Скоро колите ще пълзят в градовете с 30 км/ч
Целта е осигуряване на по-голяма безопасност по пътищата, пише в. "Сега".
В
наредбата, която е в сила от края на юли, е записано, че на входовете
на градовете и селата се позволява скорост до 50 км в час, а извън тях -
до 40 км. На практика този текст позволява масово ограничаване на
скоростта в населените места и дали това ще стане, ще зависи единствено
от волята на държавата, общините и полицията.
Според
новата наредба ограничения на скоростта ще се постигат чрез изкуствени
неравности и други средства по улиците. Къде да има "легнали полицаи" ще
се определя или с генерален план на съответното населено място, или от
администрацията, управляваща пътя, съгласувано със службите за контрол
по спазване на правилата за движение. Това означава, че общините и КАТ
могат да си слагат където искат ограничения, без да се обясняват. Все
пак е уточнено, че "легнали полицаи" може да има, когато улицата
преминава покрай входове на училища, детски ясли и градини, детски и
спортни площадки, здравни и културни заведения, големи търговски обекти и
обекти за масово събиране на хора. Те могат да бъдат поставени и на
пешеходни пътеки, използвани от деца и от хора с увреждания, както и на
входовете и изходите на обособени и сигнализирани жилищни зони,
паркинги, гаражи, фериботи. Но накрая е обобщено, че няма проблем те да
са навсякъде - "на участъци от улицата с концентрация на ПТП, причината
за които е превишената или несъобразената с пътните условия скорост на
движение от водачите на МПС".
Всички изкуствени
неравности ще се вписват в регистър, който се води от собственика на
пътя и трябва да отговарят на точно определени технически и строителни
изисквания. Съществуващите изкуствени неравности пък трябва да се
приведат в съответствие с наредбата в срок от 3 г. Останалите трябва да
бъдат махнати до една година.
За първи път за
подобно драстично ограничаване на скоростта се заговори преди година.
Тогава Европарламентът прие специална резолюция за насърчаване на
въвеждането на устройства Alcolocks за автоматично спиране, в случай че
шофьорът е пил, както и за ограничаването на скоростта до 30 км/ч в
жилищните зони. Евродепутатите настояха и за хармонизиране на правилата
за движение по пътищата, за техническа изправност, за знаците и
допустимите нива на съдържание на алкохол в кръвта. Докладчикът по
резолюцията - германецът Дитер-Лебрехт Кох от Европейската народна
партия, предложи да се въведе ограничение на скоростта от 30 км/ч в
жилищните зони и по всички еднолентови пътища в градски зони, които не
разполагат с отделна велосипедна алея.
Още тогава
български експерти прогнозираха, че резолюцията може да бъде използвана
за масово ограничаване на скоростта в градовете. И предупредиха, че
ограничението трябва да важи само за гъсто населени жилищни зони, райони
около детски градини и училища. "Би било добре това да се възприеме, но
не за всяка улица в населено място, иначе ще създаде един много
сериозен проблем във всеки град. Трябва да се балансира и да се
преценява къде колко да е ограничението, на булевардите - 80-90, край
блока - 30-40 км в час", бяха техните аргументи.