Държавата разреши на бургаския кмет да пусне кабел под морето
Държавата разрешава на Община Бургас да опъне кабели, които да захранват с ток остров Света Анастасия, който ще превърне в туристическа атракция. Това става с направените изменения в Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанища. Новите разпоредби бяха обсъдени днес по инициатива на бургаския депутат от ГЕРБ и председател на транспортната комисия в парламента Иван Вълков, която се проведе в хотел „България”. На нея дойдоха депутатите Дияна Йорданова, Стоян Гюзелев, Димитър Бойчев от ГЕРБ, както и Пенко Атанасов от БСП, независимият Стоян Иванов този път не присъства, столовете на депутата от „Атака” Волен Сидеров, както и на Джевдет Чакъров и на Дурхан Мустафа от ДПС, по традиция останаха празни, откакто са отишли в Народното събрание те никога не уважават публични дискусии по обществени проблеми в Бургас. Морските кметове от областта – на Бургас Димитър Николов, на Поморие Иван Алексиев, на Приморско Димитър Германов и на Несебър Николай Димитров, също дойдоха да чуят дебатите, защото това пряко засяга развитието на общините им, само градоначалникът на Царево Георги Лапчев не се появи, а созополският му колега Панайот Рейзи си тръгна малко след откриването на срещата.
Местата на депутатите Волен Сидеров от "Атака", както и на Дежвдет Чакъров и Дурхан Мустафа от ДПС останаха празни, липсваше и кметът на Царево Георги Лапчев, а созополският му колега Панайот Рейзи си тръгна малко след откриването на срещата
|
В хода на дебата бургаският кмет Димитър Николов попита представителите на Министерството на транспорта дали ще има възможност Общината да полага кабели по дъното, което е държавна собственост до остров Света Анастасия. Отговорът, който получи беше категоричен: „Да”. Оказа се, че повечето представители на морски институции, кметове и представители на бизнеса подкрепят поправките в закона.
„Когато започнахме работа по законопроект имаше доста повече предложение за изменения и допълнение, ние решихме да акцентираме върху основните неща, които по наша преценка се нуждаят от изменение. Решихме да направим един закон от акценти без допълнително да размиваме нещата. Законопроекта предвижда следните основни изменения – възможност за строителство в акваторията – това е тема която то доста време се говори и обсъжда и възможността за изграждане на нови пристанища”, посочи Красимира Стоянова, директор правна дирекция в Министерство на транспорта. Беше подчертано, че именно строителство в акваторията и облекчаване на бизнеса са основните предимства в новия закон за морските пространства.
Кметът на Несебър Николай Димитров пък се застрахова, че пристанището там е част от града, който е обект със световно значение и концесионерът може да влезе в противоречие със Закона за културното наследство, ако тръгне да инвестира мащабно.
Градоначалникът на Поморие Иван Алексиев подчерта, че новият
закон е изключително важен за общината му, особено след бурята от февруари
миналата година, когато много лодки на местни хора бяха потрошени и погълнати
от морето. „Сега можем да участваме по ОП „Рибарство и аквакултури” за
изграждане на рибарски пристанища. Досега имахме 2 хелинга, които обаче не бяха
защитени и лодките хвърчаха като сламки. Законът ще облекчи строителството на
пристанища”, каза Алексиев. Той поиска да се обърне специално внимание на
закритите лодкостоянки, защото Общината предвижда изграждането на такива в
Ахелой.
Като цяло на срещата измененията в Закона за морските пространства бяха посрещнати с подкрепа от кметове и шефове на пристанища
|
Най-критичен към новия закон беше представителят на Института по регионални стратегии Павел Маринов. „Досега имаше само хвалби. Но с този закон започва да се говори за пристанищата така, сякаш досега не е имало такива”, каза той.
Депутатът Иван Вълков каза, че всички участници в срещата, които имат конкретни предложения, могат да ги подадат писмено, за да бъдат разгледани при приемането на поправките в Закона.