачност. Или следващото правителство да ги преразгледа и да направи нови процедури, ако разбира се прецени, че в тях има нещо нередно. Но повод за това ми дава фактът, че те се провеждат в изключително необичайно време – обявени са месец декември, което не кореспондира с реалните срокове и с реалната необходимост за започване на такава процедура. Обявени са няколко дена след първия тур на президентските избори, когато вече беше ясно, че това правителство подава оставка и си заминава. Сроковете са необичайно съкратени. Законът предвижда 30-дневен срок за подаване на документи. В случая обаче този срок е съкратен на 14 дни и това не е обичайна практика за Министерски съвет, което също навява на определени мисли. Друго смущаващо е, че крайният срок почти съвпада с коледните празници, което на практика ще затрудни част от участниците, които биха желали да оспорват процедурата – 10-дневният срок, заложен в закона, течащ от обнародването на решението на Министерския съвет в Държавен вестник, съвпада с почивните дни около Нова година. Така че на практика този търг изглежда предрешен.
- А какви са тези сигнали, които са били получени в парламентарната комисия за борба с корупцията, в която Вие членувате?
- Те са два, достатъчно сериозни са и са от хора, които застават с имената си, с данните и телефоните си. В тях се изнасят тревожни факти. В първия от сигналите, който пристигна на 2 декември, група собственици на обекти на плажа „Бургас-север“ заявяват, че към тях е бил оказан определен натиск от неизвестни на този етап лица. Те са настоявали да им бъде заплатена определена сума, ако тези собственици желаят да останат ползватели на своите съоръжения. Аргументът е бил, че те представляват новия концесионер, който вече е ясен и той само формално ще бъде препотвърден през месец януари. Този сигнал беше разгледан от комисията и по предложение на експертите беше предаден за реакция на Главна дирекция „Борба с организираната престъпност“. Във втория сигнал, който пристигна преди няколко дни, по аналогичен начин бяха разказани подробности, които също звучат доста смущаващо и предизвикаха тази наша реакция.
- Според Вас, като четете закона, медиите имат ли право да присъстват на откритите заседания на комисиите?
- Това е другата смущаваща част от цялата процедура. Вашата медия беше една от тези, които изявиха желание да присъстват на отварянето на офертите, но получиха категоричен отказ. Министерството се позовава на един доста спорен член от Закона за устройство на Черноморското крайбрежие, който беше приет в 41-ото Народно събрание буквално в последния момент – осем дни след като правителството беше подало оставка. Това стана по предложение на ГЕРБ. Тогава имаше предложение на покойния Димчо Михалевски този член, по който са ви отказали присъствие, да отпадне. Но това не бе прието и с гласовете на ГЕРБ на 28 февруари 2013 г. 41-ото Народно събрание е приело този доста рестриктивен член. Който обаче въпреки своя рестриктивен характер все пак за мен не оказва невъзможност на медиите да присъстват на отварянето на офертите. Това би осигурило определена доза прозрачност на процеса. Това е още един аргумент към всичко, което казах до момента, в полза на усещането за нечистоплътност и предрешеност около тази процедура.
- При обществените поръчки, когато се отварят офертите, може да присъстват медии и всякакви външни лица, които да наблюдават и контролират. При концесиите обаче дори и участниците нямат право да присъстват на същинското отваряне на офертите – когато се вижда кой какво е предложил. И това било по закон. Защо е така, каква е логиката?
- Точно така е. Това е чл. 8 на закона, за който споменах, и за който Димчо Михалевски е настоявал да отпадне изцяло, включително с рестрикцията, за която сега ме питате. Това е било отхвърлено тогава. За мен е ясно с какво намерение е било направено. За съжаление то остава недогледано вече повече от три години. И днешната процедура се прави по този за мен недопустим начин. Лично аз ще настоявам и за промяна на закона, и конкретната процедура да придобие някакъв публичен характер, защото иначе, съчетано с всичко друго, остава наистина усещането за предрешеност. Това касае концесии за 20 години - изключително сериозен срок. Ако тези хора евентуално биха се изкушили да се опитат да спечелят една такава процедура с други методи и механизми, най-вече финансови предполагам, то после всичко това ще е за сметка на обикновения турист, гражданин, на всички нас. И то ще се отрази в цена на чадъри и на други услуги и на тяхното качество. Обществото не печели нищо от това, а точно обратното.
- Според Вас законът трябва да допуска свободно наблюдение при отваряне на офертите?
- Абсолютно. Защо трябва да бъде и с тайни оферти? Какво пречи всичко да бъде явно, публично, пред очите на обществото. Пак казвам, това е обществен проблем. То не касае тесен кръг от хора. Туризмът е лицето на България. И ако не искаме да бъдем свидетели на срамните сцени, които се разиграват през последните години по българските плажове, този път трябва да сме изключително перфектни и прецизни в подбора на концесионери. Аз се страхувам, че по начина, по който ни се предлага, тези хора ще бъдат избрани на базата на други механизми. Задължително трябва да има промяна и аз се надявам гражданското общество наистина да надигне глас. Благодаря на всички медии, включително и на вашата, че повдигнаха много сериозно темата и има голяма чуваемост и се надявам това да стигне и до хората, които в крайна сметка взимат решения в тази държава.
За по-качествен секс: Мастурбирайте поне веднъж седмично
Могат ли двама души с една и съща зодия да имат успешен брак?
5 техники за флирт, с които да накарате мъжа да ви хареса
Бойко Борисов и Кирил Петков също с медали от Украйна
Илияна Йотова: Надявам се утре да се поздравим с избран председател на НС
За по-качествен секс: Мастурбирайте поне веднъж седмично
21/11/2024, Четвъртък 22:00
2
5 техники за флирт, с които да накарате мъжа да ви хареса
21/11/2024, Четвъртък 21:40
0
Могат ли двама души с една и съща зодия да имат успешен брак?
21/11/2024, Четвъртък 21:20
0
Леля ми прави този вкусен свинско-славянски гювеч, уникален е
21/11/2024, Четвъртък 21:00
1
Владимир Путин с извънредно обръщение
21/11/2024, Четвъртък 20:45
10
Как можем да отслабнем и да избегнем увисналата кожа
21/11/2024, Четвъртък 20:40
0
Ще се шокирате какво се твърди за него
21/11/2024, Четвъртък 20:36
3
След 14 г. издирване: Намериха убиеца на камериерката Роза Мачокова
21/11/2024, Четвъртък 20:20
1
Вдигане на акциза за алкохола е сред мерките за "саниране" на бюджета
21/11/2024, Четвъртък 20:00
4
"Нефтохимик" се бори здраво в Турция, но...
21/11/2024, Четвъртък 19:48
1
Дъщеря й възражда най-големите й хитове
21/11/2024, Четвъртък 19:40
1
Хвърли 7 бона за регистрационен номер с нейните инициали
21/11/2024, Четвъртък 19:20
7
А АЗ БЯХ НА ГОСТИ ПРИ МАЙКАТИ 9 МЕСЕЦА ПРЕДИ ТИ ДА СЕ РОДИШ !!!
По какво ще познаете,че си Трол-бяях на гости на майка ти вчера!
22.12.2016 г. 10:14:10
Комисията за защита на конкуренцията наложи имуществена санкция на „Кауфланд България ЕООД енд Ко” КД в размер на 157 981 лв. за извършено нарушение по чл. 37a от ЗЗК – злоупотреба с по-силна позиция при договаряне.
В хода на проучването по преписката, образувана по искане на „Кети-94“ ООД, е установено, че след юли 2015 г. Кауфланд следва в търговските си отношения с това дружество определен модел на поведение, който е резултат от по-силната позиция на веригата в конкретното правоотношение и който противоречи на добросъвестната търговска практика. Кауфланд необосновано изисква „Кети-94“ ООД да намалява доставните си цени и поставя като условия определени годишни ценови параметри. През 2015 г. Кауфланд блокира значителна част от асортимента на подателя на искането, което продължава до прекратяване на търговските отношения през 2016 г.от страна на Кауфланд.
Този модел на поведение на търговската верига е недобросъвестен спрямо неговия доставчик, уврежда неговите интересите като по-слаба страна при договарянето, както и интересите на потребителите. Прилаганата система от механизми за определяне на доставните цени се използва от Кауфланд за постигане на максимална печалбата за сметка на финансовата загуба за доставчика. Икономическата изгода остава изцяло за търговската верига и не се пренася върху потребителите чрез съответно намаление в крайните продажни цени.
Пълния текст на решението е достъпен в електронния регистър на КЗК на интернет адрес: http://reg.cpc.bg/AllNewResolutions.aspx?dt=1&ot=2.