Внимавайте с промоциите в хипермаркетите, сравнявайте цените от касовия бон с тези от рафта
- Господин Стойков, какви са най-честите сигнали, постъпили в Комисията за защита на потребителите от недоволни клиенти в Бургас? Лоялни ли са местните търговци?
- Най-честите сигнали от потребители, които получаваме в офиса на КЗП в Бургас, са за отказани рекламации на стоки. Те представляват 80% от всички жалби. Клиентите са недоволни от качеството на закупените от тях печки, перални, климатици, мобилни телефони и всякакъв вид техника.
Постъпват и сигнали и по отношение на предлаганите услуги в Бургас, като изработка на дограма, обзавеждане, поправка на автомобили.
- За тези, които не знаят, каква е процедурата по подаване на сигнал при вас за неизпълнение на рекламацията от страна на търговеца?
- Има си законоустановени правила. Първо, рекламацията трябва да се предяви пред търговеца по надлежния ред. Търговецът, от своя страна, трябва да се произнесе в едномесечен срок дали приема или не въпросната рекламация. И в едномесечен срок той трябва да оправи тъй наречените несъответствия, да извърши ремонт, замени стоката с нова или да върне парите. Често обаче този едномесечен срок не се спазва. Тук се намесваме ние като институция. Има и съответната санкция. Тя е от 500 до 3000 лева.
Има и други нарушения в тази насока. Една част от търговските обекти не водят задължителния регистър за рекламации. Т.е. след като бъде предявена рекламацията, тя трябва да бъде вписана в Регистъра и трябва да бъде определен срок на самото й изпълнение. При някои търговци все още липсват такива регистри. Не мога да кажа, че е честа срещано нарушение, но го има.
- Казахте, че има нарушения и при фирмите в сферата на услугите, какви са те?
- Най-честото нарушение е просрочване на договорите. Клиентът примерно сключва договор за изработката на мебелно обзавеждане в рамките на един месец, но фирмата не го спазва. В този случай, при положение, че има сключен договор, клиентът трябва да отнесе исканията си в съда. Ако потребителят има забележки по отношение на качеството на услугата, изработката, тогава той се обръща към нас. При нас оплакванията са за лошото качество на услугите.
- Големите хипермаркети ежедневно правят промоции на определени стоки. Аз лично съм свидетел, как понякога цената на рафта не отговаря на тази на касовата бележка. Имате ли подобни сигнали и как реагирате?
- Да, така е. Има значителен брой оплаквания от хранителните магазини, както от големите хипермаркети, така и от по-малките търговски обекти, където клиентът се самообслужва. В 90% от случаите те са свързани именно със сигнали за разлика между цената, която е обявена на рафтовете и тази, която излиза на касовия бон. В почти 100% от случаите на втората е по-висока, независимо дали става въпрос за колбаси, козметика или техника. А проверките стават на място от наши инспектори.
- Интернет продажбите набират скорост през последните години. Имате ли жалби в тази връзка, лоялни ли са търговците в нета?
- Имали сме единични жалби срещу фирми, които предлагат туристически пакети по Интернет. За изминалата година те са били общо 3, имаме извършени проверки и констатирано нарушение.
- Какви проверки престоят през лятото от КЗП, ще имате ли нови приемни по морските ни курорти, очаквате ли подкрепа от вашите колеги от вътрешността на страната?
- Както всяка година, така и тази ще се извършват щателни проверки по цялото Черноморие. Искам да отбележа, че има новости в Закона за туризма. Остава си задължението на ресторантьорите да извършват дейността си само в категоризирани обекти. Остава задължението на туроператорите и турагентите да извършват тази дейност чрез регистрация като такива. От гледна точка на категоризациите, досега те бяха безсрочни, сега обаче ще се дават за срок от 5 години.
Ще имаме открити приемни на КЗП по Южното Черноморие. Те ще са в Слънчев бряг, Бургас, Приморско и Созопол. Ще публикуваме телефоните им в сайта на Комисията. Надявам се много да има командировани служители от вътрешността на страната. Работата на Комисията през лятото е мащабна, няма как бургаските инспектори да се отзоват на всички сигнали на недоволни потребители. Миналата година имаше 4 траншове командировани служители, показахме добри резултати по отношение на проверките. Както всяка година, така и тази ще разчитаме много на помощта на общинската администрация, на бранша. Една част от проверките се правят съвместно с НАП, Инспекцията по труда и други ресорни ведомства.