Жените въртят 70% от онлайн оборот
Онлайн пазаруването в България набира все по-голяма скорост. Този пазар се движи нагоре особено след появата на сайтовете за групово пазаруване. „Въпреки кризата в момента ръстът на продажбите все още успява да компенсира понижените потребителски кошници”, коментира за economymagazine.bg Ева Вучева, изпълнителен директор на онлайн портала Fashion Days България.
И въпреки, че електронното пазаруване, особено в западните държави, отдавна е част от ежедневието, в Централна Европа през последните месеци се наблюдава леко забавяне на растежа. „Ако трябва да го сравня с останалите страни в Европа при нас растежът е голям, но като процентно съотношение на онлайн пазара и на хората, които пазаруват, сме много назад”, коментира Велизар Величков, търговски директор на Grabo.bg.
Това показват и данните от проучване за медиа потреблението "Mediascope Европа 12”, в което България участва за първи път. Според него средно по три покупки онлайн за общо 48 евро сa направили българите през последния месец. За последните шест месеца на един интернет потребител у нас се падат средно 9,3 покупки на стойност 117 евро. За сравнение, останалите европейци са похарчили средно по 544 евро за 13,4 онлайн покупки през последните шест месеца. Общо 188 млрд. евро са похарчени за пазаруване чрез интернет в Европа за същия период.
У нас основните сайтове за онлайн пазаруване са около 20, но всеки ден се появяват нови. „Купува се всичко, което е интересно и различно. Купуват се дори скокове с парашути”, каза Величков. Според Вучева водещото при покупката на дадена стока е цената. Напоследък оабче тя си дели първото място с качество на обслужването и доверието на потребителя към съответния продавач.
Едно от предимствата на тези сайтове, било то за групово пазаруване или такива, предлагащи модни стоки, е значително по-ниските цени. Сайтовете за групово пазаруване например договарят добри цени поради няколко причини. Първото е, че шансовете да се стигне до голям оборот е много по-голям, тъй като те показват офертата на хиляди потребители. Второто нещо е, че посредством сайтовете за групово пазаруване потребителят е подложен на редица условности – да си използва валчера в рамките на определен период от време или офертата е за след седмица. „Това е причината цените да са толкова снижени. В крайна сметка празната стая е най-скъпата стая за хотелиера”, коментира Величков.
При сайтовете, предлагащи модни стоки, ниските цени се дължат на това, че те обикновено купуват outlet колекции или свръх произведена продукция. „Напоследък обаче все по-често производителите ни доверяват и новите си колекции”, каза Вучева. И тук предимството е, че могат да предложат на производителите достъп до огромен пазар.
Данните показват, че хората, които пазаруват в тези сайтове, са между 25 и 40-годишни, работещи. По-активни са дамите. Около 69% от хората, пазаруващи онлайн, са именно жени. Мъжете пък пазаруват основно по-скъпи продукти – часовници, обувки и дрехи.