Работим за превръщането на България в целогодишна туристическа дестинация
За първи път държавата планираме следващия сезон докато тече настоящия, каза съветникът на министъра на туризма Живко Табаков
28 Юли 2015, Вторник, 05:59 ч.
Автор: Радостина ГЕОРГИЕВАТова лято разчитаме на туристи от ЕС, но и голяма част от руските туроператори нареждат България е в топ 5 на желаните дестинации
Живко Табаков е роден в Бургас през 1977 г. Завършил е „Управление на хотели и ресторанти“, „Туризъм“ и „Международен Бизнес“. От 1998 година работи в сферата на туризма. Управлявал и консултирал редица успешни компании. Съветник в Политическия кабинет на министъра на туризма. Член на Съвета на директорите на „Слънчев бряг“ АД. Заместник областен координатор и общински председател на „Движение България на гражданите“ – Бургас.
- Г-н Табаков, Министерството на туризма съществува вече 9 месеца. Какво се промени за това време в сферата на туризма и имаше ли смисъл от обособяването на отделно министерство за този сектор?
- Със сигурност имаше смисъл, защото за България туризмът е приоритетен отрасъл. Няма как сфера, която се определя като приоритетна и по този въпрос има пълен консенсус, да няма свое министерство. Като човек, който идва от туристическия бизнес, винаги съм отстоявал тезата, че нашият бранш трябва да има директен канал за комуникация с държавата и се радвам, че най-после това се случи. Разбира се, само по себе си обособяването на отделно министерство няма да реши проблемите в сектора. Затова най-важната задача пред министерството е да изпълни със съдържание правомощията, които са му дадени, а защо не и да се опита да ги увеличи. Туризмът е всеобхватна сфера, в чието развитие играят роля множество институции. Например МВР трябва да осигури ред и сигурност за почиващите, министерството на екологията да гарантира чиста среда, здравното министерство да осигури достатъчно медицински персонал, регионалното министерство да осигури добри пътища и плажове, Министерството на културата да посочи атрактивни дестинации за културен туризъм, местната власт да предостави подходящи условия за развитие на туризма и да бъде в непрестанна комуникация с централната власт по този въпрос. Отделно от това трябва да се води непрестанна комуникация с бизнеса и браншовите организации. Затова Министерството туризма едновременно е и инициатор на политики, и посредник между различните институции и браншови организации. Това е много отговорна задача, още повече, че заедно с изпълнението й, ние в движение изграждаме и административния си потенциал, защото министерството ни е само на няколко месеца.
- Какво постигна екипът на Министерството на туризма до тук?
.- Мисля, че за по-малко от година беше направено много. Не го казвам, защото съм част от екипа на министър Ангелкова, а защото е факт. Най-важното е, че сме на път да обърнем посоката на мислене за развитие на отрасъла, която съществуваше до момента. Досега държавата действаше на парче, реагираше според ситуацията и често вървеше след събитията. За динамичен отрасъл, какъвто е туристическият, този подход много често водеше държавата до безпомощност и бизнесът не можеше да разчита на истинска подкрепа. От това, разбира се, страдаха най-вече потребителите на туристическите услуги. Идеята оттук нататък е да се разчита на сериозно планиране, да се преследват краткосрочни, средносрочни и дългосрочни цели и в крайна сметка, през Министерството на туризма, държавата наистина да създава условия за развитие на туризма. За пръв път в сектора работата за следващия летен сезон е започнала, докато тече настоящия. Този подход да рекламираме следващия сезон докато тече настоящия, трябва да бъде утвърден и тенденцията е да се мисли и планира дори за две години напред. За пръв път, половин година по-рано, беше приета Националната програма за туристическа реклама, което ще ни позволи още от септември да започнем да рекламираме Лято 2016 година и да правим постъпления за 2017 година. Успоредно с това работим и за Зима 2016-2017 година. Вече са планирани участия в над 40 международни туристически изложения през 2016 година.
Не са пренебрегнати и редица други маркетингови и пиар дейности като журналистически и експедиентски турове, които също са заложени в плановете ни за действие. Истината е, че досега в сектора е липсвало адекватно планиране и истинска борба за всеки турист. С мерките, които прилагаме, се надяваме до две години България да се превърне от дестинация, която се предлага само когато някой попита изрично за нея, в желана дестинация, която се предлага наравно с дестинации като Турция, Гърция, Испания и Хърватска.
- Летният сезон е в разгара си. Какви са вашите наблюдения - успешен ли ще бъде той?
- Труден и непредвидим е. През последните две седмици има значително раздвижване, като навсякъде курортите са абсолютно пълни в голямата си част. Все още обаче се наблюдава средно около 20 процента спад на чуждите туристи с цел почивка и ваканция. В тази посока месеците май и юни не бяха много успешни. За сметка на това обаче се увеличават туристите с цел гостуване. Този тип туристи харчат по-малко пари, защото не плащат за хотел, а спят при приятели или в собствен апартамент. Очаква се до края на годината да отчетем и 30 процента спад на руските туристи, дошли на морски туризъм с цел ваканция и почивка. Това означава, че ще имаме около 130-150 хил. руски туристи по-малко. Добрата новина е, че имаме голямо раздвижване на пазара за юли и август, особено от Русия, но не само. Според някои руски туроператори България вече е в топ 5 на желаните дестинации. Дано с този интерес от последните седмици да намалим спада, който регистрирахме преди това. Имаме увеличение и на германските туристи. Наблюдава се намаляване на броя на гръцките туристи, което по всяка вероятност е продиктувано от сложната обстановка в южната ни съседка. Това обаче се компенсира от повече български туристи, които отменят своите почивки в Гърция и се насочват към България.
В момента браншът разчита най-вече на гости от Европейския съюз – германци, гърци, румънци, поляци, британци. Те продължават да идват и запълват най-вече хотелите с 4 и 5 "звезди". Изключително важно е обаче да върнем доверието на българските туристи. За нас те са основен приоритет и в краткосрочен, и в дългосрочен план. На второ място ще се стремим да развиваме пазара в съседните на България държави – Турция, Гърция, Румъния, Сърбия и Македония. Третият пазар, който ще атакуваме активно, е този на държавите от Европейския съюз. В по-дългосрочен план ще се стремим да привлечем повече туристи от Китай, Индия, Япония, Южна Корея и Близкия изток. Ориентацията ни към тези далечни пазари ще отнеме време, но сме започнали да действаме още от сега. В тази посока имаме амбицията да създадем общ продукт със съседните държави, защото туристите от далечни дестинации идват, за да видят повече от една страна в съответния регион. Пиковите периоди за пътувания на индийските туристи в Европа са от април до юни и от октомври до януари, а това са мъртвите месеци за нашия туризъм. Ако успеем да реализираме идеите си, тези пазари могат наистина да ни превърнат в целогодишна туристическа дестинация. За нас целева група са платежоспособните индийски туристи, които пътуват на далечни дестинации. Основно това са корпоративните туристи. За добре свършена работа компанията ги изпраща на ваканция. Корпоративните туристи харесват обиколните турове, Черноморието ни, богатите възможности за петзвездни хотели в България, защото те почиват само в такива. България има огромен потенциал със СПА услугите и голф игрищата. Огромно значение за привличане на високоплатежни туристи от Индия ще окаже и интересът на Боливуд към България. Това е най-сигурният начин за безплатна национална реклама.
Разбира се заедно с развитието на нови пазари ще се стремим да поддържаме и увеличаваме пазара в Русия, страните от ОНД и прибалтийските държави, който е основен за нас. Заедно с това ще развиваме рекламата със страни като Казахстан, Азербайджан и Молдова, в които има голям туристически потенциал.
Над всичко това обаче стои усилието на министерството да прекрати контрапродуктивната практика с рекламирането на туристическия сезон паралелно с неговото протичане. Това е първата крачка към следването на утвърдените световни тенденции в областта на туристическото маркетиране и прекратяването на дългогодишния хаос в българската туристическа реклама.
- Какво ще спечели морският ни туризъм от мерките, които предприема и предстои да предприема вашето министерство?
- Българското Черноморие е пряко свързано с развитието на туризма, така че ако успеем да създадем добри условия за развитие на този сектор, то със сигурност те ще бъдат усетени най-напред от бизнеса и хората на морето. Моята най-голяма цел е във възможно най-кратък период от време и Бургас да се превърне в целогодишна туристическа дестинация. Убеден съм, че града има огромен потенциал за това. Това може да се развие приоритетно само чрез много добра комуникация между министерството, местната власт и бизнеса. Тези три фактора трябва да действат в една посока и да се координират помежду си, за да има видими резултати. Тук обаче ще акцентирам върху местната власт, която трябва да бъде водеща в този процес. Министерството може да помага, но няма възможност да се ангажира цялостно с развитието на един конкретен регион, защото би трябвало да мисли за цялото.
В категории:
Бизнес
Спортна България скърби
Разбиха престъпна мрежа с български просяци в Гърция
Археологически музей ще бъде издигнат в Обзор
Леля ми прави този вкусен свинско-славянски гювеч, уникален е
5 техники за флирт, с които да накарате мъжа да ви хареса
Археологически музей ще бъде издигнат в Обзор
22/11/2024, Петък 13:00
0
Спортна България скърби
22/11/2024, Петък 12:46
0
Обесилият се полицай оставил предсмъртно писмо?
22/11/2024, Петък 12:30
1
Дари 20 милиона
22/11/2024, Петък 12:18
0
Ето кой ще печели „Биг брадър"
22/11/2024, Петък 12:01
0
"Путин е Хитлер на този век"
22/11/2024, Петък 11:40
3
Закъса
22/11/2024, Петък 11:20
0
Напук на МНС Орбан кани Нетаняху в Унгария
22/11/2024, Петък 11:00
1
Близо 12 000 контрабандни „маркови“ стоки задържаха на МП Лесово
22/11/2024, Петък 10:35
0
Майка на нападнато момиче в София: Банди ходят в мола за грабежи и изнасилвания
22/11/2024, Петък 10:30
8
Британски генерал: Готови сме да се бием с Русия още сега
22/11/2024, Петък 10:10
5
Може ли доц. Киселова да оглави парламента и да се сложи край на политическата криза?
22/11/2024, Петък 09:50
1
Но съм чувал за компании които търсят инженери и програмисти.
Ето такава трябва да е България, страна на техниката и индустрията, а не на глупости и чикии, слаби туристи и приказки дето никога няма да то нахранят семейството.