Доналд Тръмп съсипа Шейн
Високите мита убиха търговеца
Стремителната популярност сред американските купувачи на създаденото в Китай приложение Shein беше значително подкрепена от безмитната доставка на ултраевтината му мода. След като американският президент Доналд Тръмп спря тази възможност за китайските стоки обаче, дрехите на компанията сега ще понесат пълното въздействие на новите му мита, пише Investor, цитирайки Wall Street Journal.
Наложените в сряда американски мита и ответните мерки на Китай хвърлят в смут цялата търговия със стоки между двете страни. За Shein допълнителното въздействие от прекратяването на т.нар. изключение de minimis за Китай означава двоен удар и може би най-ключовото предизвикателство за гиганта в бързата мода, чиито връзки с Китай отдавна са го приземили в центъра на американско-китайското напрежение.
Модният гигант вече премести плановете си за първично публично предлагане (IPO) от Ню Йорк в Лондон, където се надява да се листне до юни. Новите мита на Тръмп срещу Китай и премахването на възможността за освобождаване от мита на китайски стоки до 800 долара от 2 май правят все по-неясни изгледите на компанията изобщо да излезе на пазара.
Гъвкавата верига за доставки, с която Shein се гордее, сега е изправена пред огромен натиск да поддържа ниски разходи.
„Shein вероятно ще трябва да открие колелото наново“, казва Винчи Джан, анализатор в компанията за проучвания и анализи M Science. „Почти сигурно е, че ще повишат цените, иначе няма да оцелеят.“
Shein не е отговорила на запитването за коментар.
Тъй като Тръмп прекрати опцията de minimis само за Китай, Shein все още може да доставя стоки в САЩ без мита от други държави. Shein е насърчавала някои доставчици да преместят фабриките си във Виетнам, но съобщението на Тръмп от миналата седмица за налози от 46% върху вноса на стоки от Виетнам подкопава тези усилия. В сряда Тръмп разреши 90-дневно отлагане на повечето мита, като същевременно увеличи митата за Китай.
Кати Лин, която управлява базиран в Гуанджоу подизпълнител, доставящ стоки на Shein и на китайския ѝ конкурент Temu, отлага плана си за създаване на фабрика във Виетнам. „Преместването там може да не е решение веднъж завинаги“, казва тя. Лин казва, че е намерила двама партньора в Макао и Виетнам, които могат временно да помагат за изпращането на пратки до САЩ.
Тръмп за пръв път се опита да прекрати освобождаването от мита за Китай през февруари, но се наложи да отложи мерките, за да позволи на Министерството на търговията да създаде система за обработка на проверките и налозите върху пратките. Shein, чиято централа в момента е в Сингапур, твърди, че освобождаването от мито de minimis не е от решаващо значение за успеха ѝ. Въпреки това по време на двумесечната отсрочка Shein се е постарала да се подготви.
Shein, чиито дрехи са средно с 20-35% по-евтини от тези на конкурентите в областта на бързата мода като Zara и H&M, повиши цените на някои артикули през последните два месеца. Осем продавачи в Shein и Temu, които също са увеличили някои цени, казват, че поръчките от САЩ са намалели с 20% до 50 % през март в сравнение с януари.
След последното съобщение на Тръмп за митата Брайън Луо, управляващ американска компания за доставки, която помага на компании като Shein и Temu да доставят пратки до американски клиенти, казва, че поръчките , които е получил към понеделник, са намалели до 1600 от средно 4000 на ден.
„След като бъдат добавени митата, хората може да се върнат към Amazon, особено след като скоростта на доставките им е по-бърза“, казва Луо.
Според Шенг Лу, професор по мода и облекло в Университета на Делауеър, новите американски мита може да доведат до общ налог върху вноса на облекло от Китай от близо 150%.
Shein няма клиенти в Китай, въпреки че сключва подизпълнителски договори с хиляди фабрики там, за да захранва огромния си избор от евтини облекла и да отговаря на променливите вкусове на потребителите. През последните няколко години компанията диверсифицира веригата си за доставки и вече произвежда и в Бразилия и Турция, по-близо до потребителите си в Северна Америка и Европа.
През последните месеци Shein води разговори с производители в САЩ за производство на някои от дрехите си там, твърдят запознати. Повече от една трета от поръчките на Temu в САЩ сега се изпълняват от продавачи, които имат складови наличности в САЩ.
В рядко срещан публичен коментар търговски служители в Гуанджоу, където са базирани много от доставчиците на Shein, заявиха пред вестник, контролиран от Комунистическата партия, че компанията увеличава инвестициите си в Китай и отрекоха, че доставчиците ѝ се изнасят от Китай.
Въпреки това в понеделник анализаторите на Goldman Sachs понижиха прогнозите си за брутните продажби на Temu с една трета до диапазона от 63 млрд. до 84 млрд. долара.
Temu, собственост на китайската компания за електронна търговия PDD Holdings, не е отговорила на запитването за коментар.
Миналата година компаниите са изпратили от Китай в САЩ малки пакети на стойност 46 млрд. долара съгласно изключението de minimis, което формира 11% от американския внос от Китай, изчисляват икономистите на Nomura.
Въпреки че САЩ е един от най-големите пазари на компанията, Shein продава в повече от 150 държави.
В чат група в WeChat с над 200 търговци, които продават на американски потребители в Shein или Temu, продавачите се надпреварват да измислят планове за непредвидени ситуации. „Ако не мога да продавам в САЩ, няма проблем. Все още има други добри пазари“, казва Уан Сянвей, продавач на кухненски прибори в Китай.
Но Shein се сблъсква с регулаторни и политически проблеми по целия свят. Европейският съюз също се стреми да премахне своята версия на разпоредбата de minimis, а някои държави вече са прекратили подобни вратички.
Приходите на Shein са нараснали с 19% до около 38 млрд. долара през 2024 г., което е под увеличенията от 40% и повече, които компанията наблюдаваше през последните няколко години, твърдят запознати източници.
След като плановете ѝ за листване в Ню Йорк се провалиха, Shein засили фокуса си върху спазването на изискванията, за да отговори на политическите и регулаторните предизвикателства. Заявлението ѝ за първично публично предлагане в Лондон чака одобрение от китайските регулаторни органи от юни миналата година.
„Митата на Тръмп и други политики затварят прозореца за IPO-то“, казва източник, близък до мисленето на Пекин.



















