Ще сезираме президента и омбудсмана за въвеждането на финансова полиция на пътя
- Г-н Вълков, каква е позицията на ГЕРБ по повод приетите промени в Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, с една от които се въвежда финансова полиция на пътя?
- Промените
са направени само от финансисти. Не е
отчетено влиянието им върху транспортния
бранш, не беше потърсено и неговото
мнение. Дори не е взето предвид становището
на Министерството на транспорта, с
което то излезе. В момента на приемане
на закона на първо четене, ние нямахме
становище на Министерството на
транспорта. Това е недопустим акт на
Министерския съвет, с който се пренебрегва
цял един бранш и се въвеждат силно
рестриктивни мерки по отношение на
транспорта, на автомобилните превози.
Не е взето предвид и мнението на бранша.
Нарушени са Законът за автомобилните
превози, както и европейски и международни
стандарти по ЧМР конвенцията, която
България е подписала и е длъжна да
спазва. Нарушенията в текстовете са
изключително много и въпреки всичко
бяха гласувани на второ четене.
- Какви
мерки ще предприеме ГЕРБ оттук нататък
след приемането на промените?
- В
момента се водят разговори с бранша.
Ще бъдат сезирани президентът и
омбудсманът. Това са законовите
възможности.
- Кои
са основните рестрикции за превозвачите,
които влизат в сила с тази поправка в
закона?
- Те са няколко. Създава се още един орган като финансовата полиция, който е силно рестриктивен. Това са около 300 души, които ще излязат на пътя. Те ще бъдат с униформи, с отличителни знаци и ще имат същите права, каквито имат полицаите. Могат да спират всички товарни превозни средства, за да установяват с какъв товар са те – дали са със стоки с висок фискален риск. Какви обаче са тези стоки, още никой не знае към настоящия момент. Те ще бъдат определени по-късно от министъра на финансите. Ние приемаме закон, а не знаем какви са стоките. Знаем само, че това са бързо оборотни стоки, които могат да бъдат реализирани бързо на пазара – като храни, строителни материали и т. н. Това означава, че могат да бъдат спирани всички.
Същевременно се говори за превозни средства, а целият закон е направен изключително и само за рестрикции върху автомобилните превози. Нищо не се говори за превозите по вода, по въздух, жп превозите. Всички знаем, че каргото се внася основно с кораби и чрез железниците. Нима там нямаме невнасяне на ДДС или на други данъци. Ние мислим, че законопроектът е доста тенденциозен.
От
друга гледна точка, превозвачите са
тези, които в момента ще отнесат най-много
рестрикции. Глобите там за един
непредставен документ са до 3 000 лв.
първоначално. Ако нямате лична карта
– глобата е от 1 000 до 3 000 лв. Същевременно
това е в противовес на Закона за личните
документи, където ако нямате лична
карта, можете да бъдете глобени от 50 до
300 лв., според чл. 80, т. 5. В този закон
отиваме от 1 000 до 3 000 лв. А представяте
ли си колко много хора могат да не си
носят личната карта или да са я забравили
по някаква причина? Освен това, според
мен е недопустимо в два различни закона
за едно и също нарушение да имаме две
различни глоби.
- Какъв
е максималният размер на глобите,
предвидени в този закон?
- За
физически лица или еднолични търговци
глобата е до 3 000 лв. първоначално, а за
юридически лица – 3 000 лв., като при
повторно нарушение се удвоява.
- По
какъв начин промените в закона касаят
чуждите превозвачи?
- Теоретично
законът касае всички превозвачи, но на
практика текстовете, които са вкарани,
се отнасят само за българските. Защото
чуждестранният водач не може да го
задължите да попълва някаква декларация,
която липсва в международната конвенция.
След като всяка международна фирма
плаща 50 000 долара или има такава гаранция
в ТИР конвенцията, идва тя в България
и тук й искат някакви допълнителни
документи, да попълва нещо друго, което
не е част от европейските изисквания.
Това няма как да стане. Следователно
поправките се отнасят само за българските
превозвачи. След като това го има в
нашето законодателство, данъчните
могат да натискат превозвачите, колкото
си искат. И накрая като не се внасят
данъци и се губи ДДС, защо не се търси
начин да бъдат санкционирани главните
виновници? Да те търси отговорност от
този, който е продавачът или който е
купувачът, а не междинното звено, което
се явява превозвачът.
- Какъв
е изводът – ще ограничаваме сивия
сектор чрез рекет?
- Създадено е нещо, с което искат да се вдигне фискът в хазната, да се събират повече данъци, повече средства, но начинът, по който е направено, касае само една група, и то тази, която е най-малко виновна. И освен това разписаните текстове не са съобразени с транспортния бранш, включително и Министерството на транспорта и МВР.
Какво направихте за България и колко повече за себе си?