Ще се опитаме да възстановим силните позиции на БСП в Бургас. Гоним пет депутататски места
Запознат съм с вътрешните проблеми, но не ме интересуват. Идвам като водач, който да бъде партньор на всички
Димчо Михалевски е на 47 години. Неговият род е от Родопите. Завършва строителният университет в София със специалност „Промишлено и гражданско строителство“. Първото му работно място е в арматурния цех на домостроителния комбинат в Кърджали. По-късно минава в частния сектор. В биографията му личи и един мандат зам.-кмет на Кърджали. Той е бивш зам.-регионален министър и ексдепутат от левицата. Преди дни НС на БСП го определи за водач на листата на социалистите за област Бургас.Димчо Михалевски е щастливо женен с две деца. Дъщеря му съвсем наскоро завършва в УНСС, а синът му е в трети клас.
-Г-н Михалевски, как виждате окончателната подредба на листата на БСП в област Бургас ?
-Виждам я така, че да може да бъде печеливша за бургаския регион. Според мен трябва вторият да бъде представител на бургаската организация на БСП. Третата позиция ще бъде за гражданската квота, а оттам нататък ще остане това, което се получи като резултати на днешния Областен съвет. Определено може да се каже, че има баланс – и в регионален, и в професионален план. Добра симбиоза между мъже, жени, млади и по-опитни. В този ред на мисли смятам, че листата е изключително перспективна.
-А няма ли да ви бъде малко трудно в Бургас предвид силните позиции на ГЕРБ ?
-Като гледах характера на проблемите върху, които трябва да се фокусираме си мисля, че Бургас е една снимка на цялата ни държава – има по-богата част, каквато е град Бургас и черноморските общини, но има и по-бедна част с коренно различни като специфика проблеми. Ще го кажа така – Бургас има един деен кмет, който определено има сериозен авторитет и това го показват резултатите от местните избори. Но смятам, че и ако има един мотор в мое лице, без да звучи нескромно, не само областният център, а и всички общини биха имали шанс да се развиват три пъти по-добре. Ангажирам се, че ще бъда изключителен лобист за развитието, както на самия регион като инфраструктура и икономика така и на хората. Според мен Бургас трябва да придобие по-сериозно представителство на негови хора в централната власт.
-Да, но в този ред на мисли, вашата партия спуска и за първо, и за второ място външни лица ?
-Не съм сигурен, че второто място ще бъде за гражданска квота или коалиционен партньор. Може това да е третото, а може и гражданската квота да е за човек от региона. Това не е изключено, има и такъв вариант, който в момента се обсъжда от централното ръководство, където се умува върху различните варианти.
-Каква е програма максимум за вас ?
- Смятам, че е възможно да спечелил 4 или 5 мандата. Това е задачата, която сме си поставили. Най-малкото трябва да възстановиме нещо, което вече е постигала „Коалиция за България“ в областта – над 55 хил.лв. Основната ни цел ще бъде възстановяване на силните позиции на БСП в региона.
- Запознат ли се с проблемите, които имаше и в общинската, и в областната структура на БСП ?
- Запознат съм, но още вчера го заявих на областен съвет: ние имаме една цел и тя е да получим доверите на хората и да ги убедим, че можем да решаваме техните проблеми. Всякакви взаимоотношения, които са били в миналото мен не ме интересуват. Идват като водач, който да бъде партньор на всички. Ние трябва честно да излезем и да кажем какво може да обещаем, какво може да се случи в специфичната ситуация, която се намира страната.
- Политическите ви опоненти със сигурност ще ви атакуват, заради това, че сте външен човек и не познавате проблемите на областта.
-Да, аз не съм позната личност до този момент, но имам амбицията да помогна на региона. Ще бъда човек, който прагматично ще демонстрирам и покажа на хората, че мен наистина ме интересуват техните проблеми и ще работя за решаването им. Показал съм го и в изпълнителната власт, и там където до този момент бях народен представител. Сред депутатите съм, които се интересуват не само от районите си, а и от цялата страна. Имам претенции, че познавам, както финансовото състояние, така и социалните, а инфраструктурите са ми специалността.
Впечатление ми прави, че Бургас, който икономически стои много по-добре от други райони в страната, в момента изнемогва. Забелязва се много сериозно повишение на безработицата. От 4,1 % през февруари 2009 г., когато вече беше горещата фаза на кризата до сегашните абсолютно високи стойности – по официални данни на Агенция по заетостта – 9,8 %. Това само по себе си е обезпокоително заради, което и нашата първа цел ще бъде създаването на работни места, но устойчиви, а не мерките по временната заетост, които сами по себе си са добри, но е изключително палиативна мярка, която не решава проблемите и не създава сериозен брутен продукт. Ще работим за подобряване на социалните системи и разбира се най-важното – справедливият достъп до здравеопазване. Говорим за цени на лекарства, да се ограничи плащането под масата. Тоест един малко по-прагматичен и осезаем ангажимент на държавата в този сектор.
- Говорихте за инфраструктурата. Според вас ще се изгради ли до 30 юни автомагистрала „Тракия“ ?
- За огромно съжаление магистралата няма да бъде построена в сроковете, които бяха дадени. Да не забравяме, че един път те вече бяха удължавани – от 6 февруари на 31 май. Между другото бях на АМ „Тракия“ преди няколко дни. Минах през целия 34 км участък, който не е завършен. Видях изключително забавяне. Не съм оптимист, ако не се намери някое неконвенционално решение. Платени са над 82 % от средствата или близо 165 млн.лв от 209 млн. лв . Реално остават около 43-44 млн.лв от ресурса, а според оценки, не само мой, а и на експерти в бранша трябват между 90 и 100 млн.лв като разходи. Проблемите там са много тежки – не е платено на над 50 фирми. Отклонени са над 25 млн.лв и има префактурирани напред разходи за около 40 млн.лв. Проблемът е изключително тежък, правят се опити да се разрешат, но всичко става много трудно. Трябва да бъдем много внимателни защото, ако се провали този ЛОТ твърденията, че нямало опасност за европейското финансиране няма да са толкова оптимистични. Ние заради това сме изключително отговорни и настояваме този въпрос да бъде разрешен скоро и магистралата да се завърши качествено. Не трябва да се правят никакви компромиси. Една магистрала се строи веднъж. Жалкото е, че това правителство, което си отиде беше с най-добра наследена подготовка по отношение на магистралите. Не само за „Тракия“, а и за „Марица“, и за „Струма“. Там беше осигурено финансирането.
- Но финансирането беше спряно точно по време на вашето управление !?
-Това е една от големите лъжи на ГЕРБ. Финансирането на оперативните програми никога не е било спирано. Напротив – то беше договорено. Даже 380 млн.евро за „Тракия“ бяха осигурени от кабинета „Станишев“. ГЕРБ обича да спекулира с няколко теми. Важно е да се каже, че ЕК не е спирала нито една от ОП. Към смяната на двете правителства те бяха подготвени, договорени, имахме над 4 хил.договора по всички програми за над 2 млрд.лв и единственото нещо, което бе останало, касаеше получаването на оценката за съответствие, което не пречи на изпълнението на програмите, които имаха аванс от 600-700 млн.лв. Тази оценка е одитните системи за контрол, които трябва да се внедрят във всяка една програма. Тоест да има вътрешен контрол. Ние опарени от опита на предприсъединителните фондове, когато имаше временно спиране, сами предложихме на ЕК освен минималните стандарти по тези одитни контроли да има и допълнителни. За тях се изискваше и допълнително време. Те дойдоха през септември 2009 г., когато вече управляваше ГЕРБ. Стана така, че ние свършихме цялата работа, а те си приписаха заслугата. Дори при всичко, което им оставихме за четири години те успяха да усвоят едва 35 %, а 5 % от тях реално са кухи – прехвърлени са от една европейска сметка към друга
Malko da ti raziasnia situaciata, zashtoto izglejda ne si mnogo dobre zapoznat.
Za DPS mojebi si prav, che imat shans da vkarat 3, no tova e pri polojenie, che izbiratelnata aktivnost e pod 60%. Sled tezi protesti obache si mislia, che po-skoro shte gi prehvurli i e po- veroiatno da vkara 2-ma.
Za NFSB pak mojebi bi bil prav, no ako izborite biaha samo v Burgaski region i tova nedurazumenie narichashto se partia bi minalo 4 %-ta bariera. Za radost na naroda tova niama kak da stane na nacionalno nivo. Sushtestvuvaneto na NFSB vsushnost e neshto mnogo hubavo za ostanalite partii v regiona puk i vuv stranata. Tiahnoto sushtestvuvane shte obere glasovete na Ataka i VMRO i drugi podobni formacii i shte gi razpredeli mejdu partiite nadhvurliashti 4%ta bariera.
Za BSP-vij tuk greshish 3 za tiah e absoluten maximum. Purvo- purvite 2 mesta ne sa za burgazlii ,koeto shte otblusne horata. Vtoro vsichki vijdat razlikata ot Ioanovo vreme i poslednite 5 godini.
Miglena e mnogo nepredvidima tia moje da vzeme 1 miaso moje i da ne vzeme, no ne se znae dali i tia shte mine 4 % bariera.
Taka ot 14 mandata v burgas za GERB shte ostanat m/u 7 i 9 ne po-malko i ne poveche
Герберасите ще вземат до 4 места макс, 4 за БСП, 3 за НФСБ, 3 за ДПС и това е общо 14 мандата.