×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • От днес настъпват промени в маршрута на автобусна линия №6
  • Ден на траур в Турция, жертвите на пожара в хотела станаха 76
  • Тръмп налага мита на ЕС, облага стоките от Китай с 10% от 1 февруари
  • Словашкият премиер Фицо се размина с вот на доверие
  • Вече 22 щата обжалват указа на Тръмп, ограничаващ правото на американско гражданство по рождение
  • Япония търси бърза среща на премиера Ишиба с президента на САЩ Доналд Тръмп
  • Франция издаде заповед за арест на Башар Асад
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Спомени от соца: Танкерът „Хан Аспарух” – флагманът на родното корабостроене (СНИМКИ)


Спомени от соца: Танкерът „Хан Аспарух” – флагманът на родното корабостроене (СНИМКИ)
В края на 60-те и началото на 70-те години, родното корабостроене е увлечено от световното желание да се правят все по-големи и по-мощни кораби
24 Декември 2014, Сряда, 06:12 ч.
Автор: Флагман.БГ
Източник: socbg.com

Историята му е зачената в далечната 1971 година

В края на 60-те и началото на 70-те години, родното корабостроене е увлечено от световното желание да се правят все по-големи и по-мощни кораби. От една страна няма причина  българите да стоят изолирани от световните тенденции, но от друга обаче трябва да си зададем въпроса, възможно ли е малка социалистическа България да се нареди сред гигантите в световното корабостроене? Явно е изглеждало възможно, макар и леко нелепо, да не кажем – смешно.



През 1970 година първият човек в държавата е на посещение в Япония. Живков остава смаян от японското икономическо чудо и след завръщането си поръчва на Огнян Дойнов да напише доклад за японската икономика и ако може, изводите да стават за прилагане в България. Интересът му там е насочен и към корабостроенето и по-конкретно към строежа на 200 000-тонни танкери. Нашите корабостроители, явно са търсели държавната и задължителната за тогава партийна благословия, за да започнат разрастване на производството и строителството на по-големи кораби. И тя не закъснява. Желанието им е имало и геополитическа обосновка.



В края на 60-те години на миналия век избухва война  между Израел и Египет. Суецкият канал е блокиран и танкерите, превозващи нефт, заобикалят цяла Африка. Нискотонажните кораби стават неизгодни.Търговците в цял свят се насочват към големите танкери и търсенето им нараства. 

В рамките на СИВ се извършват договорености, чиято логика днес ни е трудно да си обясним. Според тях СССР трябвало да построи 100 000-тонен танкер за България, а България от своя страна да построи такъв за Полша. В тази меко казано неясна ситуация за ръководител на българската група по корабостроене в Полша се озовава инж. Иван Лазаров. Директорът на дирекция „Международно икономическо и научно-техническо сътрудничество“ към ДСО „Корабостроене“ във Варна опитва всички начини да предложи на поляците българската стока, т. е. това, което най-много се търси на пазара – 100 000-тонни танкери. Идеята му е подкрепена и от тогавашния директор на завода Георги Георгиев. Така в студения ноември на 1971-ва се зачева историята на един от най-оспорваните от изследователите на морската ни история кораб – танкерът  „Хан Аспарух“.



Преговорите с братска Полша вървят мъчително. Българската страна се опитва да им пробута към 44 танкера. Поляците искат 22-24, като от 1976 до 1982-ра трябва да са 9.
За България не е предвиден нито един стохилядник. Мъчително се договаря и цената. Проблемът е, че от наша страна всяко различно управленско ниво има различни параметри на цените, при които може да качва при купуване и намалява при продаване. Докато при поляците организацията е желязна и на всички нива те настояват за една цена. В крайна сметка на 22 септември 1974 г. е подписан договор за износ на 100 000-тонни танкери за Полша при цена 20 170 000 рубли, а на  2 ноември 1974 година варненските корабостроители се залавят със строежа на най-големия кораб правен у нас до момента.

Сред най-върлите противници на това велико за корабостроителите дело обаче е тогавашният зам.-директор, а по-късно и директор на корабостроителницата Йордан Дечев. Той представя становището си писмено, но никой не му обръща внимание. Аргументите му са следните: големият док е непригоден за такъв голям кораб, заводът не разполага с достатъчно производствен състав и това ще доведе до проблеми в строителството на по-малките кораби, от които печалбата е сигурна. Докът е ремонтиран, но с човешкия материал е трудно. По кораба работят трудоваци, които „точно се научат – и се уволнят“.  Към всичките несгоди се прибавя и промяната в международното морско положение – Суецкият канал е отворен и договорите в СИВ отпадат. Големите танкери отново излизат от масова употреба и за нещяло поляците отказват сделката за стохилядниците. Същевременно  „Хан Аспарух“ стои в големия док във Варна и чака да бъде завършен.
Строителството му продължава над три години. И ако все пак има някаква полза от него, то тя е в обновяването на варненския завод и в техническото придвижване напред на българските корабостроители. Много от процесите на производството му се правят за първи път. Решенията се взимат трудно, често са грешни, но пък представляват нови области, които българите постепенно покоряват. Така България се сдобива със стохилядник, никому ненужен, но пък наш.
И докато строителите доизкусоряват танкера, партийците искат да се изфукат пред света, че и ние имаме огромен кораб. За първи път в историята на корабостроенето танкер е отчетен за готов при 94% от свършената работа. В тази напрегната обстановка на 24 март 1976 г. от голямата докова камера на КК „Г. Димитров” – Варна, изплава първият построен в България 100 000 тонен танкер. На многохилядния митинг в корабостроителницата кръстницата Росица Стоева му дава името „Хан Аспарух”. Тържествено приветствие поднася председателят на Държавния съвет на НРБ Тодор Живков. Въпреки това обаче, строителите продължават довършителните дейности по него повече от година. Най-после на следващата година корабът е готов. На 3 ноември 1977 г. Във Варна е вдигнато държавното знаме на флагмана на българското корабостроене и корабоплаване, 100 000-тонният танкер „Хан Аспарух” (Khan Asparukh – IMO 7346647), построен в КК „Г. Димитров”. Ръководството му е поверено на капитан Видьо Видев и на главния механик Петър Цаперков. „Хан Аспарух” е построен по проект 606 на Института по корабостроене – Варна с главен конструктор инж. Т. Попов.  
Той е първия построен в КЗ „Г. Димитров” – Варна 100 000-тонен танкер. Въпреки, че е планирано да бъдат построени 40 такива кораба през периода 1976 – 1990 г., пионерът „Хан Аспарух“ остава единствен плаващ под роден флаг. От същия проект е построен още един танкер, който по идея е трябвало да носи името „Хан Крум”, но по-късно е закупен от гръцки корабособственик.



Флагманът на родното корабостроене стои закотвен самотен в морето и си търси собственик. Партията настоява това да е Български морски флот (БМФ), не че има кой друг. Според Йордан Дечев продажната цена е много по-ниска от себестойността. Истинските числа обаче се губят някъде из архивите на завода. БМФ дава под наем танкера на французи. Според тогавашният директор на предприятието две години под френски флаг корабът си е върнал инвестицията. После танкерът отново става наш, само дето тонажът му не може да се използва изцяло, тъй като нито българските, нито съветските пристанища могат да приемат такъв голям корабоплавателен съд.



Гордостта на родното корабостроене и днес, десет години от неговото извеждане от строя, е тема на спорове и дискусии. Мненията са диаметрално противоположни: от „звезден миг в историята на българското корабостроене” до „паметник на лекомислието и безотговорността”. „Хан Аспарух” е единият от общо два построени кораба от този проект бележещ максимумът (като тонаж), постигнат от българското корабостроене. Според изявление на дългогодишният генерален директор на Параходство „Български морски флот” к.д.п. Атанас Йонков танкерът се е изплатил само няколко години след пускането му в експлоатация. Според други – той е плод на грандомания и несъобразяване с възможностите за доставките с петрол на Нефтохимическия комбинат в Бургас (има се предвид по-голямото му газене от дълбочините на тогавашното пристанище „Дружба”).

Въпреки всички перипетии, през годините „Хан Аспарух” води спокоен живот, но не липсват и инциденти. Най-големия от тях се случва през 2001 год., когато в Черно море пожар предизвика взрив на 100 000-тонната гордост на родното корабоплаване. Плавателният съд аварира на 27 октомври в Новоросийск на път за Варна, а вследствие на инцидента пострадаха леко шестима моряци. Две години по-късно съветът на директорите в Параходство БМФ приема решение за извеждането от експлоатация на танкера „Хан Аспарух”. Основният аргумент е предстоящото влизане в сила на изискването за двойни бордове на танкерите, което оставя кораба без перспектива за по-нататъшно използване. Танкерът е в състава на Параходство БМФ до 3 декември 2003 г., когато е продаден за нарязване на скрап в Аланг, Индия. Оттогава до днес българският флот не разполага с танкери.

В категории: Ретро Флагман


10
Коментара
Флагман.БГ Бавачката на децата им ги съди Бавачката на децата им ги съди 22/01/2025, Сряда 13:40 0
Флагман.БГ Идва страшен грип Идва страшен грип 22/01/2025, Сряда 12:00 3
Флагман.БГ Втрещи с визия Втрещи с визия 22/01/2025, Сряда 11:50 3
10
Коментара по темата
10.
Императора
24.12.2014 21:01:30
1
13
А бееее,кавали долни!!! Какво разбирате вие от корабостроене и корабоплаване бееее.Хана е върха на корабостроенето в БГ,колкото и да не Ви се вярва или не искате да си признаете!!!Да не говорив,че с два товара покриваше годишните загуби на линейно и трампово плаване на БМФ.
9.
do 8
24.12.2014 15:53:52
4
5
A sega kak. Jiveesg maikati sega. Prosta
8.
Burgas 2030
24.12.2014 12:38:50
21
8
Така се превърнахме в заден двор на съветската империя, в колония осигуряваща главно евтин робски труд. И всичко това под маската на “братската помощ на СССР”. Лишени от собственост, българите работеха цял живот за да купят панелен апартамент или пластмасов “Трабант”. Не е пресилено да се каже, че страната 45 години беше огромен концлагер, пред който робския труд на лагеристите и хитлеристките зверства в “Освиенцим” и “Бухенвалд” бледнеят. Резултатът от всичко това стана ясен в периода 1989-1999г., когато руския пазар рухна и се затвори за България, която изпадна в невероятна икономическа криза поради описаните по-горе структурни дефекти на колониалното й стопанство. Последиците тегнат до днес…
7.
KURVITE NA KOMUNISMA
24.12.2014 12:22:33
13
5
СССР съсипа наченките на българската високотехнологична промишленост и наложи примитивна енерго- и материалоемка тежка индустрия, унищожаваща околната среда Веднага след нахлуването в България на окупационните съветски войски биват разграбени най-проспериращите около 50 българско-германски предприятия, обявени за съветски военни трофеи. След това България е принудена, според мирния договор от Париж, да възстанови производствения процес в тях, но като предаде немското дялово участие на СССР.
6.
KURVITE NA KOMUNISMA
24.12.2014 12:20:42
11
3
DA EBA IZKUSTVENITE SPOMENI, OKRADOHA NARODA PREZ TOVA VREME DOKATO STROIAHA SUS PARITE NA NARODA, SLED TOVA SE OKAZA CHE NE MOGAT DA STROAT NA NIVOTA NA EVROPA, ZASHTO TRIABVASHE DA SE PRAVITE NA GEROI, TUPACI, SAMO OKRADOHTE PARITE NA HORATA< SEGA PENSIONERITE PRAVIAT NISHTO PARI. TUPACI KOMUNISTI
5.
СТАРОТО
24.12.2014 11:36:17
6
10
ИВАН КОСТОВ И ЖАН ВИДЕНОВ ИБАХА МАМАТА НА БЪЛГАРИЯ !!!
4.
Киро Домусчиев-Парахода
24.12.2014 11:22:23
2
16
БМФ не разполага с нищо.Всичко срязах на скрап.
3.
Бръмбарче
24.12.2014 10:53:30
3
27
Корабът си беше перфектен за тогавашното време. Имаше си отделен киносалон и басейн за отдих на екипажа.Пътуваше най-често до гр.Новоросийск и понякога до Куба или Средиземноморието.
Жалко че след 89 г. съсипаха държавата и всичко тръгна надолу.
2.
32890
24.12.2014 10:16:47
4
14
Имаме гребни лодки...
1.
s
24.12.2014 10:13:18
3
14
А С КАКВО ИЗОБЩО РАЗПОЛАГА БЪЛГАРСКИЯТ МОРСКИ ФЛОТ? И ИМА ЛИ ТАКЪВ ИЗОБЩО?!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Когато детските градини у нас бяха по 3,6 лева на месец Когато детските градини у нас бяха по 3,6 лева на месец Децата закусваха с филийки, намазани с масло и поръсени с шарена сол, разказва учителка от това време Ние се борим за Аллах: Какво пише в имейлите с бомбени заплахи до училищата Ние се борим за Аллах: Какво пише в имейлите с бомбени заплахи до училищата Сигнали са получени в София, Стара Загора, Пловдив, Перник, Хасково, Враца, Варна, Сливен, Русе и Добричко Най-големият фактор в Европейския парламент слага край на пагубната „Зелена сделка” Най-големият фактор в Европейския парламент слага край на пагубната „Зелена сделка” Искат отмяна на въглеродните мита и на задължителните квоти за дял на ВЕИ в енергетиката в страните-членки Евтин десерт без печене, желатин и яйца, топи се в устата! Много вкусно и бързо Евтин десерт без печене, желатин и яйца, топи се в устата! Много вкусно и бързо Ето какво ви е необходимо  Плащаме 20% ДДС при продажба на нов имот! Ще се случи ли? Плащаме 20% ДДС при продажба на нов имот! Ще се случи ли? Става дума за нови жилища, УПИ и при право на строеж САЩ забраниха издигането на ЛГБТ+ и БЛМ знамена САЩ забраниха издигането на ЛГБТ+ и БЛМ знамена US-институциите вече ще могат да издигат само американското знаме Идва страшен грип Идва страшен грип В момента циркулират няколко грипни щама – два от тип А и един от тип Б. Тип Б протича по-тежко, с висока температура, която трудно се повлиява от медикаменти, но е по-слабо заразен Втрещи с визия Втрещи с визия Комбинацията с блестящото сако добави допълнителна доза екстравагантност Национален екофонд набиране предложения за финансиране по Инвестиционна програма „Минерални води“ Национален екофонд набиране предложения за финансиране по Инвестиционна програма „Минерални води“ НДЕФ предоставя средства под формата на безвъзмездно финансиране в размер до 50% от стойността на реално изпълнените СМР Автобус и тир се удариха на "Хемус" Автобус и тир се удариха на "Хемус" Движението в района се регулира от екипи на "Пътна полиция"
Искат Черно море да се казва Руско море Искат Черно море да се казва Руско море Денис Буланов от Саратовска област заяви, че такива са тенденциите в световната политика, визирайки Тръмп Южното Черноморие най-изгодно за британците Южното Черноморие най-изгодно за британците Сравнявани са както цените на 7-дневни ол инклузив пакети, така и едноседмични стандартни пакетни почивки, при които вариантите са от хотелски нощувки без храна, до нощувка със закуска или полупансион. Включени са и самолетните билети Тя е новата шефка на НДК и е специалист по...отваряне на чакри Тя е новата шефка на НДК и е специалист по...отваряне на чакри Този високотехнологичен метод позволява ранно откриване на здравословни проблеми и анализ на генетични и поведенчески предразположения Шапката изпраща силно послание Шапката изпраща силно послание "Когато създавах шапката в ръцете си, беше обикновена шапка. Беше скромена, беше класическа, каза дизайнерът Путин унищожава Русия, като не сключва сделка, Зеленски е готов за мирно споразумение, обяви Тръмп Путин унищожава Русия, като не сключва сделка, Зеленски е готов за мирно споразумение, обяви Тръмп Мисля, че Русия има големи проблеми. Погледнете само инфлацията в Русия... Надявам се, че той иска да сключи сделка, добави американският президент Почина култов музикант Почина култов музикант Той бе част от легендарна рок група Тази тайна съставка ви спасява косата Тази тайна съставка ви спасява косата Розмаринова вода е естествено решение за здрава и гъста коса Опасен ли е новият китайски вирус Опасен ли е новият китайски вирус Властите потвърдиха увеличение на случаите на човешки метапневмовирус (HMPV) – вирус, наподобяващ грип, особено разпространен сред деца Володимир Зеленски с тежко изказване Володимир Зеленски с тежко изказване Намеси 200 000 европейски войници Защо в Хърватия обявиха бойкот на магазините Защо в Хърватия обявиха бойкот на магазините Нека да покажем на търговските вериги, но и на производителите, дистрибуторите и на политиците, че мислим сериозно и знаем как да се организираме и покажем, че и от нас зависи намаляването на техните печалби, реализирани на гърба и джоба на потребителите, пише в призива 
Милен КЕРЕМЕДЧИЕВ, анализатор Милен КЕРЕМЕДЧИЕВ, анализатор Визите за САЩ едва ли ще паднат при мандата на Тръмп Виц на деня Виц на деня След като почистих телефона си със спирт, той се включи сами поиска и мезе Виц на деня Виц на деня Нови коли карат само тези, които нямат пари да поддържат стари Статус във фейсбук Статус във фейсбук Не си истински българин, ако покрай спагетите болонезе не хапнеш и две филии хляб.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори