МОН пусна упражнения срещу бърнаут на учителите
В модула на МОН има стрестермометър, тестове за самооценка и препоръки за психическа устойчивост
Просветното министерство е разработило модул, в който всеки учител може да се регистрира, за да потърси помощ за справяне с професионалния стрес и бърнаута. Според просветния министър проф. Галин Цоков това е важен инструмент, особено за младите учители, защото често те се чувстват изправени сами срещу предизвикателствата на професията и е нужно да имат подкрепа, за да могат да се приобщят и да останат трайно в образователната система.
Модулът е разработен по програмата на МОН за профилактика и рехабилитация на педагогическите специалисти и може да се открие тук или на следния адрес - https://stressportal.fmi-plovdiv.org. В него учителите могат да се запознаят с основните концепции за стреса, бърнаут синдрома и психичната устойчивост, както и да попълнят анкета за влиянието на психосоциалните фактори на професионалната, семейната и социалната среда върху риска от появата на бърнаут синдром.
В портала са публикувани тестове, които да помогнат на педагогическите специалисти да разпознаят рисковете от бърнаут. След това, според резултатите се предлагат упражнения, техники и стратегии за повишаване на устойчивостта - предложени са 33 насоки към индивидуални и групови техники, упражнения, тренинги и стратегии за повишаване на психологическата устойчивост и допълнителен достъп до ресурси с полезна информация: литература, аудио и видео материали.
Порталът предлага и индивидуализирани услуги - като "Индивидуален план за справяне със стреса", "Активиране на поведенческа промяна", "Проверка на напредъка". Те могат да се използват като самостоятелно ръководство за професионално развитие или като част от програма за обучение за бъдещи/настоящи учители. Целта им е педагозите да получат конкретни препоръки, които могат да бъдат прилагани директно на практика, както и примери, които да ги подкрепят в ежедневната им работа.
Сред някои от любопитните препоръки например са практикуване на медитация или на ментална визуализация на постижението - най-общо това е 15-минутна релаксация, в която човек си представя ярка картина на желаното постижение, опитвайки се да го почувства. Изпълняване на упражнението "три хубави събития от деня" също е сред препоръките за по-голяма осъзнатост и ориентиране на мислите и емоциите, свързани с преживяванията през деня, в положителна перспектива. Техниката прогресивна мускулна релаксация, както и дишане в ритъм 4-7-8 и са други практики, които учителите биха могли да опитат за намаляване на стреса.
Голяма част от учителите у нас страдат от симптоми на професионално прегаряне, сред причините за които са прекомерната бумащина, лошата дисциплина в клас, неучастието на голяма част от учениците и техните родители в образователния процес и др., показва изследване на синдикат Образование към КТ "Подкрепа". Затова от синдиката настояват учителският труд да бъде прекатегоризиран към втора категория труд.
В полза на учителите са и другите два модула от програмата на МОН "Профилактика и рехабилитация на педагогическите специалисти" с бюджет от 270 хил. лв. за 2024 г. (именно по третия модул е разработен порталът в помощ на бърнаут). До 100 учители могат да отидат на профилактичен преглед, като им се възстановяват до 50 лв. от разходите, а до 1000 души - да отидат на рехабилитация по програмата на НОИ, за което ще им се възстановят 150 лв. от разходите, направени за доплащане на храна и такса резервация.
май 3000 лева пенсия и 100 000 за изпроводяк са най -добрата терапия среюу бърнаут. Не бърнаут, ами хора и ръченици може и да заиграят в рпутата.
Попълване на планирания в дневници, диагностики, водене на медицински бележки..., защото АКО мед. сестрата е съвестна, сутрин е на вратата и прави качествен филтър. Но, АКО е от удобните, си затваря очите за мнооооооого симптоми, афти, херпеси и т.н., които според разпоредби на МЗ не трябва да допуска.
Друг е въпросът с фалшивите, мед. бележки за алергия, а детето им си е с вирусна/ бактериална инфекция и след два дни половината група е болна, включително и ние, и семействата ни. После защо ли педагозите масово са с болни, щитовидни жлези и целият "букет", който съпътства...
Съсипваш си здравето, заради реалността: поставен си на арената (стая с още поне 20 човека- кихащи, кашлящи, повръщащи,...), невъобразими нива на шум и леля, която все я няма, когато ти трябва.
Много колеги, включително и медицински сестри са с ревматологични болести и от АИЗ, и от бактериите, с които са се нагълтали в годините професионален труд и са им увредили ставите.
Личен пример: С майка ми сме на изследвания и се засичаме в магазина за добавки и санитарни пособия, под лабораторията, с мед. сестра от ДГ в к- кс до УМБАЛ. Жената попита какво работя и думите й бяха: "Бягай от този зв€рилник, моето момиче, докато имаш време. Виж ме мен! Има и други..."
Та, н€съвестната, мед. сестра, но удобна на някои родители и ръководство, минава по време на обяд само, за да си вземе обработените от нас мед. бележки.
А като прибавим и ангажимента с воденето на главната книга и т.н. ...
После: "Лелята е важна. Тя ги пои, храни, приспива..." Това съм чувала лично от майки със слънчогледа в устата на стълбите на павилиона. (Многократно сме се разправяли и за пушенето в двора на ДГ.)
Ама, лелята си има разписан график, с който злоупотребява, за да се скатае от шума и вирусите. Не я съдя. Оправдавам я!
А, какво да кажем за отговорните родители, които с право протестират защо все децата им се заразяват в ДГ. Ами, затова! Ние също страдаме от нечие нехайство.
Само се въртят едни бележки, а пред очите ти е съвсем друго.
Има някакви опити за положителна промяна, но това е "на парче" и за кратко.
Нужна е изцяло нова система и методика, а не само едни много пари за вечни реформи и "иновации".
Пазете си здравето и личното пространство, колеги!
Нужни сте на семействата си!
Затова и свестните учители избягаха, а тези от кадърните, които от немай къде стоят в системата, са дресирани отвсякъде.
От 2012г. - Втората пролетна конференция на педагози- психолози във Варна, много изчерпателно се обсъди този проблем. Имаше и сумати тестове, тренинги и атестации.
И какво е към момента?!
Още по- зле: педагозите са с неврози и боледуват от АИЗ, а в групите и класовете е лежерно положение към деца, които не трябва да са в масова група/ клас.
"Системата е бетон от посредственост, агресивна при това"- цитирам председателят на дружеството на психолозите.
*
За "г- жите" с клиповете с ч@лга, маанета, бутилки, п$увни, както и за онези с диалектите и д0носите, това не се отнася!
Те са там по други мотиви, но не и по личностни достойнства и призвание!