Жп линия между Бургас и Слънчев бряг ще струва поне 100 млн. лв.
03 Февруари 2016, Сряда, 11:52 ч.
Източник: capital.bgДо месец държавната НКЖИ ще изчисли точната цена и дали проектът е рентабилен
"Ще има жп линия от летище Бургас до Слънчев бряг, ако се окаже рентабилна." Това заяви Христо Алексиев, зам. генерален директор на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) по повод проекта за изграждане на жп връзка от летище Сарафово до натоварения южен курорт. Идеята съобщи премиерът Бойко Борисов при откриването на обновената жп гара на Бургас. Аргументите за възобновяването на този жп път, който в момента стига само до Поморие и е в много лошо състояние, е увеличаването на трафика на летището и оттам към курортите.Дали ще бъде рентабилно да се строи там нов жп път ще стане ясно до месец, като сега се правят анализите за разходите и ползите, както и финансовите анализи за проекта. От НКЖИ обясниха още, че приоритет на компанията, отговорна за жп линиите и гарите е да се преразгледа жп мрежата в страната, тъй като тя съществува във вида, в който е обслужвала друга икономическа и демографска реалност.
Трудностите идват оттам, че това обикновено са доста бавни и скъпи проекти, като строителството на 1 км жп път струва 4-5 млн. лева. Все още основни жп трасета се намират в много лошо състояние, а самата НКЖИ има проблеми с дофинансирането на проектите, които ръководи по оперативна програма "Транспорт", като през изминалата година получи безлихвен заем от държавата за 110 млн. лв., за да може компанията да се разплати по договорите със строителите.
От гара до летище и към курорта
В момента е в ход свързването на жп гарата на града с летището, т.е. изграждането на градска железница в морския град. Идейният проект за тази част е готов. Той всъщност е част от втората ваза на трасето Пловдив - Бургас и ще се финансира по оперативна програма "Транспорт" до 2020 г. Предварителната му цена е около 50 млн. лв.
За връзката от летището към Слънчев бряг обаче няма предвидени пари по оперативната програма. Линията съществува до Поморие, но е в много лошо състояние и може да се ползва само следата, обясниха от НКЖИ. Отделно тя трябва да бъде и електрифицирана. Разстоянието от летище Сарафово до Слънчев бряг е 25 км и линията би струвала около 100 млн. лв. или отгоре. Друг проблем на инвестицията е, че ще се ползва сезонно. Според НКЖИ пътуващи по жп линията ще има от май до октомври. Едновременно с това обаче хотелиери и туроператори традиционно се оплакват от късия летен сезон.
Кой иска да кара влака
Интересното около този проект е дали наистина би представлявал интерес за частните инвеститори и може ли да се развие като първия опит за публично-частно партньорство в жп строителството. Това би означавало, че частната компания може да стане и оператор на линията. Така тя ще отговаря за самите превози и ще бъде елиминиран монополът на БДЖ при транспортирането на пътници.
В категории:
Бизнес
Южна Корея обяви военно положение
Извънредна новина за прохода "Петрохан"
Не ученици, а крадци
Светът на тениса скърби
От БФС с остра реакция заради Бербатов
След няколко поколения радикалният ислям ще стане основна религия в Европа
03/12/2024, Вторник 19:41
0
Парламентът на Южна Корея с удар по президента
03/12/2024, Вторник 19:40
0
Бойко Борисов: Хората трудно могат да си обяснят настоящата ситуация
03/12/2024, Вторник 19:25
0
Неизвестнa болест уби над 140 души в Конго
03/12/2024, Вторник 19:21
0
Извънредна новина за прохода "Петрохан"
03/12/2024, Вторник 19:10
1
Не ученици, а крадци
03/12/2024, Вторник 19:00
0
Военни с тежка намеса в Южна Корея
03/12/2024, Вторник 18:50
1
От БФС с остра реакция заради Бербатов
03/12/2024, Вторник 18:40
2
Взе 25 бона и има ново гадже
03/12/2024, Вторник 18:19
1
"Подари от сърце" завладя Бургас
03/12/2024, Вторник 18:00
0
Москва размаха пръст към Брюксел
03/12/2024, Вторник 17:48
8
Аз съм обща кандидатура на коалицията ПП-ДБ, другото предстои, обяви ген. Атанасов
03/12/2024, Вторник 17:35
1
Т Р А Г Е Д И Я!!!!
ЛЕВСКИ ШАМПИОН.
ШАМПИОНИ,ШАМПИОНИ,ПО СЕЛА И ГРАДОВЕ,ПО ЗЕМЛЯНКИ И ПАЛАНКИ,ШАМПИОНЪТ ЛЕВСКИ СЕ ЗОВЕ.
ШАМПИОНИ,ШАМПИОНИ,КУР ЗА БСШ
САМО ЛЕВСКИ,ВЕЛИКИ СТЕ,ШАМПИОНИ.
много си зле...
Трябва да правищ първо разлика между пътен тунел (за път с две ленти) и магистрален тунел, който може да включва и ЖП. Ако е строен 20 год. назад във времето е ясно също така, че и ресурсите ще са по евтини.
Трябва ли да се използва ТБМ или не?!
Да не говорим колко много зависи и какви са скалите.
Друг пример: В момента тече процедура за тунел под морето между Германия и Дания. Около 17 км тунел с прогнозна стойност от 7 милиарда евро. Направи си пак сметчицата без кръчмар.
Сметката е проста:
Лердалски тунел, Норвегия: 24,5 км - 120 млн евро - 1 км. = 4 898 млн евро.
Кресненско дефиле, България: 2 км - 125 млн евро. - 1 км = 67,5 млн евро.
Близо 14 пъти по-скъпо от тунела в Норвегия.
Аз смятам че трябва да се откажем от тези 3-месечни туристически приоритети.
Тези 100 милиона ще върнат 200 милиона ако се инвестират във привличането на software, hardware и manufacturing работни места и икономика. Също скъп медицински туризъм.
Стойността на проекта към момента е 8,062 милиарда евро.
Вие тук във форума всички сте сметкаджии, така че сами ще си сметнете колко е на километър.
Аман от разбирачи като теб и останалата пасмина, които си нямат елементарна представа, но иначе имат мнение за всичко.
Тъпанар.
да направят две отделни платна с по няколко ленти / минимум четири на платно/ , хубави връзки по пътя за влизане и излизане от пътя - от Сл. бряг - нагоре към Варна да си остане като магистрала. Това би било вече добре
f0bc7
Целият влак би следвало да е атракция.