Изследват по-щателно психопрофила на кандидат-шофьорите
Депутатите приеха на първо четене промени в Закона за движението по пътищата с вносители председателят на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения Иван Вълков и група народни представители със 76 гласа „за”, 3 „против” и 11 „въздържал се”.
Предложените изменения и допълнения са в три посоки:
1. Подобряване на качеството на изследванията за психологическа годност на лицата.
2. Създаването на възможност водачите, притежаващи правоспособност за управление на тролейбус да придобиват правоспособност за управление на МПС от категория D (за управление на автобус) без да е необходимо да притежават стаж за управление на МПС от категория С.
3. Повишаване безопасността на движението по пътищата.
Промените предвиждат моторните превозни средства да се движат целогодишно и през деня с включени светлини. Такава практика има в редица европейски страни и това е добро решение за повишаване безопасността на движението.
„Друга промяна се отнася до завишаването на срока за лишаване от право да управлява МПС и глобата на водач, който управлява моторно превозно средство след употреба на алкохол или уповайщо вещество. В законопроекта е предвидено и увеличаване на размера глобата за водач, който преминава при сигнал на светофара, който не разрешава преминаването, както и въвеждане на наказание лишаване от право на управление за същото нарушение”, каза от трибуната на НС бургаският депутат Иван Вълков.
Създава се и разпоредба, с която водача на велосипед е длъжен да ползва светлоотразителна жилетка. Като при неспазване на това задължение е предвидена и съответната санкция.
„Между първото и второто четене на законопроекта могат да бъдат направени предложения за усъвършенстване на законопроекта. Част от предложенията се отнасят до създаването на разпоредби, които задължават пешеходците да пресичат платната за движение на определените за това места”, каза още Вълков.
Направени са предложения относно преминаването на „червен сигнал на светофара”, както и неспирането на МПС на пешеходна пътека. Тук предложението е да има глоба 200 лв. и лишаване от правото на управление за 1 месец и при повторно нарушение удвояване на глобата. Анализите показват, че сегашните глоби са малки и нямат необходимия възпитателен и възпиращ ефект.
Извършена е промяна в посока повишаване на глобите и санкциите при водачи на МПС, употребили алкохол над 0,5 промила и под 1,2 промила. Средногодишно контролните органи залавят около 17 000 – 19 000 водачи, употребили алкохол. Тези цифри са устойчиви и въпреки кампаниите и единодушно отричане на това деяние броя на извършителите не намалява. Следва също да се имат предвид огромния брой скрити случаи, т.е. такива, които не са заловени. Затова предложените глоби и санкции са адекватни и могат да допринесат за повишаване безопасността на движението.
Последните 2 предложения са в унисон с предложените по-сурови мерки в НК и НПК.
„Бих споделил, че при разискванията бяха направени предложения за повишаване на рискриктивните мерки (като глоби и санкции) по отношение на водачите на МПС, които нямат свидетелство за управление на МПС или то им е било отнето”, коментира председателят на транспортната комисия. По думите му е необходимо и повишаване на глобите пешеходците, не само за водачите на МПС, защото те също са участници в движението по пътищата и при нарушение на правилата те не трябва да бъдат толерирани. Промените и допълненията са адекватни добри и са в унисон с европейското законодателство.