Black Lives Matter смениха името на известна алкохолна марка, напомняло за робството
Много от отлежалите и качествени ромове с такъв етикет сега са в ръцете на колекционери, които ще вдигнат рязко цените им
„Мезон Феран“ е световноизвестен производител на алкохол. Френската компания е на пазара основно със своите коняци. Но тя също така бутилира ром. Това е напитка, която се прави от захарна тръстика. Понякога от чист сок. Но по-често от меласа. Така се нарича остатъчният продукт от производството на захар от захарна тръстика.
„Мезон Феран“ често купува ром от екзотични дестилерии в Карибите, Австралия, тихоокеанските острови и Южна Америка, но го налива за отлежаване в свои бъчви. Продукцията им е интересна и търсена. Подразделението на голямата компания „Мезон Феран“, което се занимава с рома, се нарича(ше) Plantation (плантация). През 2020 година това название попадна под ударите на движението Black Lives Matter.
Според неговите поддръжници то напомня за нерадостната съдба на тъмнокожите роби, които са работили в продължение на векове в плантациите за захарна тръстика в Новия свят. Действително съдбата им е била тежка. Няма как да се отрече, че милионите тъмнокожи, които днес населяват целия Карибски басейн и големи части от Южна Америка, не са автохтонно население.
Техните предци са откарани там против волята им, отвлечени от родната Африка, оковани и натъпкани в трюмовете на дървени кораби. Повечето експерти от алкохолния бизнес не вярваха, че от „Мезон Феран“ ще се огънат под натиска, за да ребрандират една от известните си и наложени марки. Защото това е скъпо и носи риск. Но днес, четири години по-късно, това вече е факт.
И първите ребрандирани продукти от марката вече са на пазара, заедно със старите. Новото име е Planteray. Идеята е да остане намек за мястото, където се произвежда захарната тръстика, като е добавена и английската дума за слънчев лъч.
Предстои да разберем дали рискът със смяната на името ще се отплати на „Мезон Феран“ с повишени продажби и печалби. Същевременно е възможно доста хора да спечелят на вторичния пазар.
Защото много от по-дълго отлежавалите и по-качествени ромове с името Plantation върху етикета вече са в ръцете на малки търговци и колекционери. Тъй като други такива няма да се появят никога повече, не бих се учудил, ако през следващите години тяхната цена нарасне значително.