Със 7,4 млн. лева училища ще борят предразсъдъците към ромите - ще има ли реален ефект или отново парите ще потънат
. Липсва яснота как ще се избегнат грешките от „Десетилетието на ромското включване"
Министерството на образование стартира нова програма за 7,39 млн.лева, с която ще бори "предрасъдъците срещу ромските деца в училище". Обещаните милиони за десегрегация на седем училища и общини пораждат основателен скептицизъм.
Сходни програми в миналото, включително скандално известното „Десетилетие на ромското включване“ (2005–2015), изразходваха стотици милиони левове за интеграция на ромите с почти нулев видим ефект.
Сега, когато отново се говорят големи думи за социална справедливост и образователна интеграция, няма никаква гаранция, че тези средства няма да потънат в административни и PR дейности.
Програмата „Десетилетие на ромското включване“ бе обявена с амбициозни цели за подобряване на достъпа до образование, здравеопазване, жилища и заетост за ромите. За нея бяха отпуснати стотици милиони левове от държавния бюджет и европейски фондове, но постигнатите резултати бяха разочароващи. Липсваха трайни подобрения и концентрацията на ромски ученици в сегрегирани училища дори се увеличи.
Средствата често се използваха за консултации, семинари и краткосрочни инициативи, без устойчиво въздействие. Крайната оценка сочи, че инициативата не доведе до реални промени в живота на хората.
Сега новата инициатива за десегрегация разпределя 7.39 млн. лв. за борба с предразсъдъците, вторичната сегрегация и интеграцията на уязвими групи. Обаче остават съмнения относно ефективността на разходите. Липсва яснота как ще се избегнат грешките от „Десетилетието на ромското включване“. Значителна част от финансирането отива в административни и училищни структури, които преди са получавали средства без доказан ефект. Допълнителните 3.8 млн. лв. за ограмотяване на възрастни изглеждат като пореден опит за „закърпване“ на социални проблеми, като се базират на кампании със слаба ефективност.
Тежките въпроси остават без отговори. Как ще се следи ефективността на програмите?
Кой ще гарантира, че средствата няма да отидат в нечии джобове? Кога ще видим истински структурни промени, вместо поредните семинари и пилотни проекти?
Историята на провалите в ромската интеграция показва, че милионите сами по себе си не решават проблемите. Без радикално различен подход тези нови средства също рискуват да се превърнат в поредната статистика в списъка на безсмислени разходи.
Най-много средства са планирани за Югозападния район, който се води в преход (2.5 млн. лв.). За община Ботевград са предвидени 450 хил. лв., а за Петрич и Кюстендил - по 750 хил. лв. Отделно от тях основно училище "Св. П. Хилендарски" от с. Баничан, община Гоце Делчев ще получи 550 хил. лв. за мерки за десегрегация.
За Южния централен район има 2.1 млн. лв. Училищата там, които са избрани за финансиране, са природо-математическа гимназия "Боян Петканчин" в Хасково - 750 хил. лв. и основно училище "Л. Каравелов" в Свиленград - 300 хил. лв.. А общините - Харманли - 400 хил. лв. и Димитровград - 650 хил. лв.
Казанлък от Югоизточния регион ще получи 400 000 лв., а ОУ "Иван Хаджийски" в Троян (Северозападен район) - 250 хил. лв. За ОУ "Св. Св. Кирил и Методий" в с. Нова Черна (Северен централен район) са предвидени 750 000 лв., а за СУ "Св. Св. Кирил и Методий" в Игнатиево и обединено училище "Христо Ботев" в с. Друмево от Североизточния район - съответно 750 хил. лв. и 250 хил. лв. Община Смядово от този регион ще получи 390 хил. лв.
Ограмотяване на възрастни
По друга процедура от програма "Образование" - за ограмотяване на възрастни - са предвидени 3.8 млн. лв. Те са за подкрепа на уязвими групи за социално включване чрез осигуряване на достъп до образование и обучение за по-добра реализация на пазара на труда. Ще се използват за реинтегриране в образователната система на лица, навършили 16 г., отпаднали от училище и/или без основно образование, за курсове за ограмотяване на възрастни и за усвояване на учебно съдържание, за валидиране на резултати от неформалното обучение, за групови и индивидуални дейности за запознаване с професии и др.
По тази линия средства ще получат СУ "П. Хилендарски" в Хасково (750 хил. лв.), община Харманли (400 хил. лв.), професионална гимназия по хотелиерство и туризъм "Акад. Неделчо Неделчев" в Сливен (750 хил. лв.), община Ботевград (400 хил. лв.), община Сандански - 750 хил. лв. и сдружение "Бизнес инкубатор - Гоце Делчев" в Гоце Делчев (750 хил. лв.).
Браво!!!
Това е, с което всъщност аз не съм съгласен, това е проклятието на процеса, който някои в България наричат преход, а аз наричам катастрофа. Българският национален суверенитет е ипотекиран в Брюксел
а оттам изплащат дивиденти за тези, които го ипотекираха.
Само най-правилните семейства – между сто и триста правилни семейства, имат право да менажират европейските траншове и да благоденстват. Това е т. нар. европеиден елит на България, който е дълбоко антинационален, който е компрадорски, макар че думата е вехта и едва ли нашите слушатели са длъжни да знаят какво значи това, това е елит, който търгува с национален суверенитет и национална сигурност, за което пък е на заплата във формата на дивиденти или рента от Брюксел.
Това е една много тънка ципа от хора, които имат право да пипат митичните европейски пари. Останалата част от българите, това е огромното мнозинство, живеят с дребни хитрости, каквито ние ги умеем до безкрайност. Има теории, няколко теории, които са различни в елитологията. Общото между тях е, че днешният контра-елит е утрешният елит.
Аз виждам вече новия контра-елит на България, и той ще роди елита по много по-автентичен път, няма да е необходимо да му се правят „кръгли маси”.
Аз помня как на кръглата маса се караха и как се държаха за ръце под нея. Онова беше заговор на късните социалистически номенклатурни деца, на бащите в името на децата за прехвърляне на властта във формите на собственост, на собствеността отново във власт. Но историята отрече тази схема. Властта и собствеността не са взаимно заменяеми. Между тях няма мост, по който да се превръщат. Властта не се купува и не се продава. Тя се заслужава. ПОНЯКОГА по ЖЕСТОК начин. Хората на новия ден са децата на хората от стария ден. (Нямаше нов елит, който да изтласка стария. В България нямаше трето съсловие, което да унищожи първото и второто, та ако ще и с гилотина.) (У нас просто елитът вътрешно се преобразува, изтласка напред децата си и се оказа, че това е успешно само за тях.) В провинцията степента на приемственост е около 60-70 процента. В София е между 50 и 60 процента. Но в малките градчета в провинцията като събереш градските големци и направиш списък и след това отвориш списъка на ЦК на БКП, ще видиш 50% съвпадение на фамилии, които в момента държат властни политически, икономически, криминални и културни позиции в града и в окръга. Например Овчаров, или Бобоковите… Децата на секретариата и на ЦК на БКП, в най-лошия случай децата на окръжните комитети – сега е тяхното време. Това е положението – обществото в България беше и е йерархично. (Сега дори е по-лошо, защото вертикалните лифтове са напълно блокирани.)В България стана не смяна на елита, а възпроизводство на елита. )(Родителите на днешния елит отстъпиха назад, върнаха се в селските си вили и пуснаха напред децата си), които вече бяха получили съответното образование. Десетилетия преди 10 ноември 1989 г. в България се въведе системата на (езиковите) гимназии. Имаше и училище за особено надарени деца. Т. е. новият български елит след падането на Живков беше вече отдавна подготвен да заеме нови социални функции. Българската специфика е, че не един елит си е отишъл, а че родителите на сегашния елит са в Чужбина и са изпратили във властните позиции на политиката, държавното управление, икономиката и културата своите деца. Ето точно тези деца бяха успешно издирвани от „Отворено общество“. Просто съвпаднаха две неща – крачката назад на родителите, които дадоха тласък на децата си под лозунга „Това време е наше“. Българският политически продължител на „Отворено Общество“ е именно кръгът „Капитал“. Българският политически модел е в жестока криза, отвъд всяка възможност за ремонт. Новият елит идва от тъмното и от студеното и заема властните си позиции в епоха на социален безпорядък, объркване, безвремие.
Ромската интеграция в Съюза е пълен провал и много милиарди евро са отишли практически напразно!
... Разровете се , четете, гледайте интервютата с тях!
... така че, фактически...
П.с.
... а в БГ много пари отиват "в джобовете на наши и ваши"... та и тези сигурно...
Но,.... ДЕЛЕГИРАНИТЕ БЮДЖЕТИ не само ги бутат, ами ги и обгрижват, и толерират.
Четете за делегирани бюджети и ще разберете за какво иде реч, уви!
Реалността: държавата отдавна няма бюджет за повтарящи, т.е. откровен дървар (в прекия и преносния смисъл), който не само системно не посещава часовете, но и когато се появи е безкрайно недисциплиниран, учителката решава на своя глава, поне тази година от няколко поредни такива, да го остави на поправка.
Директорът привиква г- жата и я мъмри за решението й, и че не е попитала, дали може да го остави................
В автобуса, който държавата отпуска и плащаме всички ние от нашите данъци, за да доставят м@нгалите от околните села до училището в близкото селище, се случват безобразия: маанета, чалга гърми, разсейва се шофьорът и се провокира, докато шофира..., и всичко това се снима от обгрижваните, за да се хвалят в социалките.
Матури: ако квесторът не подскаже на "детето", за да получи адекватна оценка, успехът на класа и училището спада, и делегираните бюджети......
Запада ги е припознал за основен етнос тук.
Бългапите сме прекалено Православни, русофили и опърничави.
Докато с сиганите ще си правят каквото си поискат.
Си ганите паметници си нямат.
Затова и нашите, българските искат да махнат.
И ще станем като тях.
СТИГА ВЕЧЕ !
България се обезлюдава.
Българите не живеем в НАША ДЪРЖАВА а вместо да има програми ЗА БЪЛГАРИ, отново ние българите плащаме за ци ганите, незнайно защо и от кого наричани "роми".
Нито пият ром, нито са от ромей.
Слагат някой дърта комунистка за даскал на класа и всичко е точно .