Собственици на отчуждени земи по АМ „Марица” ще блокират трасето
Преди да
падне от власт правителството на ГЕРБ ни гарантира
разплащане на отстъпените имоти. Това
казват собственици на земеделски
земи, отчуждени по трасето на
автомагистрала „Марица” в района на Капитан Андреево, в непосредствена близост
до турската граница.
Терените не са платени, а магистралата е
вече настелена с чакъл и се очаква скоро да бъде положен асфалтът. Земята от
двете страни на пътя обаче е изровена и вече негодна за земеделие.
Семейство от Кърджали, което, въпреки безусловните решения на съда, пари по
сметката си все още не е видяло, ще огради
с бетонови колове участъка от магистрала „Марица”, незаконно унищожил
нивата му. Стопаните на съседни парцели, поне 50-60 души, се готвят да блокират на 15 септември входа на Агенция „Пътна
инфраструктура” в столицата и да дежурят там, докато не получат парите си.
Божана Узунова и Петър Ангелов от Кърджали казват
следното: „Прилоша ни от вида на изровените площи и планините от
чакъл върху земята ми. През 2006 г. купихме малко над 15 декара тук,
мислехме да засадим лозови масиви, дадохме сума пари. В този район земята е
скъпа - и заради близостта до границата, и заради климата. През 2007 г. обаче
над 6 декара от имота ни беше отчужден за строителството на
автомагистрала „Марица”. Сумата, определена за обезщетението, е по-малко и от
половината на това, което са платил
при закупуването на терена.
През 2010 г. с решение на ВАС обезщетението е увеличено от 13 023
лв. на 59 817 лв. Но бившият собственик Петър Ангелов не е получил и стотинка. Междувременно държавата трупа
лихви върху дължимото обезщетение, които до момента надхвърлят 35 000 лв.
В крайна сметка казусът вече е допуснат до разглеждане в съда в Страсбург.
„Стигнахме дотам, защото правителството на Борисов беше над законите в
България. Държавният рекет на Бойко Борисов и Лиляна Павлова трябваше да падне
заедно с тях. Ограбените по тази схема със сигурност сме хиляди”, коментира
Божана Узунова. С решение от юли т. г. Конституционният съд е разпоредил, че докато собственикът не получи определеното обезщетение, никой,
дори и държавата, няма право да строи върху имота му и да го завзема. Така че
участъкът на магистралата, преминаващ през земята на тези хора, е незаконно построен и не може да бъде пуснат в
експлоатация, въпреки инвестираните средства.