Милионерът Кирил Домусчиев взема и пристанище „Запад“ в Бургас, както се очакваше
За насипните товари му искаха инвестиции от 100 милиона евро, сега – едва 20 милиона
Фирмата на милионера Кирил Домусчиев - "БМФ - Порт Бургас", което е 100% собственост на Параходство "Български морски флот", е единствения кандидат за терминала за контейнери на бургаското пристанище. Според „Капитал“, името на кандидата не е изненада, защото "БМФ - Порт Бургас" от началото на 2012 г. държи концесията на двата терминала за насипни товари в Бургас.
Това обаче е поредната процедура на министерството на транспорта за концесия на пристанище, на която кандидатът е само един, а чуждото участие - нулево. От министерството не крият, че документации са купили няколко компании, някои дори извън границите на Европейския съюз. Оттам обаче не обясняват защо в крайна сметка офертата е само една, както и на кой от кандидатите е било отказано удължаване на сроковете.
Изискванията към бъдещите концесионери на терминал Бургас-запад бяха много високи и така елиминираха много от потенциалните играчи. Министерството поиска участниците да докажат приходи за последните три години от минимум 750 млн. лв., а балансовата стойност на техните активи да не е под 750 млн. лв. За сравнение - приходите на цялото държавно предприятие "Пристанище Бургас" ЕАД за 2011 г. са 34.4 млн. лв., а активите му към края на миналата година са 32.6 млн. лв. Кандидатите трябваше да са или пристанищни оператори от поне пет години, или да са се занимавали с дейност, сходна с предмета на поръчката за същия период. Допускаха се корабособственици, чартьори или мениджъри със собствени, наети и/или преотстъпени кораби, припомня „Капитал“.
Държавата иска от спечелилия кандидат да инвестира поне 20 млн. лв. в пристанището през целия 35-годишен срок на концесията, като 9.5 млн. лв. от тях ще трябва да се вложат през първите седем години. Това изглежда нищожно на фона на ангажиментите, които „БМФ – Порт Бургас“ пое като концесионер на двата терминала за насипни товари (Бургас-изток-2) през 2011 г. Тогава компанията се задължи да инвестира над 100 млн. евро и да изплаща 80% от заемите на пристанището, които бяха отпуснати от японска банка за новото насипно съоръжение, предвидено за товарите на "Кремиковци".
След отдаването и на терминала за контейнери за държавния оператор в Бургас, който до края на 2011 г. управляваше всичко, ще остане да работи единствено на терминал Бургас–изток- 1 (14 кейови места), където се обработват предимно генерални товари (метали, дървесина, машини и т.н.). На четири от тези места пък трябва да бъде построена пътническа гара. Или ролята на държавното дружество на пристанище Бургас става все по-малка.
Така на две дози основният бизнес на пристанището минава в частни ръце. Което е вярната посока. Но неприятната част е, че обектът в Бургас можеше да привлече по-големи международни пристанищни оператори, ако министерството го беше обявило за концесия в неговата цялост, а не на части. Аргументът, че така ще има конкуренция между операторите на различните терминали, изглежда безсмислен, при положение че кандидатът и в предишната, и в сегашната процедура е един и същ. Друг минус на сегашния конкурс е, че срокът за оферти е сравнително кратък като за чужд инвеститор - за бургаския контейнерен терминал е месец и половина, а за по-малък инфраструктурен обект като този в Лом е 60 дни, допълва „Капитал“.
Основният играч на бургаското пристанище - БМФ беше проватизирано на 70% през 2008 г. от германско-българския консорциум "Кей Джи маритайм шипинг" за 440 млн. лв., като представител на обединението от българска страна е Кирил Домусчиев.
ГЕРБ не можа да осъди министър от предишните правителства, но следващото ще го направи. И то не защото искат да прекъснат порочната практика на безнаказност, а за да покажат на Европа, че съдебната ни система е заработила най-после. И ще го отнесът младите министри, на които самия ББ пред цялата нация каза, че после в частния сектор ще получават високите заплати. Но на каква цена?