За величието на ЧЕЗ, хуманизма на EVN и френската им любов с българската журналистика
Погледнато формално – всичко е нормално. Едни големи (за българските мащаби) рекламодатели стават спонсори на една голяма (за българските мащаби) проява, каквато е Деветата световна среща на българските медии. Която иначе е организирана за пореден път от БТА – голяма, но държавна и заради това бедна, макар и официална информационна агенция.
БТА умее да организира, знае как да работи със спонсори и има голяма заслуга за тези вече девет световни срещи на българските медии.
Но този път прекали със спонсорите и това вече е скандално.
Скандално, само по себе си, е дори само това, че между спонсорите на Деветата световна среща на българските медии са две от трите електроразпределителни предприятия (ЕРП), срещу които през зимата и пролетта имаше масови протести, довели в крайна сметка до падането на правителството на ГЕРБ.
Два пъти по-скандален обаче е начинът, по който упоменатите регионални електромонополисти бяха включени в програмата на медийния форум и съответно отразени от същата тази – видимо благодарна – БТА.
Преценете сами. Във втория ден от Деветата световна среща на българските медии читателите и клиентите на БТА научиха, че „Каузите, по които "ЧЕЗ България" и "EVN България" работят, са близки до главните общонационални каузи на страната”. Това е заглавие на информацията от Пловдив за дискусията "Каузите на бизнеса. Икономическо развитие на регионите. Силата на посланията на четвъртата власт", включена в програмата на медийния форум.
Каквото заглавието – такава и информацията. Която с пълно основание може да бъде наречена платена информация, доколкото "ЧЕЗ България" и "EVN България" наистина са си платили. Но това все пак не е основание да ги наредим сред строителите на съвременна България (с извинение към Симеон Радев), и то някъде в челните редици – между сеячите на Свобода, Братство и Равенство – ако приемем, че нещо от Великата Френска революция присъства измежду неясните като конкретика съвременни общонационални каузи.
Нека не звучи злопаметно, но само преди малко повече от половин година БТА цитираше Бойко Борисов, който обясняваше как до края на деня ДКЕВР ще отнеме лиценза на ЧЕЗ.
Днес обаче научаваме, че „вече девет години "ЧЕЗ България" инвестира в икономиката на България, за да осигури добри условия за бизнеса, да гарантира сигурност и качество на доставките електроенергия” и т. н., и т. н. – все в този дух и за "EVN България", както и за споделената социална отговорност, а също и за грижата към клиентите, а защо не и за любовта към ближния, като осъзната форма на корпоративна отговорност.
Видно
е, че става дума за любов от първа вноска, изконсумирана в брак по сметка и
осчетоводена по формулата „пито-платено”.
Но е гадно, заради замесването на миналите и предстоящи протести срещу
непосилно високите сметки за ток. И е неприемливо, заради необходимостта поне
от уважение, ако не от съпричастие, към гражданската енергия на стотици хиляди
– която енергия заслужава гражданско съпричастие и от страна на БТА.
Такова съпричастие, каквото агенцията получи, когато служителите й митингуваха
на плочника пред БТА, докато някои бивши нейни директори се барикадираха в
заключените си кабинети. И освен това е архинеприемливо, защото няма и не може
да има пресечни точки между въжделенията на колонизаторите и общонационалните
каузи на колонизираните.
За чест на туземните медии, на тази и на още няколко подобни на нея,
агенционните информации за величието на ЧЕЗ и хуманизма на EVN не грейнаха по
страниците на останалите издания. Защото иначе щяха да са много грозно
доказателство за някои венерически болести, предавани по междубанков път...
П.С.
За сведение на любознателните: БТА осъществи Деветата световна среща на
българските медии с подкрепата на „ЧЕЗ България“, „Петрол“, ARPharM, „БГФармА“,
„Средногорие мед индустриален клъстер“, Мтел, КЦМ и др.