Старият Несебър, Герасим Михалчев и Пинкова – в примери за лошо управление
Несебър е една от
най-богатите общини в България. Градът е в списъка със световно и културно
наследство на ЮНЕСКО. Именно затова преди две години се решава той да бъде
изготвен план за управление на Стария Несебър. Договорът е сключен без
обществена поръчка, въпреки, че Общинският съвет гласува 200 хиляди лева за
реализирането му. Парите се дават без прякото договаряне да бъде обявено пред
Агенцията за обществени поръчки и на сайта на Общината.
Сумата от 200 хиляди лева
го прави един от най-скъпите подобни планове в цяла Европа. Договорът се
сключва с екип от Националния институт за недвижимо културно наследство с
ръководител проф. арх. Тодор Кръстев.
На въпросите защо не е обявена обществена поръчка, от общината се мотивират, че
„само от НИНКН могат да я изпълнят”. Пред Асоциацията „Журналисти за прозрачно
управление“ кметът на града Николай Димитров обясни, че не е обявил обществена
поръчка, защото това е интелектуален труд и според закона не бил задължен да го
направи. Законът за обществени поръчки обаче гласи, че неговите изисквания
задължително се спазват при поръчка за проект на стойност над 110 хил. лв. без
ДДС.
Чиновник печели
поръчки за частния си работодател
Иначе в община Несебър се извършват „нормалните” за повечето български общини
нарушения. Например през 2008 г. се създава Общинско звено за самоохрана, като
за негов началник е назначен Герасим Михалчев. Оказва се, че по същото време
този служител има сключен трудов договор и с охранителната фирма „ВТА” ООД.
Вторият договор от частната фирма е прекратен едва през 2011 г. През цялото
време, докато Михалчев е бил шеф на звеното, всички общински поръчки за охрана
на общински имоти и на общински мероприятия, са печелени от „ВТА”, тоест от
фирмата, от която той е получавал втора заплата.
АФП наказва служителка, съдът в Несебър отменя наказанието
Има и други нарушения, които характеризират безпомощността на институциите да
оказват контрол върху обществените поръчки. През ноември 2010 г. общината
сключва договор за „Направа на пешеходно пространство от светофара на
околовръстен път до гробищен парк и отводняване за гр.Несебър, общ.Несебър”.
Спечелилият кандидат е Е.Т. „Пинкова – Й.Пинкова”. Констатирано е, че в техническото
и финансово предложение, както и в договора, не е определен обема на
подлежащите за изпълнение строителни работи. Така в крайна сметка парите за
строителство достигат 100 хиляди лева, или близо 200 лева на квадратен метър.
Според общински съветници, дори и при най-скъпите подобни ремонти целият
тротоар не би трябвало да струва повече от 50 хиляди лева.
При извършената проверка от Агенцията за финансов надзор на отговорната
служителка в общината е съставен акт от 500 лева за нарушенията при обявяването
на поръчката. След като актът е обжалван в съда в Несебър, той е отменен,
понеже се оказва, че директорът на Агенцията за държавна финансова инспекция не
е оправомощен да налага наказания за нарушения на Наредбата за възлагане на
малки обществени поръчки ?!?
Случващото се в Несебър не е единичен случай. Напротив – това, което се случва
там, е характерно за една голяма част от останалите общини. Нарушенията на
закона, дори и когато са направени в опит да се защити интереса на съответната
община, си остават нарушения.
Очаквайте още разкрития за нарушенията на Закона и в други общини, направени от сдружение „ Журналисти за прозрачно управление“
на това не му ли казват плагиатство???