Руската лимузина на Путин, която не е много руска
Много от компонентите, от които се състои "Аурус", са внос от страни, които Кремъл нарича "неприятелски"
Лимузината на Путин, с която той толкова много се гордее, всъщност само условно може да се нарече "руска": много от компонентите, от които се състои "Аурус", са внос от страни, които Кремъл нарича "неприятелски", пише Deutsche Welle.
"Олицетворение на достойнството и силата, присъщи на руския характер" – гласи гордата самооценка на производителя на руския автомобил Aurus Senat Limousine, който "няма аналог в света". Тази бронирана лимузина с дължина над 6,5 метра (в базовата си версия) струва около половин милион евро.
Аурус Сенат е официалният автомобил на руския президент Владимир Путин и, според руските медии, е най-дългият представителен автомобил за държавни ръководители. Освен Владимир Путин с такава луксозна лимузина се е сдобил и туркменският лидер, а севернокорейският вожд Ким Чен-Ун вече има две. И двете - къса и дълга версия - са му подарени от Путин и са пристигнали в Пхенян през тази година. Самият стопанин на Кремъл има и един кабриолет "парадна" версия - в допълнение към седана.
Вместо внос - "Аурус" като символ
В контекста на санкциите на ЕС, които забраняват вноса в Русия на автомобили на стойност над 50 000 евро, елитното возило, произвеждано в Русия, е проект с немалко значение. За Кремъл "Аурус" вместо "Мерцедес" е символ на прокламирания курс за замяна на вноса - "проект за възраждане на промишления и научно-техническия потенциал на страната", четем на сайта на НАМИ, Държавния изследователски център на Руската федерация, който разработва и тества лимузини за номенклатурата на Путин.
На практика обаче лимузината на Путин може да се нарече "руска" само условно. Според митническите декларации, които ДВ анализира с помощта на услугата ImportGenius, много от компонентите, от които се състои "Аурус", са внос от страни, които Кремъл нарича "неприятелски". Например италианската компания Industrie Ilpea S.p.A. доставя стъклата и гумените уплътнения, без които на Путин и Ким Чен Ун щеше да им подухва, докато се возят в лимузината.
Италианският интериор на "руския Аурус"
Диктаторите се радват и на изящен интериор, изработен от кожа и благородно дърво от италианската компания AV-EL, от чиято фабрика в предградията на Торино Русия получава изящни интериорни елементи - от лоста за скоростната кутия, до рамката на арматурното табло.
В допълнение към вноса, някои от декоративните елементи на италиански дизайнери се произвеждат в завода в град Октябрск, Самарска област. За луксозния интериор на "Аурус" италианският собственик на заводите Джорджо Вердучи през 2018 година дори получи грамота от Владимир Путин.
И двамата големи италиански доставчици остават верни на проекта за "руска" лимузина. Компаниите не отговориха на въпросите на ДВ дали войната на Русия срещу Украйна и обвиненията срещу Владимир Путин от Международния наказателен съд в Хага във военни престъпления се отразяват на сътрудничеството им с руските власти. Италианските продукти за "Аурус" не са обект на международните санкции срещу Москва.
Германски компоненти по заобиколни пътища
Много от компонентите за "Аурус" идват от Германия, например горивната помпа и други съставни части на двигателя. Тези доставки обаче не се извършват директно, а чрез посредници в други държави - Турция, Киргизстан или Китай. При доставките през трети страни в митническите декларации, налични в базата данни ImportGenius, често не се посочва конкретният производител, а само страната на произход.
Въпреки това ДВ успя да установи част от компаниите. Така например компресорите за "Аурус" са на водещата японска марка Sanden, но са произведени в Европа. Доставят се в Русия от европейската централа на Sanden в Бад Наухайм, Германия. Преди Русия да нападне Украйна, японско-германските компресори стигаха до Русия директно от Германия, но от 2023 година това става по заобиколни пътища - чрез компанията Gold Solution OU, регистрирана от руснаци в Естония. От февруари 2024 година дружеството е включено в санкционния списък на САЩ за стоките с двойна употреба, с които Москва заобикаля санкциите. Въпросната компания не фигурира в санкционните списъци на ЕС.
От германския офис на Sanden International (Europe) отговориха на запитването на ДВ, че доставките за Аурус и НАМИ са били "прекратени още през 2022 в съответствие с разпоредбите на ЕС". И още: от компанията нямали основание да смятат, че техни продукти може да са стигнали до Русия.
Според ImportGenius обаче естонската фирма е доставила компресори за Аурус - не директно на разработчика НАМИ или на производителя Аурус ООД, а през Киргизстан на руска фирма, свързана с естонската Gold Solution.
Ако имаше поне 2 развити страни там тогава можеше. Или бяха 5-6 с почти равно развитие(т.е. ако всичките бяха на нивото на Русия и Бразилия).
Но Китай е хегемон - утвърден и освен да налага своята валута срещу валутата на САЩ и Европа друго не я интересува. Тя е и хегемон като търговски нетен износител към по-горните страни.
Даже Бразилия и Русия нямат достатъчен общ стокообмен за да направят някакъв съюз износът им е насочен в различни посоки - Едните в Америка, другите в Европа.
Индия, колкото и да е независима развитието и е в унисон с Британската общност. Ето даже операцията с нефта се оказа недоносче. Русия има какво да изнесе в Индия, но няма какво да внесе за да компенсира операцията
Ю.Африка - също е конкурент, а не съобщник на Русия. Износител на суровини. Айде с Китай може да се компенсират, но с останалите? И пак насочеността към Бр.Общ.
БРИКС си беше площадка за полит.изказвания срещу "Общия Враг" - NATO & Co. както на времето форумът на независимите д-ви.
Тихо да не чуе тати, чи ши мъ пукне от шутове!
Как можах да изцвъкам такава путинофилотъпотия.
Предния оът за същото, тати ме шути кат футболна топка и ми вика:
Аве тъпир с тъпира в Индия, Пакистан и другите подобни, само работната ръка е тамошна бе слабоволтово русоробче
Заводи, технология и всичко друго си е на съответния автомобилен концерн бе буначе, изнесени са там заради евтина работна ръка бе бунакпутинофилче.
Ама тате стига бе, нъл знайщ чи от малък ми викаха тъпото?
А някой може ли да посочи "Европейски" автомобил в който да няма комплектуващи части, цели възли или детайли, които да не са произведени в Индия, Пакистан, Китай, Тайван или Малейша!? Хайде стига, то тениска вече не можете да намерите произведена в Европа, вие Русия сте седнали да коментирате!
Broniranata limuzina e po skapa ot na Rusnaka