Българските моряци от "Галакси лийдър" кацнаха в София (ВИДЕО)
Капитан Любомир Чанев и старши помощник-капитанът Данаил Веселинов вече са на родна земя
След повече от година в плен на йеменските хути от групировката "Ансар Аллах" - капитан Любомир Чанев и старши помощник-капитанът Данаил Веселинов бяха освободени и кацнаха на родна земя малко преди 16,15 часа.
Те се прибраха с правителствения ни самолет „Еърбъс“. Машината излетя по-рано от столицата на Оман - Мускат. На борда на самолета е и министърът на външните работи Георг Георгиев.
Корабът "Галакси лийдър", с двамата българи на борда, бе пленен в Червено море в края на ноември 2023 г. Споразумението между Израел и палестинската групировка "Хамас" даде зелена светлина на операцията по освобождаването им, като координацията ѝ е била в ръцете на "Хамас."
Кадри на Оманската телевизия показаха пристигането снощи на екипажа в столицата на Оман. Моряците изглеждаха в добро здраве.
По-рано стана ясно, че всички моряци, които бяха пленени с кораба „Галакси лийдър“, са освободени едновременно и пътуват към родните си места. Кап. Золтан Сулай, управител на варненската фирма, която е партньор на корабособственика, припомни, че екипажът е от 25 души от пет националности. Освен българите – капитанът Любомир Чанев и старши помощникът Данаил Веселинов, към родните си места пътуват и моряците от Румъния, Украйна, Мексико и Филипините.
За нашата фирма приоритет винаги е бил екипажът, а не корабът, подчерта кап. Сулай. Той благодари на всички български и чуждестранни институции, които са съдействали за освобождаването на моряците. Специална благодарност отправи и към цялата морска общественост, която нито за ден не е забравила колегите си в плен и винаги е била съпричастна и е помагала с каквото може.
Фирмата през цялото време беше в контакт със семействата на капитана и старпома, допълни Сулай. По думите му на близките на двамата моряци е оказвана и необходимата финансова подкрепа.
„Галакси лийдър“ е в района на йеменското пристанище Ходейда. Това е „мъртъв“ кораб, изцяло изоставен, обясни Сулай. И уточни, че процедурите отново да бъде въведен в движение са сложни и изискват много логистика.
Кап. Сулай коментира още, че Международната морска организация обмисля нови мерки за повишаване сигурността на моряците. По думите му обаче, когато проблемът е политически, както в случая с хутите, е много сложно да бъде намерена точната формула. За това трябва да работят всички държавни ръководители и международни организации, защото това е проблем на целия свят, тъй като без корабоплаване няма как да има икономика, посочи капитанът. Той допълни, че в случаи като този не са от полза и паник стаите на корабите. Те са добър вариант, ако атаката е по море и опасността се вижда отдалеч, но не и когато атаката е изключително бърза и е по въздух, обобщи Сулай.
Нашите и вашите да не си преписват заслуги .