Цифровизацията увеличи абонатите на кабелните тв оператори
Цифровизацията на ефира е довела до увеличаване на абонатите на кабелните оператори след изключването на аналоговия сигнал на 30 септември. Това съобщи Димитър Радев, председател на управителния съвет на Българска асоциация на кабелните комуникационни оператори (БАККО) на конференция за предизвикателствата в сектора във вторник. Той обаче не можа да даде конкретни данни за ръста на ползвателите на платени телевизионни програми. Такива се очакват най-рано в края на годината.
Според него това е моментен ефект, заради неразбориите около процеса и незнанието как да се постави антената и да се включи декодерът. В дългосрочен план очакванията ни са за отказ на абонатите от платените телевизионни услуги в полза на безплатната цифрова телевизия, прогнозира Радев.
Едва 1300 души са останали без телевизия въпреки опасенията, че ще бъдат засегнати между 350 000 и 1 млн. българи. Това показват получените до момента данни от кметовете на стотина села от общо 393 населени места, където няма цялостно покритие с ефирен сигнал, съобщиха от Министерството на транспорта на запитване на Mediapool. Останалите кметове все още не са отговорили на запитването на ведомството на министър Данаил Папазов.
От 210 000 бедни, които имат право да получат безплатен декодер, 25 000 не са си взели ваучерите, сочат още данните на транспортното министерство.
БАККО искат безплатните телевизии, които се качват на мултиплексите, да бъдат разпространявани без пари и в техния пакет. В момента това не е така и за да стане е необходима законова промяна.
Към момента на мултиплексите са качени седем безплатни телевизии.
Шефът на Комисията за регулиране на съобщенията Веселин Божков не пожела да коментира дали това е възможно да се случи с обяснението, че няма законодателна инициатива и е призван да прилага закона такъв, какъвто е.
Българският пазар на телевизионни и комуникационни услуги е с най-много доставчици на едно домакинство от всички страни членки на ЕС, с най-висока скорост на интернет достъп за 1 евро и най-нисък приход от абонамент за телевизия и интернет в Европа, каза Димитър Радев.
Според него това, заедно с ниската покупателна способност на българите, са едни от основните предизвикателства на изключително пренаселения български пазар.
Радев прогнозира, че до 5 години няма да има телевизионни оператори на пазара, защото дейността им все повече се субсидира от интернет услугите.
Проучване, направено от регулатора във Великобритания, показва промяна в гледането на телевизия. Тенденцията е екраните да стават повече и да изяждат времето за телевизия. Всеки четвърти в проучването вече има таблет, като 60% от тях предпочитат да го гледат в спалнята. "Така в скоро време таблетът ще измести партньора в леглото", пошегува се Димитър Радев.
Ultra HD е новият формат, който ще превземе пазара до 5 години, прогнозира Радев. Според него HDTV ще стане базова услуга, а UHDTV – премиум услуга.
Тенденцията мобилните оператори да изкупуват телевизонните ще продължи, като за момента българския пазар е в затишие след неуспешната сделка за продажбата на "Близу" на БТК.