Новото поколение учени - среден 3 е оценката на деветокласниците по природни науки
Учениците не могат да съпоставят комбинирана от няколко източници информация
Деветокласниците, които през октомври т.г. се явиха на първия по рода си дигитален тест по природни науки, се представиха доста слабо. Средната им оценка по химия е среден 3.10, по физика - среден 3.40, а по биология - добър 3.90. Това показват данни на МОН за въпросния електронен изпит, пише СЕГА.
Те са закономерни на фона на резултатите от PISA 2022, представени в края на м.г., които показаха, че 48% от учениците в 9. клас са с драстични дефицити по природни науки. Тъкмо те бяха и причината МОН да направи тази есен подобен национален изпит. Идеята бе да се видят слабостите на учениците, след което да се работи за преодоляването им.
Първото мащабно изследване на уменията на 9-класниците по природни науки бе проведено на 15 и 16 октомври изцяло на електронни устройства. Вторият ден платформата зацикли, заради което близо 10 000 ученици се отказаха. За тях бе организирана нова дата - 24 октомври, на която се явиха 2700 ученици. Тогава данните на МОН сочеха, че общият брой на учениците, положили изпита, е 47 500. Вчерашните данни, изглежда по-точни, сочат, че в изследването са се включили общо 48 941 ученици.
Изследването има диагностичен характер и проверява компетентности, което означава, че задачите не са рутинни, не се решават в училище и са с много голяма практическа насоченост, посочват от МОН. Голяма част въпросите в тестовете са били проверени онлайн - избираемите автоматично са оценявани през платформите, а свободните въпроси - от учители по съответните предмети. За всяка една от частите по отделните предмети - биология и здравно образование, физика и астрономия и химия и опазване на околната среда - максималните точки са 18.
По биология е най-високата средна успеваемост в изследването - 57%. Деветокласниците са постигнали средно 10.26 точки, което съответства на оценка добър 3.90. Близо 8% са отличните оценки по този предмет, а всеки четвърти ученик е получил оценка много добър 5.
Повече от половината ученици са положили успешно и теста по физика. Средният бал е 9.11 точки, което съответства на оценка среден 3.40.
Най-много са се затруднили деветокласниците на теста по химия и опазване, на който средният бал е 7.20 точки - среден 3.10.
Един от основните изводи от проведеното изследване е, че голяма част от учениците умеят да извличат информация от графични и таблични източници и се справят с нерутинни за обучението им задачи, посочват от МОН. Деветокласниците обаче срещат затруднения при комбинирането и съпоставянето на информация от повече от един източник. Данните показват необходимост в обучението на гимназистите да се наблегне на експерименталната работа в часовете по природни науки, на четене с разбиране и задачи със свободен отговор, в които се изисква да обясняват и изразяват мнение за процеси, явления, казуси и проблеми.
Подобно изследване се организира за първи път в системата и цели да провери и готовността ѝ за организиране на различни изпитни формати изцяло на електронни устройства, припомнят от МОН. Резултатите от теста дават информация за нивото на придобитите умения от ученика. Дадена бе възможност те да бъдат вписани като текуща оценка по преценка на преподаващия учител и само при желание на ученика.
С тестовете, включващи задачи за измерване на умения в областта на природните науки, учителите по съответните предмети ще бъдат подпомогнати в задаването и оценяването на такъв тип задачи и ще се апробират и различни платформи, които в бъдеще биха могли да подпомагат обучението, подготовката и провеждането на различни видове изпити и изпитвания. Също така се постави и фокус върху важни теми, свързани с международното изследване PISA 2025, а учениците се доближиха до типа задачи и средата, в която част от тях ще работят по време на реалното изследване което предстои да се проведе през пролетта на следващата година, отчитат от МОН.
Нищо, нищо...
На онези, които дипломират такива, после да се доверят на "знанията" им в реалния живот като: лекари, инженери, архитекти,..