Дизелови мотори, работещи с… дърва – хит в Бургас през далечната 1937 година
Ако се бе родил половин век по-късно, Жеко Николов щеше да е световна знаменитост
Дизелови мотори, които обаче работели не със скъпа нафта, а с евтини дърва, са били хит в Бургас през далечната вече 1937 година. Тогава вестник „Бургазки фаръ“ дни наред публикувал реклама на смайващото и в наши дни изобретение, чийто автор бил някой си Жеко Николов от Омуртаг. Той успял да създаде феноменален генераторен апарат, благодарение на който всички известни по това време дизелови агрегати можели да работят с най-обикновени дърва и така да постигат големи икономии. От това революционно ноу-хау можели да се възползват всички фабриканти и мелничари. Според Жеко Николов чрез генератора консумацията на час и на конска сила била само 800 грама дърва.
Тъй като и по това време нашите предци са следвали принципа: „Око да види, ръка да пипне“, изобретателят съобщава, че „желающите да видят в работа дизелов мотор система „Гюлнер“ 130 к.с. могат да се отнесат до братя Калчеви, мелничари, град Омортаг“.
Всички, които се уверили, че наистина има такова животно – дизелов мотор с дърва – можели да поръчат генераторна инсталация директно при изобретателя Жеко Николов във фабрика „Победа“ – Русе, където се изработвали.
Един автомобил от 100 конски сили значи ще гори 80кг. дърва на час.
Бургас - София е 4 часа или 320кг.
п.п Пред блока идва камион и изсипва два кубика дърва.Почвам аз да си ги цепя а комшията любопитства:
- Ко праиш бе комшу.
- Зареждам колата, утре тръгвам за София.