100 хил. българи не могат да четат, държавата бездейства, а големите фирми бягат
24 Септември 2012, Понеделник, 09:39 ч.
Автор: Петър Бочуков, "Гласът на Русия", снимка: Дими ЛазовСтраната ни чупи рекорди по неграмотност в ЕС, а министър Игнатов пуска слаби проекти за обучение
Срамни за днешния модерен свят данни на статистиката разкриват тревожна картина а състоянието на българското образование. В родината на първоучителите Кирил и Методий над 100 000 български граждани не могат да четат и пишат.
По този показател страната държи европейски рекорд с отрицателен знак. Сериозно безпокойство буди също фактът, че през последните 20 години 500 000 деца са напуснали преждевременно училище - една трета от тях не са стигнали до 7-ми клас. Повече от 60 процента от обърналите гръб на задължителното образование са цигани – проблемът на гетата отдавна е проблем на цялото общество. Но какви решения се предлагат за този проблем? Образователните експерименти и реформи очевидно не дават резултат. Държавата прилага методи и изследвания, които по-скоро изкривяват утвърдената и успешна в миналото система, вместо да я усъвършенстват. Мерките за модернизация на учебните програми, обучението на преподаватели и подобряването на достъпа до образование на децата в неравностойно положение, на практика дават обратни на очакваните резултати. Всъщност те отразяват състоянието на обществото, което се отличава с дълбоко разслоение, ширеща се бедност и липса на перспектива.
Тези дни Еврокомисията обяви, поредния български “рекорд”. Публикуваните данни сочат, че 41 процента от учениците са в някаква степен неграмотни. Те не успяват да покрият критичния праг на грамотност по четене. Броят на учащите се в България, които нямат основни умения за четене, е двойно по-голям от средните нива на останалите 26 държави от ЕС, където делът на слабограмотните е средно около 20 процента. По класацията от 1 до 5 на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие учениците в България защитават ниво 2. Това значително увеличава риска за подрастващите по-късно да не могат да си намерят работа, заради ниска квалификация и ги обрича на трайна бедност – 73 процента от отпадналите от училище изобщо не се регистрират на трудовия пазар.
На основателната и остра критика в медиите, министърът на науката и образованието Сергей Игнатов неотдавна обяви началото на проекта "Нов шанс за успех", по който ще се обучават неграмотни и слабограмотни българи. Проектът е финансиран от ЕС по оперативна програма "Развитие на човешките ресурси". Стойността му е 5 милиона евро. По този проект ще бъдат обучени 10 500 души, като се очаква осем хиляди от тях да получат и документ, удостоверяващ тяхното ниво на образованост. Но това е капка в морето. Огромното мнозинство неграмотни няма да бъдат обхванати от този или подобен на него проект. Преди време от Брюксел за пореде път препоръчаха на българските власти да ускорят реформите на законодателството, с което се урежда работата на училищата и мерките за модернизация на учебните програми, обучението на преподаватели и подобряване на достъпа до образование на групите в неравностойно положение. До средата на тази година страната ни трябваше да разполага с два закона - за предучилищното и училищното образование, а също и за висшето образование. Но те са все още в ранен стадий на подготовка. Резулатът е налице - на предварителния изпит по български език и литература в Софийски университет „Св. Климент Охридски” оценка слаб 2 са получили 52 процента от кандидатите за студенти. А в Пловдивския университет от проверените общо 2185 писмени работи по български език и литература двойките са 564 и няма нито една пълна шестица.
Перспективата е повече от тревожна. Както писа Ройтерс в свой анализ: “България трябва да реформира остарялата си образователна система, за да реши проблема с хроничния недостиг на квалифицирана работна ръка, който спира чуждите инвеститори и подкопава усилията да се помогне на боледуващата й икономика”. Най-бедната страна-членка на ЕС има и най-ниска производителност на труда. Тя харчи около 4 процента от брутния си вътрешен продукт за образование, което е много, много под средното за ЕС. Тези факти обричат България на трайна бедност и на постоянно регистрираща печалните рекорди на съвременна Европа...
Почина Георги Христов
Брутални кадри от френско летище! Кюрди смляха от бой турски младежи без причина
Изхвърлиха бебе на магистрала
Обилен снеговалеж по пътищата у нас, има ли затруднения в движението
Джей Ло се чувствала пренебрегната като дете
Нов политически трус в Южна Корея! Внесоха импийчмънт и срещу действащия президент
26/12/2024, Четвъртък 15:00
0
Брутални кадри от френско летище! Кюрди смляха от бой турски младежи без причина
26/12/2024, Четвъртък 14:40
0
Изхвърлиха бебе на магистрала
26/12/2024, Четвъртък 14:20
0
Папата отвори „свещена врата“ в италиански затвор
26/12/2024, Четвъртък 14:00
2
Босненският министър на сигурността е арестуван за корупция
26/12/2024, Четвъртък 13:40
0
Крим обявява извънредно положение заради нефтения разлив
26/12/2024, Четвъртък 13:20
2
Редица квартали на София са без ток
26/12/2024, Четвъртък 12:40
5
На Витоша: Непочистени пътища, не може да се стигне до ски пистите
26/12/2024, Четвъртък 12:20
1
Почина Георги Христов
26/12/2024, Четвъртък 12:00
0
Три населени места в Община Троян са без ток
26/12/2024, Четвъртък 11:40
0
Байдън иска от Пентагона да продължи активните доставки на оръжия за Украйна
26/12/2024, Четвъртък 11:20
3
От 10 месеца няма и следа от 17-годишната Ивана от Дупница
26/12/2024, Четвъртък 11:00
2
Неграмотната и чалгализирана млада измет е много по лесно да се управлява и манипулира,от демократичните правителства на европейският(еврейският) съюз !
А така или иначе образователната система е срината, учителите не могат да научат децата на нищо, защото първо - децата нямат желание, второ, защото учителите които сега преподават са завършили образованието си в началото на 90-те, трето - дори при желание от страна на учителя, той няма никакви права, не може да изгони от час, не може да остави на поправка, не може да накаже малкия дебил, който без никакви последствия лющи карти в клас, псува учителя и пуши в тоалетната.
Образа на учителя е унизен до такава степен, че той е просто човечец, който трябва да търпи лайнарщините на 14-16 годишни шаврантии и пикльовци, който уж трябва да заинтригува тях, но никой не му е дал наръчник как да заинтригува 15 годишен келеш който се интересува от чалга, алкохол, цици, компютърни игри, марихуана и порно. В тези интереси няма как да впишеш история на българия, амеби и попови лъжички, полезни изкопаеми и Димитър Димов.