Започна ли войната между моловете в Бургас?
Втора бомба-менте затвори в четвъртък „Галерия Бургас”. Туристическият сезон е на финала, а играта между конкурентите започва да загрубява
Бомба-менте затвори за няколко часа в четвъртък мол „Галерия Бургас”. За втори път е. Докато в София вече посвикнаха с телефонния тероризъм, в Бургас тепърва тези похвати набират пълна сила. Едно обаче за всички е ясно - фалшивите бомби са най-новото оръжие във войната между моловете. В края на миналата година в столицата почти през ден полицията затваряше новооткритите и по-старите търговски центрове заради анонимни обаждания на телефон 112 за поставени взривни устройства. „Атентатите” ставаха в пикови дни, много често почивни, а целта бе да пренасочат потока от клиенти в конкурентните молове.
Триковете, които използват, собствениците задминават всякакви граници. Пускаха рокери, за да си направят реклама. През 2010 г. трима мотористи се повозиха из мола на бул. "Стамболийски", а кадрите от случката обиколиха сайтовете за видеообмен. През юни м.г. екшънът се повтори, само че на бул. "Цариградско шосе". Тогава шампионът Ангел Караньотов и негов приятел взривиха YouTube с гонка по ескалаторите, която събра очите на посетители и охрана, писаха тогава национални медии. В един от най-старите и утвърдени на пазара молове в София бяха изпратени футболни фенове, които вандалстваха и удряха случайни посетители.
Какво обаче предстои в Бургас, където ситуацията е малко по-различна по отношение на пиковите месеци. Местният пазар е смятан за изключително силен през лятото основно заради руските туристи. През другите месеци от годината потреблението е като за град от малко над 200 000 жители с ограничени бюджети. На пазара се появи и нов играч. През лятото бе открит и трети мол– „Странд”. Търговският център влезе в бясната надпревара за вниманието на местните и чужди потребители заедно с още два големи търговски центъра – „Бургас Плаза”, който е в непосредствена близост и Галерия Бургас.
Според водещи брокери и анализатори пазарът на търговски площи в Бургас е буквално пренаситен.
Ситуацията тук била сходна с тази на варненския пазар преди години, когато близо един до друг отвориха три големи търговски центъра – Mall Varna, Grand Mall Varna и Varna Towers. По различни причини последният вече не работи, съобщи вестник „Капитал”.
В Бургас и трите мола залагат на една и съща стратегя -
организирани туристически посещения и целогодишна силна маркетингова активност. Най-старият мол - „Бургас Плаза” е добре познат на руските туристи. Паркингът там е пълен целодневно с коли и автобуси от различни точки на Южното Черноморие. Заетостта на площите е почти на 100%. На паркинга е една от най-активно работещите автомивки в града. Наскоро откриха в близост рент-а-кар. В самия търговски център не остана свободно място за разходки – на всеки метър никне сергия. Наематели вече са и самите руснаци – на една от сергиите рускиня предлага чай за своите сънародници.
От Galleria Burgas имат също силен коз – държат ексклузивните права за реклама в комплексите на братя Диневи и "Форт Нокс”.
Стратегията на Strand също е насочена към руските клиенти, но от търговския център още не разкриват подробности.
Най-силните търговски и туристически месеци обаче се изнизват. Въпросът е какво предстои оттук нататък, когато моловете ще разчитат единствено на отънелия джоб на масовия бургазлия. Трудно е за прогнози, но със сигурност оборотите на големите магазини ще падат. Следващия пик на потреблението ще е чак за Коледа. Истината е, че и тук играта между конкуренцията започна да загрубява.