"Карфур" спря да плаща на българските си доставчици, стотици фирми пред фалит
Спрените плащания към доставчици от страна на "Карфур" са на път да доведат до фалит стотици малки фирми, които работят с тази верига
17 Април 2013, Сряда, 09:51 ч.
Автор: Капитал ДейлиГръцкият представител на веригата за Балканите отлага плащания към доставчици заради експанзията си
Гръцкият представител на Carrefour в момента не плаща почти на никой от
доставчиците си в България, оправдавайки се с временни финансови
затрудения, пише в днешния си брой "Капитал Daily".
Според изданието сумата на просрочените плащания към местни компании вероятно е от порядъка 20-30 млн. лв., като средното забавяне е около 40-45 дни. Временните затруднения на веригата вероятно са заради балканската експанзия на компанията - собственик на франчайз правата - Marinopoulos Group.
Колко е забавянето
Дружеството "КМБ България", което представлява Carrefour в нашата страна, бави плащанията си от януари, показаха разговори с десетки компании. От миналата пролет то е еднолична собственост на Marinopoulos Group. В началото на април то е опитало да удължи срока на отложените плащания, а тези дни е започнало и да отказва вече потвърдени заявки за стока, съобщи "Регал". Заради забавянията много доставчици изпитват финансови затруднения, а други направо спират да работят с веригата.
Доставчик разказа пред "Капитал Daily", че в договорите е предвидено плащане от страна на "КМБ България" в рамките на 55 дни за нехранителни стоки и на 30 дни за хранителните. Средното просрочие е 45 дни. Ако то се добави към допустимите срокове за плащане, става ясно, че не са получени суми за доставени преди 100 дни артикули.
"Действително имахме оплаквания, че от Carrefour бавят плащания. Ние им изпратихме и официално писмо, те ни отговориха, че разбират, но имат затруднения", коментира заместник-председателят на Асоциацията на млекопреработвателите в България Симеон Присадашки.
Картината явно е шарена и специално при хранителните стоки все пак някои производители получават суми.
"Различно е, на големите гледат да плащат по-рано, на по-малките бавят суми, а на някои не плащат. То няма и как да се свържеш с тях, пишем писма, търсим ги, но нищо не можем да направим, неоткриваеми са", коментира представител на хранителната индустрия.
Производител от месопреработвателния бранш каза, че поне той не знае да има забавяне на плащания от Carrefour, но веригата поставя на компаниите "убийствени условия".
От "КМБ България" не излязоха с коментар на случващото се до затварянето на броя на "Капитал Daily", но оперативният директор на "КМБ България" Кристиян Шарита увери, че това ще стане в рамките на днешния ден (сряда).
Спиране на поръчки
"В понеделник (15 април) ни спуснаха заявка за стока, във вторник я отмениха, оправдавайки се с финансови затруднения", съобщи партньор на компанията. Той добави, че веригата е решила да съкрати складовите си наличности и е започнала да спира поръчките точно преди великденските празници, когато много компании са се надявали да направят добри обороти в магазините й. "Просто прекалиха, като се има предвид, че вече от няколко месеца ни бавят плащанията, а ние продължаваме да работим с тях", добави той.
"Миналата седмица много доставчици са получили по мейлите си искане спешно да подпишат анекс, който де факто удължава срока на плащане", разказва източник. Той обяснява, че ако при храните обичайният срок за плащане е бил 30 дни и то е трябвало да бъде извършено в петъка на седмицата на падежа, сега задължението се измества за петъка на месеца на падежа. "Така, ако се пада да ви платят на 2 април, вече ще могат да бавят плащането до 26 април", добави той. Друг доставчик обясни, че му е обещано плащане на забавените суми, ако подпише анекса за удължаване на сроковете.
"От декември 2012 г. аз не съм получил нито лев плащане за стоката си. През март успях да уредя среща с представител на фирмата. В резултат ми представиха нов договор, в който имаше допълнителни утежняващи клаузи. Отговорих, че ще го подпиша, но само ако получа правото да нанеса корекции в ценовата листа на продукцията си. Беше ми отказано. Преди десетина дни получих по мейла писмо, с което съм уведомен, че плащанията към мен ще се забавят с още около месец. Въвежда ми се и допълнителна логистична такса 1% върху всяка фактура. В това няма никаква логика, защото аз доставям стоката си директно по магазините", разказа собственикът на фирма за хранителни стоки. В момента той е спрял да зарежда веригата.
Дилемата дали да продължават стои пред всички най-малкото защото заради временни проблеми на веригата никой не иска трайно да зачеркне отношенията си с нея.
"Какъв ни е изборът? Останаха само веригите, малките квартални магазини замират, коментира представителят на месния бранш ситуацията.
Доставчици, които обмисляли да спрат зарежданията, получили неофициални уверения, че до края на месеца ще получат дължимите за март суми. Това временно ги успокоило и решили да изчакат още 2 седмици.
Всъщност забавените плащания не са нов проблем за българския пазар. Пионер в дисциплината беше "Пикадили", където месеци преди продажбата й от сръбския собственик Мирослав Мишкович на белгийската Delhaize изтеглящият се инвеститор просто си прибра кешови средства. Явлението е било присъщо и на по-малки вериги като "Фамилия", "Европа" и т.н.
Версиите защо
Първите индикации за финансови проблеми с "КМБ България" започнаха да се появяват още през септември миналата година. Тогава отделни банки са отказвали на доставчици да застраховат плащанията им от Carrefour, макар че го правят за другите търговски вериги, каза източник, цитиран от "Регал".
Заради липсата на яснота в средите на производители и търговци се ширят различни версии за затрудненията на "КМБ България", но преобладава тезата за бързо разрастване. Според най-популярната причината е скорошната покупка на албанската верига магазини Euromax от страна на Marinopoulos Group. Сделката бе за 23 супермаркета и бе обявена в края на март. След като миналата година бе отворен и първият обект на Carrefour в Скопие, в момента започва и експанзия в Сърбия.
Успоредно с това върви и ударно разрастване в България. В рамките на няколко месеца компанията отвори три хипермаркета - в Bulgaria Mall, в Paradise Center и в Стара Загора, а също и в супермаркети в различни градове (виж карето). Оборудването и зареждането на магазините вероятно също е натежало финансово. А хипотезата е, че отварянето на новите обекти е било нужно, за да изпълни дружеството ангажиментите към франчайз партньора си Garrefour.
В България веригата е сред средно големите. По неофициална информация от пазара приходите й за миналата година са били около 250 млн. лв., което с добавените обекти означава месечен оборот от над 20 млн. лв.
Веригата в България
В България работят 18 магазина под марката Carrefour в два формата - супермаркети и хипермаркети. Последният отворил бе хипермаркет в новооткрития мол Paradise Center в София. Освен него през първото тримесечие "КМБ България" трябваше да открие и още три супермаркета - в столичния квартал "Изток", в бургаския "Меден рудник" и на мястото на бившето кино "Европа палас" в центъра на столицата. Последният още не е отворил. Планове за експанзията на веригата тази година още не са обявени, но оперативният директор Кристиян Шарита обясни, че фокусът ще е софийският пазар. Освен в столицата Carrefour има обекти и в Бургас, Варна, Пловдив, Русе и Стара Загора, където влезе с хипермаркет в проекта City Mall в края на 2012 г.
Според източници на "Капитал Daily" в София веригата ще пренаеме и два магазина на марката Roda (бранд на словенската компания Mercator), които скоро ще бъдат освободени заради изтеглянето на словенците от България. Става въпрос за супермаркет в Студентски град и част от хипермаркета в ритейл парка "Владимир Вазов". От "КМБ България" не коментираха информацията.
В категории:
Бизнес
Стара народна рецепта за постна погача за Бъдни вечер
Банята изглежда мръсна и небрежна: премахнете тези неща от нея
Пазете се от токсични приятели, които могат да съсипят връзката ви
Хвали се, че навремето е скъсвал Преслава от се*с
Вместо 13 заплата у нас много работодатели са раздали за празниците бонуси, тематични подаръци и коледни партита
Не правете секс на дивана, защото...
22/12/2024, Неделя 22:00
3
Пазете се от токсични приятели, които могат да съсипят връзката ви
22/12/2024, Неделя 21:40
1
4-те зодии, които имат ангелски души
22/12/2024, Неделя 21:20
0
Тези вкусни лодки с месо ще ви станат любимо ястие
22/12/2024, Неделя 21:00
0
Банята изглежда мръсна и небрежна: премахнете тези неща от нея
22/12/2024, Неделя 20:40
0
Иска да се върне при бившия си
22/12/2024, Неделя 20:20
4
Вместо 13 заплата у нас много работодатели са раздали за празниците бонуси, тематични подаръци и коледни партита
22/12/2024, Неделя 20:00
2
Смесете кисело мляко, брашно и захар на равни части и направете тази сочна торта с неустоим крем
22/12/2024, Неделя 19:40
0
Методът 3-6-9 издава има и бъдеще връзката ви
22/12/2024, Неделя 19:20
0
Закупуването на жилище става все по-трудно с тези промени в закона
22/12/2024, Неделя 19:00
0
Хвали се, че навремето е скъсвал Преслава от се*с
22/12/2024, Неделя 18:40
7
Започна скоростен ремонт на ГКПП "Кулата" заради Шенген
22/12/2024, Неделя 18:20
3
Предложеният от "КМБ България" ЕАД анекс за изменение на съществуващото споразумение, изпратен до всички партньори, е обичайно търговско предложение за предоговаряне на условия и има за цел да доведе до стабилност и сигурност в нашите бизнес отношения. Много от нашите ключови партньори вече приеха предложения текст и подписаха анекса, тъй като през годините са се убедили в надеждното и успешно партньорство, най-вече поради възможността да развият своя бизнес заедно с растежа на веригата в България.
Спирането на поръчки в някои категории е необходимо бизнес решение в определен момент, тъй като компанията трябва да адаптира поръчките съобразно конкретните нужди на пазара. Ние разбираме желанието на нашите доставчици да търгуват повече с "Карфур", но единствено пазарът определя правилата.
От откриването на първия хипермаркет в Бургас през март 2009 до днес, "КМБ България" ЕАД се утвърди като модерна търговска верига, която се грижи за своите местни доставчици. Компанията не само намалява дела на вносните продукти в своята мрежа, но и продължава да развива успешното си партньорство с български производители, осигурявайки им възможности да предлагат своите стоки в модерната си търговска верига не само в България, но и в други балкански страни.