Със 140 км в час караме само по новите магистрали
Ако сте решили, че с отварянето на новите участъци от магистрала "Тракия" и с вдигането на разрешената скорост по магистрала на 140 км в час ще стигнете това лято по-бързо до морето, ще останете излъгани. Не само заради тапите, които ви чакат, след като слезете от магистралите, ами и заради ограниченията на скоростта по самите тях, които са доста под разрешените 140 километра.
Изчисления на експерти показват, че от общо малко над 400 км магистрали, на всички изисквания отговарят само новооткритите участъци от "Тракия" (67,7 км). Към тях може да добавим и 30 км от "Марица". На тях все още няма знаци за ограничение на скоростта заради неравности, тунели или животни.
Но не е така на "Хемус". Ако сте решили да прекарате почивката си по Северното Черноморие или просто да се разходите в това направление из държавата, хващате точно нея. И подкарвате с позволените 140 км/час. Това обаче трае 15 километра.
Защото скоростта е свалена на 90 км със знак, който предупреждава за възможна поява на диви животни или домашен добитък. Ограничението важи за участък от около 10 километра. Още едно такова ви очаква след още 15 км, но този път е за участък от 4 км.
Тъкмо сте ги отминали, решавате да настъпите газта и следва нов знак - за неравности по пътя, и ограничение на скоростта дори до 70 км. Впечатляваща е и технологията, която е приложена на места за справяне с неравностите - т.нар. гребени на бабуните просто са изрязани, за да се изравнят с равнището на настилката.
Продължавайки да се движите по "Хемус", ще се натъкнете и на табела, която показва край на магистралата, въпреки че платната са все така три и няма промяна в габарита на пътя. Там поне може да се движите със 110 км. За съжаление тези не са единствените участъци от магистралите, които всъщност не са магистрали.
"Люлин" е в перфектно състояние - няма дупки и бабуни по пътното платно, въпреки това в пернишката част на аутобана никъде не е разрешена максималната скорост от 140 км/час. До първия тунел шофьорите могат да карат с не повече от 120 км. За навлизане в тунелите пък скоростта пада до 80. След тунелите също има ограничение на скоростта до 70 км в час заради отклонението за село Мало Бучино. Така водачите могат да се
движат със скорост от 140 км в час само около 6-7 км от общо 20 километра дължина на магистралата. Въпреки промяната на максималната скорост на движение по аутобаните табелите на "Люлин" сочат не повече от 130 км в час.
Знак за ограничение на скоростта по магистрала "Тракия" в 50-километровия участък през Пловдивска област няма. Но надеждите за движение с позволените 140 км са попарени от дупките и неравностите. Водачите сами натискат спирачката, защото карането по вълнообразния асфалт и попадането в цепнатините и пробойните, осеяли платното, са съпроводени с неприятно друсане и вибрации, установи репортерска проверка. Освен това липсват и знаци, които да указват неравностите и да предупреждават за опасността от преобръщания при шофиране с по-висока скорост.
В най-лошо състояние са надлезите на магистралата, където са отбивките за населени места. Над Карловско шосе личат оголени метални сглобки от изграждането на платната. Те пресичат напречно магистралата и са през 10-ина метра, а минаването през тях кара целия автомобил да се тресе.
Множество кръпки по "Тракия" са направили шосето неравно, няма предупредителни знаци за тях.
Същото е положението и с надлеза при отбивката за Раковски на 137-ия километър. Реално на тези места с повече от 80 км/ч не може да се кара. Личи, че наскоро са правени кръпки, уж дупки няма, а настилката не е изравнена, вълнообразна е и друса опасно, коментираха водачи на автомобили от среден клас. Проядено от дупки е трасето преди 124-ия км. в посока към Пазарджик. В разстояние на 2 км настилката е осеяна с пукнатини между лентите - аварийната, дясната и лявата. В обратната посока - към Бургас, от разклона за Цалапица почва лош участък от около 2 км с много дупки. Те не са големи, но са една след друга.
От 131-ия километър в посока към Бургас, където миналия юни в катастрофа с автобус загинаха 9 души, започва "поле" от дупки в дясната лента и между нея и платното за изпреварване. "Правим редовно текущи ремонти - всеки месец се извършват. Последно бяха през юли в цялата 50-километрова отсечка в областта, където се е налагало. В момента няма "тежък" участък.
Имаме пари за текущи ремонти и където се отворят дупки и се появвят пукнатини, се запълват своевременно", заяви началникът на Областното пътно управление в Пловдив инж. Атанас Ташков. От 119-ия км към София около 1 км личат пресни кръпки - до края на Пловдивска област към границата с Пазарджишка. Маркировка по платното на магистралата в 50-километровата пловдивска зона, която да сигнализира на шофьорите, че преминават в друго платно, обаче няма. "Имаше намерение да се постави в района на 131-ия км заради катастрофата с автобуса. Разпореждането трябва да дойде от София", каза Ташков.