И Брюксел призна, че големите търговски вериги дерат кожата на българския бизнес
От чуждите производители те искат до 15% търговска отстъпка, а от нашите – до 60%
Чуждите хипермаркети и големите магазини за нехранителни стоки в България мачкат българския бизнес и го поставят в неразни условия в сравнение с европейските му конкуренти. Тази пагубна политика, от която родните производители отдавна се оплакват, ще бъде разследвана от Европейската комисия, става ясно от отговора на европейския комисар за вътрешния пазар и услугите Мишел Барние до Ивайло Калфин.
Калфин се е обърнал към Комисията през март с искане да се предприемат мерки, след като беше сигнализиран от професионалното сдружение на работодателите Съюз „Произведено в България", че супермаркетите у нас поставят неизгодни условия на производителите и доставчиците си, които често ги водят до разорение.
Евродепутатът се позовава на проучване на „Произведено в България", което показва, че под 20% от стоките, продавани в големите вериги, са български. Като основна причина за този дисбаланс се посочват нелоялните търговски практики. В частност търговските отстъпки, които се предлагат на вносителите на хранителни продукти, се различават съществено от тези за българските производители.
Докато за първите те са 5-15%, за българските производители те са 20- 60%. По този начин малките производители и доставчици биват лишени априори от повече от половината от печалбата си.
В отговора си до Ивайло Калфин комисар Барние посочва, че Европейската комисия е започнала да събира доказателства за проблема с нелоялните търговски практики, за последиците от него и за възможните решения.
„Европейската комисия е наясно с нелоялните търговски практики във веригата за доставка на хранителни стоки и вредните въздействия, които това може да има върху икономически зависимите търговски партньори, много от които са малки предприятия", пише комисар Барние до Калфин.
В момента Европейската комисия е обявила и обществена поръчка за възлагане на изследване, което да изясни дали концентрацията на продажбата на храни на дребно влияе върху избора и върху иновациите в хранителните продукти.
Преди седмица по време на пресконференция представители на Произведено в България изтъкнаха тоталното отсъствие на държавна политика по отношение на малкия и среден бизнес и злоупотребата с пазарно положение на чуждите вериги у нас. Резултатът - разоряване на българския производител и генериране на безработица.